1986 T3 camping -> "Den røde baron" Back to Basic

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
HappyT3
-
-
Car: T3 1986

Re: 1986 T3 camping -> back to basic

Post by HappyT3 »

Tur-Bo wrote: Jeg har foretatt sånne diesel / olje rensinger flere ganger på dieselmotorer, men en gang stod den og gikk litt for lenge, tdk passaten begynte å tenne på denne blandingen som kom opp i fra veivhuset :shock: motoren ruset seg til maks turtall, jeg fikk ikke stoppet faenskapen fordi hjulene var jekket i været og luftfilterslangen var godt skrudd fast, hadde dessuten ikke særlig lyst til å stikke hodet under panseret når den gikk på 6-7000 rpm. Røykla hele nabolaget på de 30-40 sekundene som den stod der og hylte...så kom det en hard mekanisk lyd før den døde rolig ut. :oops: Den startet og gikk senere men ble aldrig helt seg selv igjen....så moralen er: forsiktig med dette, sørg for å ha mulighet til å kvele maskinen og ikke for varm motor, i allefall hvis det er en diesel.
:shock: Ho - hei, snakk om en kombinasjon av uheldige omstendigheter :lol:
Når det gjelder dieselmotorer, bør man nok ha bakkekontakt, ja for eventuellt kvele motoren på giret og ikke gjøre dette på varm motor:wink:
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Kjekt og se flere har gamle biler. Jeg har også en todelt. Monacoblå og kurilenblå.:)
Stå på. Kjekt og lese.

Torkel
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

tranphomer wrote:Kjekt og se flere har gamle biler. Jeg har også en todelt. Monacoblå og kurilenblå.:)
Stå på. Kjekt og lese.
Torkel
Takk Torkel, Lesbus er en fin bil :wink:

Igår kveld var det første runde med polering av den hvite lakken, trodde egentlig at dette ikke var mulig siden den var matt som sandpapir og det rant hvitt lakkstøv ned over det røde når det regnet....

Etter første forsøk på taket var det katastrofe, ikke bare at det var 3 varmegrader, men det var stokk stein umulig å polere/gni bort restene, men jeg fant ut at å legge lag på lag, "våt i vått" og raskt gni bort overskytende (flytende) mellom hvert lag så bedret det seg etterhvert, og det ble blankere og blankere.

ImageImage
Den hvite lakken fikk etterhvert en blank overflate.....

Image
Mørkets fyste etter første kveld med polish.

Jeg har faktisk håp for hvitlakken, bare et par kvelder til med polering, så burde dette bli bra.
Grunnlegger av JT Imprägnierer Gruppe Norwegen, Generalsekretær i T3 mechanische Bremse Licht Allianz, Hovedfyrbøter i PyroCampers og Prototyping AWO cooler system.
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Imponerende innsats du har lagt ned syns jeg! Utrolig kjekt å se en Caravelle på vei mot en ny formtopp! :)

Polerer du for hånd?
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

hansstef wrote:Imponerende innsats du har lagt ned syns jeg! Utrolig kjekt å se en Caravelle på vei mot en ny formtopp! :)

Polerer du for hånd?
Takker, bilen er på vei mot en ny ungdom, det er et stykke igjen og systematisk jobbing må til.

På så grov lakk overflate er det håndpolering som må til, smører inn med svamp og gnir bort igjen med ett stort badehåndklede.
Forsøkte riktignok med denne:
http://www.biltema.no/products/product. ... emId=91957
Men denne maskinen er pinelig motorsvak, klarer ikke dreie rundt på lakk med så høy friksjon, den fungerer antageligvis greit på splitter nye biler :wink: Men for grove jobber på eldre biler er det rett og slett bortkastede penger (kan puttes rett i e-avfallsdunken), her må nok proffere verktøy brukes..
hansstef
-
-
Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7

Post by hansstef »

Prøvde meg med en kraftigere poleringsmaskin en gang på en nyere Passat. Det måtte jeg gjøre på nytt ettersom jeg lagde skjolder som syntes i sollys. Litt utolmodig kanskje og trykket gjerne litt for hardt. Har sykt lyst å lære meg å gjøre dette ordentlig, kan umulig være så vanskelig. (Noen som har bra linker?). Fikk det jo bra igjen, men er så dust å måtte gå over to ganger på lakk som i utgangspunktet ser bra ut hehe!

