chr18'ns "nybil"

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
chr18
-
-
Car: lang T4 93mod.
Phone: 90142311

chr18'ns "nybil"

Post by chr18 »

Etter litt mas fra andre, så har jeg endelig bestemt meg for å lage en egen tråd om denne nye bilen min, det blir også en fin måte å se hva jeg har gjort med den senere.
Bilen er en T4 2,4D 93mod. lang utgave, atlantis blå.

Hentet bilen i Narvik 23.04.09
Etter litt om og men så kom vi oss av gårde, og brukte totalt 27timer og 30min fra narvik til fredrikstad, en distanse på rundt 1550km. tok det med ro og sov også ett par timer, så total kjøretid ble vell kanskje rundt 20timer.
Bilen gikk kjempe bra, uten som ett eneste fjusk på veien hjem, og heller ikke noe bruk av olje. bilen har dessuten mottorvarmer med kupevarmer og baterilader, nesten nye sommerdekk og vinterdekk.

først noen bilder av det gamle "vraket"
Image
her ser dere åssen det er når bilen RUSTER Image
og hva bulker er Image

bilder av den nye bilen: Image

Image

første jeg begynte med på lørdagen etter jeg kom hjem var å vaske den, brukte rundt 6 timer på utvedig vask., var noe som satt utrolig godt, så måtte gå over flere ganger.
Så var det tid for å begynne innvendig
Image
ut med allt som var i veien for å få støvsugd, seter kombivegg(denne skal ikke inn igjen).
også ut med alle luft-dysene, den i midten nede ved gulvet også, og ut med hanskeromemt også. fikk vasket ut en god del støv ut av luftkanalene, og en del støv som lå bak dashbordet, vasket der jeg kom til.
Nå mangler det en del bilder, men det kommer av at noen tyvlånte kameraet, og slettet samtidig bildene som lå på minnekortet.

Men har i allefall fått renset teppet i bilen, leide en tepperense-maskin, og kjøpte inn teppe-shampo til 20kvm, i den tru at det skulle bli emr enn nok til de skarve 9kvm som bilen er på., men måtte fort innse at jeg måtte en ny tur i butikken for å kjøpe en til, denne skulle holde til 60, dette blir mer enn nok til setene også tenkte jeg da, men den rakk bare så vidt til at jeg ble ferdig med teppet :o
Det var ekstremt møkkete, så gikk over det MANGE ganger, og ennå når jeg da "skylte det"(vann med LITT skyllemiddel i), så ble fortsatt vannet MØKKETE, men hadde ikke tid til å ta det flere ganger, måtte få levert maskinen tilbake, får helelr leie den engang til i løpet av sommeren.
Har også skrubbet sidepanelene bak, med sterkt salmniakkvann, jiff, og silit bang, de ble mye bedre, men ikke 100% det blir de nok aldri, bilen er tross alt 14-15år gammel.
Mangler nå da å vaske bakluka og forran, men lysta har dabba litt av, har vasket litt for mye i det siste, vill tru jeg har vasket rundt 20-23 timer tilsammen siden jeg fikk bilen.

Videre planer er vell egentlig ikek så mange ennå, men senk står på ønskelistaImage noe som trengs etter hva man ser på dette bilde.

Men foreløbig komemr det ikek til å skje så veldig mye tenker jeg, om jeg ikke kommer over noe billig stæsj da, for er litt lite med penger for tiden.

men nok kjedelig lesing for nå, dere får spørre om det er noe dere lurer på, eller om dere har noen komentarer.
christian
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Se jo ut som en terrengbil dette i forhold til min...men den har jo senket seg selv med mange km...Kan bytte fjærer med deg så lenge orginalfjærene dine er gode...Min er senka 40mm...Jeg synes bilen er for stiv og lav med dette,men helt klart penere!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
chr18
-
-

Post by chr18 »

hvet ikke åssen fjærene mine er egentlig, trur de er ganske gode.
Har du eventuelt papirer på senkesettet?

glemte å skrive at første planen min er å få den godskjent fra kombi til 9 seter personbil.
christian
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Vi får se hva det blir til...Er langt å reise for ett senkesett...Senkesettet er kjøpt av Martin.Papirer og allt ok
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
chr18
-
-

Post by chr18 »

ja, er ikke helt sikker ennå om denne bilen bør bli så veldig mye lavere egentlig, bør ha litt bakke klaring.
men ellers er jeg ute å kjører ganske langt flere ganger i året, så kunne være jeg paserer ikke så alt for langt unna deg.

videre planer for kommende uka er ett olje skift, med filter bytte også.
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

I dag ble bilen levert til eu-godskjenning.
Den blir tatt i morra tidlig, håper å få igjen bilen rundt 10:00 i morra.
regner med noen små feil, bremser er det sikkert, også trur jeg de vill henge seg opp i ett lite rusthull jeg så rett før jeg skulle levcre den, er på størelse med en 5'er.
Bilen skulle liksom være rustfri, men det var den alltså ikke, men etter som jeg har funnet etter på ha skrubbet den nå, så er det SVÆRT lite rust på den i hvertfall, det lille som er skal jeg få fikset så fort som mulig. Må bare få tak i noen jeg kjenner som holder på med litt sånnt.

Noen andre typiske eu-feil med disse bilene?
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

Jo også har jeg vært i kontakt med BT i dag. Angående omregistrering fra 6seter kombi til 9 seter personbil. Ser ikek ut til at jeg har nok seter til å få den regga som 9 seter, så da blir det "bare" 8 seter i stede.
Men over til BT igjen, etter flere "vent så skal jeg sette deg over" fikk jeg endelig snakke med en som faktisk kunne svare(snakket sikkert med 5-6 inkompetente folk først), ogf saken er nå denne: jeg må først innom ett ombygningsverksted(hva nå det vill si), Lafinto( http://www.lafinto.no )er vist ett sånt verksted.De må nå godskjenne innfestningene på de nye setene mine, så må jeg etter at jeg har fått papirer far de på at setene er godt og forsvarlig festet, bestille time hos BT, da skal de godskjenne setene, at de oppfyller alle krav(her trur jeg hovedsaken avr at det var belter), alle setene måtte ha belter, 3 punktsbelter så sant det var teknisk mulig, de jeg skal ha inn har 2 punktseler(sånn rundt magen bare), og jeg håper å få de godskjent med det.
Prisen er da 430kr for visningen på BT, pluss det lafinto skal ha for å se at festene er forsvarlig skrudd fast.
christian
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Har du sjekket hos Møller ang. å bruke originale seter med originale fester da? Ser penere ut, + at det er lettere å få godkjent på biltilsynet. Tror neppe at dette blir noe dyrere enn å gå via Lafinto. Vil anta at de skal ha ca. 3000 - 4000 pr. sete/sitteplass, så totalt sett blir nok ikke dette noen billig løsning.
Pål Strand
jokr

Post by jokr »

Tullprat fra BT imo. Jeg har putta inn seter i 2 forsjellige biler. I Caravellen brukte jeg originale seter og originale fester. Bruker 3-punkts-belter der det er originalt feste for det, 2-punkt i midten. Eneste de reagerte på var at den ene delen av det ene 2-punkt-beltet (som var helt nytt) ikke hadde godkjent-merke.

Tidligere har jeg putta uoriginale seter i en HiAss. Jeg borra hull og la svære skiver under. Gikk gjennom hos BT uten stress...

Men jeg er enig med t21500: Bruk originale seter, det er penest, enklest å få godkjent og enkelt å ta ut og inn.
--------------------------------------------

1992 T4 2.4d

Johnny Kristiansen
chr18
-
-

Post by chr18 »

t21500 wrote:Har du sjekket hos Møller ang. å bruke originale seter med originale fester da? Ser penere ut, + at det er lettere å få godkjent på biltilsynet. Tror neppe at dette blir noe dyrere enn å gå via Lafinto. Vil anta at de skal ha ca. 3000 - 4000 pr. sete/sitteplass, så totalt sett blir nok ikke dette noen billig løsning.