Tror du hvitlakken din kommer til å gjenvinne noe styrke? Jeg mener siden den rant av i regnet før? Du gir hvertfall håp til mange matte bobler og busser hvis dette viser seg å bli durabelt etter noenrunder med rondellen :D
Hans Sæle
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Jeg bruker "best in test" middel for gammel lakk(Biltema Schratch Remover Wax):
http://www.naf.no/forbrukertester/Utsty ... t-er-best/

Her er et bilde av lakken før polering, hvitt støv som renner nedover det røde:

Image
http://bildr.no/view/520938 (edit for n`te gang, mye kluss med bilder..)
Tydelige hvite rennespor (lakkstøv).

Men, nå er hvitlakken er faktisk på vei til en nyere finish, forsøksfelter viser veldig bra resultat, så jeg må bare gjøre det mange nok ganger over hele bilen. Utratørr lakk krever at alle porer må fylles opp før det kan poleres blankt på topplaget.
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Fikk ikke gjort noe med T3 igår annet enn å ta ett kjapt og uskarpt bilde på vei inn døra før mørket la sin klamme hånd over nabolaget.
Image
Etter første runde med polering er faktisk lakken blitt i betraktelig bedre stand, gleder meg allerede til fin poleringen :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Igår kveld og idag tidlig kom snøen, og da var det på tide å kjøre til dekkverksted for å få lagt om til vinterdekk :wink:
Image
Etter førstgangspolering, ble hvitlakken ikke så værst, vannet preller jo av :)

Image
Siste tur på utslitte sommerdekk for i år, flaks at motorsenteret hadde piggfrie dekk pålager..

Nå gjenstår nytt batteri for sikker vinterdrift, noen med anbefalinger, Tviltema eller annet?
Størst mulig batteri som det er plass til..
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

OK, da er batteri innkjøpt:
Biltema 71AH for Golf diesel, håper det gir valuta for pengene.
http://www.biltema.no/carparts/carpart_ ... mId=145400

Lyset i instrumentbordet virket på speedometersiden, men på klokkedelen var det irriterende bekmørkt, siden jeg først var på Biltema så kjøpte jeg 1,2W lamper for instrumentbord (artikkel nummer: 35-15516).

Image
Først tok jeg ut originalpæra av holderen ved å trykke inn låsehakene og skyve ut pæra.

Image
Så klippet jeg av trådene til gammelpæra og fjernet denne. Trådene på Biltemapærene måtte rettes ut og bøyes ut på sidene som vist på bildet. Ps. Jeg forsøkte å lodde på trådene fra BT pæra, men disse er ikke laget for lodding (stål?).
Image
Deretter var det å sette tilbake bladene med hvert sitt "klikk" inn i pæreholderen, og tilslutt trykke inn pæra og vipps det ble lys i dashbordet :wink:
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Siden jeg hadde litt tid å bruke opp i går, så dro jeg innom en sjappe og handlet litt stasj til T3`en:
- Selvklebende digital ur (siden originalklokka ikke virker).
- Kartleserlampemed 7 Leds
- Kabinlys med 8 Leds
- Spotlys to stykker (selvklebende)
- Refleksvest i futteral.

Det ble dyrt ja, det hele kostet den enorme sum av 261 NOK (tohundreogsekstienkroner), men så fikk jeg med en sixpack, 3 pølser og 3 rundstykker og to DVD filmer med på kjøpet, så det var absolutt verdt pengene
:lol: :lol:

Image
Ikke handlet i Norge..

Edit: jeg vil ikke bli tatt i å fare med usannheter, så jeg fingransket kvitteringen og fant èn feil: det var også en pakke med hodepinetabletter inkludert i prisen :wink:
Last edited by HappyT3 on 17 Nov 2009, 18:33, edited 1 time in total.
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Muligens et dumt spørsmål: Da du var på biltema, hvorfor handla du ikke bare de riktige pørene med en gang? Delenummer 35-15341 eller 35-15342 tror jeg.

Liker stilen forresten, enkelt og greit rett og slett!
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

ThorAlex. wrote:Muligens et dumt spørsmål: Da du var på biltema, hvorfor handla du ikke bare de riktige pørene med en gang? Delenummer 35-15341 eller 35-15342 tror jeg.

Liker stilen forresten, enkelt og greit rett og slett!
Et meget godt spørsmål!
Dette var et ikke planlagt kjøp, plukket bare noe fra hylla (spot on sight) hva jeg trodde kunne passe ( 35-15516) og siden prisen var av mindre betydning (14,90) så var det risikoen minimal..
Men,hvis du sier at BT har pærene ferdig montert i holderen er dette gode nyheter!