Nei har ikke hørt med Møller angående dette, orginal setene til Møller, er IKKE gode, å sitte i, i hvertfall ikke i forhold til de jeg hadde i den gamle bilen, så blir nok de setene jeg bruker her også, husker ikke hvilken bil de kommer fra, mener rapidspeed snakket noe om en voyager eller no.
jokr wrote:Men jeg er enig med t21500: Bruk originale seter, det er penest, enklest å få godkjent og enkelt å ta ut og inn.

som sakt det blir ikke de orginale setene, uansett hvor mye dere maser om at det blir penes, de orginale setene har noen løsninger jeg ikke er helt fornøyd med, det gjelder åssen de er å ta ut og inn.

Disse setene jeg skal bruke har nettopp gått gjennom både lafinto og BT uten mye problemer. De blir nå brukt i en bluevil g20. Får de igjen etter 17. mai, når disse skulel vises hos lafinto, så de bare på det, satte på en mutter noen hadde glemt å skru til, og skrev ut papirene GRATIS. Regner ikke med å få det rgatis to ganger, men regner heller ikke med å måtte betale så mye som 4000kr per sete, eneste de skal gjøre er å se at jeg ahr brukt store nok skiver og bolter, og skrive ut ett godkjenningspapir.
Men det forundrer meg ikke om dere har rett, skal se åssen det lar seg gjøre med 3punktseler, bare for å tilfredstille BT.
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

noen som hvet om noen tråden her, der man har bygd om fra kort front til lang?
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

har behovet for å lagre to linken, eller kanskej det blir flere etterhver, så limer de inn her.

første er til caravelle.dk der det står en ekstra ting jeg må ha til å "facelifte" bilen min http://www.caravelle.dk/forum/forum_posts.asp?TID=13791
denne er den egentlige handlelista http://www.onshore.dk/c_rejse.phtml?id=52&bruger_id=7
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

da var bilen hentet.
Og som jeg tenkte ble den ikke goskjent.
to to'er feil og to ener feil.
2 sprekk i frontvindu (dette kommer fra en stein sprut, og dæven hvor for den vokste)
2. stopplys (ingen bremselys bak i det hele tatt, mulig bryter er gåen)
1 mangler ett skiltlys
1 sprekk i parklyslampe bak

EDIT: da var bremselys fikset, begge pærene var røket.
ny pære til skiltlys vil bli kjøpt neste gang jeg kjører forbi en bensinstasjon
hull i parklyset bryr jeg emg ikke noe om, skal alikevell bytte lamper, når jeg får litt bedre råd.
time til frontrute skift bestilles i morra.
etterkontroll kjører jeg bare innom når jeg har fått skiftet ruta, de trenger bare se på ruta og at jeg har bremselys.

EDIT: 08.05.09 00:38
Da har jeg fått somlet meg til å sende noen mailer, det ble til 13 høggere i danmark, og 8 her hjemme. Grunnen til den skjeve fordelingen er at det går mye fortere å kjøre i Danmark enn i Norge, tar heller en "ferie tur" til danmark, enn å kjøre 21 timer hver vei til Tromsø for å få tak i delene.
Delene jeg har hørt på er komplett sett til ombygging fra kort til lang front.
Etter som jeg har forstått på caravelle.dk så skal det være mulig å gjøre dette.
christian
chr18
-
-

Post by chr18 »

Da har jeg fått svar i fra en del av de norske høggerne, kommer sikkert flere uttover dagen. Så godt som ingen kunne hjelpe, bortsett fra heggen bil og karroseri, ble sjokert når jeg fikk svar at de faktisk hadde noen deler.
pris lista demmes var:
i
kke noe brukt til denne dessverre.