Image
Hvis BT har dette så er det gode nyheter!
ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Sier det ja, jeg har brukt dem selv.
tranphomer
-
-
Car: T3 1980 2.7l
Phone: 91665891

Post by tranphomer »

Vi burde ha et treff! For to farga busser ;)
Ser meget fin ut. Kommer seg med litt lakkrens og polish!
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Tok i dag tidlig motorvei testen (konstant 100+km/t i 45 minutter) for iallfall sjekke om motor og kjølesystem virker tilfredstillende:
Bilen er fast og fin, stødig på veien, vibrasjonsfri og holder forbausende lett 100+ på E-18, passerte riktignok ikke EU hastigheten (120km/t) men kjente at det ikke ville være noe problem,
T3`en var iallfall ikke en sinke i pendlertrafikken som grytilig på morran holder seg til EU standard, lå faktisk mye i venstre felt og kjørte forbi, så poleringen virker – med så blank lakk er det nærmest 0 i luftmotstand :wink:

Supersleggetesten - Lierbakkene på 5`te gir og full gass, gikk helt fint i begynnelsen, og mot toppen kjente jeg at varmeapparatet begynte å virke skikkelig bra, helt topp, masse god varm luft....
Konstaterte i speilet at det var mere tåke i høyden, men også at bilene bak hadde begynt å holde en viss engstelig avstand, koblet disse fakta sammen og observerte at det ikke var tåke foran, men kun bak bilen....
Vel, temperaturnåla hadde jo pekt rett opp hele tiden, men nå hadde den skiftet posisjon og pekte den faretruende mot høyre.... Heldigvis var er det 50 sone (veiarbeid) på toppen så jeg kunne slakke av på tempoet..
Ingen varsellamper lyste så oppe på Lierhøyda lot jeg bilen hvile i 100km/t gjennom slakt terreng noen kilometer og temperaturnåla fant tilbake til normalt nivå, fikk til og med lirket bilen inn i parkeringshuset på jobben så T3`en besto garasjeanleggtesten med noen cm.

Konklusjon:
1) Tror jeg trenger en tett ekspansjonstank.
2) Det sitter en papp-plate i grillen mellom ekstralysene, denne ser ut til å være original, sikkert kjekt å ha på småkjøring på vinteren, men en sikkerhetsrsiko under høy belastning, siden denne hindrer luftstrøm til radiatoren?
3) Eller tåler ikke T3`er tung trøkk i seige motbakker?
4) Mulig den elektriske kjølevifta ikke virker?
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Den pappen har nok litt å si ja....
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
Øystein
-
-
Car: T3 85 JX ukjent camper

Post by Øystein »

HappyT3 wrote:Tok i dag tidlig motorvei testen (konstant 100+km/t i 45 minutter) for iallfall sjekke om motor og kjølesystem virker tilfredstillende:
Bilen er fast og fin, stødig på veien, vibrasjonsfri og holder forbausende lett 100+ på E-18, passerte riktignok ikke EU hastigheten (120km/t) men kjente at det ikke ville være noe problem,
T3`en var iallfall ikke en sinke i pendlertrafikken som grytilig på morran holder seg til EU standard, lå faktisk mye i venstre felt og kjørte forbi, så poleringen virker – med så blank lakk er det nærmest 0 i luftmotstand :wink:

Supersleggetesten - Lierbakkene på 5`te gir og full gass, gikk helt fint i begynnelsen, og mot toppen kjente jeg at varmeapparatet begynte å virke skikkelig bra, helt topp, masse god varm luft....
Konstaterte i speilet at det var mere tåke i høyden, men også at bilene bak hadde begynt å holde en viss engstelig avstand, koblet disse fakta sammen og observerte at det ikke var tåke foran, men kun bak bilen....
Vel, temperaturnåla hadde jo pekt rett opp hele tiden, men nå hadde den skiftet posisjon og pekte den faretruende mot høyre.... Heldigvis var er det 50 sone (veiarbeid) på toppen så jeg kunne slakke av på tempoet..
Ingen varsellamper lyste så oppe på Lierhøyda lot jeg bilen hvile i 100km/t gjennom slakt terreng noen kilometer og temperaturnåla fant tilbake til normalt nivå, fikk til og med lirket bilen inn i parkeringshuset på jobben så T3`en besto garasjeanleggtesten med noen cm.

Konklusjon:
1) Tror jeg trenger en tett ekspansjonstank.
2) Det sitter en papp-plate i grillen mellom ekstralysene, denne ser ut til å være original, sikkert kjekt å ha på småkjøring på vinteren, men en sikkerhetsrsiko under høy belastning, siden denne hindrer luftstrøm til radiatoren?
3) Eller tåler ikke T3`er tung trøkk i seige motbakker?
4) Mulig den elektriske kjølevifta ikke virker?
Har en doka med samme motor og jeg har aldri lagt merke til noe tempøkning i lierbakken på maks trøkk..

Inspirerende jobbing forresten! Systematisk jobbing er fine saker!
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Hmmm..
Da vet jeg hva jeg har å gjøre i helgen:
- Fjerne papp-plata montert på baksiden av grillen.
- Sjekke at den elektriske radiatorvifta faktisk fungerer..

Var nettopp nede å etterfylte 2 liter vann :roll: Så i oppkoket "fordampet" en hel del væske....
Ikke rart at bilene bak slakket av på farten og holdt god avstand, de trodde vel T3`en skulle eksplodere :lol:

Satser på at det sprutet ut av sprekken i ekspansjontanken og ikke er innvendige lekkasjer, for motoren summer jo som en fornøyd katt :wink:

Blir nok en rolig tur hjem....

Ps. Det rare er at nivået i fylletanken viste normalt væskenivå både før og etter jeg fylte 2 liter, fylletanken har tydeligvis kun kosmetisk verdi :?:
Øystein
-
-

Post by Øystein »

HappyT3 wrote:Hmmm..
Da vet jeg hva jeg har å gjøre i helgen:
- Fjerne papp-plata montert på baksiden av grillen.
- Sjekke at den elektriske radiatorvifta faktisk fungerer..

Var nettopp nede å etterfylte 2 liter vann :roll: Så i oppkoket "fordampet" en hel del væske....
Ikke rart at bilene bak slakket av på farten og holdt god avstand, de trodde vel T3`en skulle eksplodere :lol:

Satser på at det sprutet ut av sprekken i ekspansjontanken og ikke er innvendige lekkasjer, for motoren summer jo som en fornøyd katt :wink:

Blir nok en rolig tur hjem....

Ps. Det rare er at nivået i fylletanken viste normalt væskenivå både før og etter jeg fylte 2 liter, fylletanken har tydeligvis kun kosmetisk verdi :?:
Må det ikke være tett mellom den indre og ytre tanken for at nivået i den ytre skal være riktig? Hvis ikke nivået i den indre er helt i toppen, skal jo den lille lampa bak tempnåla, blinke.. (det burde den jo gjort hvis den ytre tanken var full..)
Øystein

Selges:

Campingbil med vippetak - 1985 T3 1,6TD:http://www.finn.no/finn/car/used/object ... e=41889694
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Funksjonen til fylletanken forutsetter at trykktanken er tett! Når det blir vakuum i trykktanken suger den væske opp fra fylletanken, din suger luft inn gjennom sprekken isteden.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
Øystein
-
-

Post by Øystein »

subwoofer wrote:Funksjonen til fylletanken forutsetter at trykktanken er tett! Når det blir vakuum i trykktanken suger den væske opp fra fylletanken, din suger luft inn gjennom sprekken isteden.
HA! jeg var først :D
Øystein

Selges:

HappyT3
-
-

Post by HappyT3 »

Ny E-18 test imorgen, og denne gangen blir det uten dekkplate:

ImageImage
Grill bakside med plate og uten plate.

ImageImage
Radiatoren har nå frie luftveier,klar for Lierbakketesten.

PS. Ny ekspansjontank er snart i boks.
Øystein
-
-

Post by Øystein »

HappyT3 wrote:Ny E-18 test imorgen, og denne gangen blir det uten dekkplate:

ImageImage
Grill bakside med plate og uten plate.

ImageImage
Radiatoren har nå frie luftveier,klar for Lierbakketesten.

PS. Ny ekspansjontank er snart i boks.
Det var en heftig stor plate! Må jo være den som er grunnen til oppvarminga..

Hva slags lykter er de små i grillen?
Øystein

Selges:

ThorAlex.
-
-

Post by ThorAlex. »

Jeg har en sånn grill liggende også (lyktene står det "marshal" på) og den har samme plata på baksida. Sikkert greit i -20c men neppe noen fordel ellers.
Post Reply