Tdi!!!

skjermer kr 1210,-stk
panser kr 2900,-
fanger sort kr 2035,-
Grill øvre kr 385,-
Grill nedre kr 545,-
ja selv begge de forhøynings jernene som sitter under venstrae og høyre forskjermer
- ingen
pluss de to listene som holder skjermene ved dørene - ingen

Har også fått sendt noen flere mail til høggere i Norge, totalt nå: 13 i danmark og 14 i Norge
christian
garviken
-
-

lykter

Post by garviken »

Du trenger kansje noen lykter også hehehe :D
har på lager.....
Mvh
Jørn garvik
mob 47335933.
caravelle cl 2.5 tdi
102 hk/m chip 1997 mod.
med etter montert AC.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

"SYNCRO"(Eskild) hadde komplett sett for salg for en stund siden...
chr18
-
-

Post by chr18 »

har fått tilbud i fra danmark, på komplett sett, men trur ikke det var lykter med.
vill ha hviteblinkers, og P2 frontlykter
christian
Stian
-
-
Car: 2004 Multivan

Post by Stian »

chr18 wrote:har fått tilbud i fra danmark, på komplett sett, men trur ikke det var lykter med.
tror ikke du får annet enn hvite blinkers til facelift. De oransje blinklysene finner man vel bare i USA på det som der borte kalles "Eurovan".
Men det var en avsporing til info ;)

Vil du ha P2-lykter bør du være klar over at lyskvalitet ikke er på topp, men det er min mening :)
Hvorfor ikke sette på noe av det Martin selger? In-pro?
Stian Korneliussen

2004 MULTIVAN HIGHLINE
chr18
-
-

Post by chr18 »

caravelleman wrote:
chr18 wrote:har fått tilbud i fra danmark, på komplett sett, men trur ikke det var lykter med.
tror ikke du får annet enn hvite blinkers til facelift. De oransje blinklysene finner man vel bare i USA på det som der borte kalles "Eurovan".
Men det var en avsporing til info ;)

Vil du ha P2-lykter bør du være klar over at lyskvalitet ikke er på topp, men det er min mening :)
Hvorfor ikke sette på noe av det Martin selger? In-pro?
rett og slett fordi jeg liker p2(projekt zwo) lyktenes utseende.
mener jeg har sett faceliften med orangeblinklys jeg, men mulig jeg som ikke har fulgt godt nok med som vanlig.
har deg i bakhue, om jeg skulle trenge noe av lykter.
Venter bare på svar fra danmark, virker som det kan ta litt tid
christian
zak1963

seter

Post by zak1963 »

Jeg er forsåvidt enig med deg at setene i Caravelle ikke er spesielt gode å sitte i, på lange turer passer de ikke min rygg.

ble litt nysgjerrig på hvilke seter du har sett på å sette inn, du snakker om voyager seter eller seter som nå står i en beauville G20 ?

har hatt voyager så jeg vet at akkurat disse setene er veldig gode å sitte i.

har du tenkt noe på hvordan du skal feste disse, har du planer om å kunne ta dem ut og evt bilbeltefester?

var under caravellen min i går og ser at der er tre bjelker under gulvet i passasjeravdelingen som muligens er de originale festene til setene.
chr18
-
-

Post by chr18 »

Jeg snakker om voyager, men de står for øyeblikket i russebilen til søtra mi, da de hadde behov for noen flere seter, de setene har også magebelter(2 punktsbelter) i alle setene, så det er ferdig med belter og allt, skal prøve å legge inn bilder av festene til disse.
siden du har hatt voyager så hvet du sikekrt at disse blir fetet i egne "skinner" i gulvet? disse "skinnene" er blitt "kopiert" så de ligger over gulvet, bilder kommer så fort jeg får de igjen, eller sølstra mi er innom med bilen.
christian
zak1963

seter

Post by zak1963 »

jada jeg kjenner innfestingssystemet på voyager.
interessant å se hvordan disse er blitt festet på annen bil, bare legg ut bilder når du kan.
chr18
-
-

Post by chr18 »

her står det stille nå, og grunnen til det er uforutsette store utgifter :?
men har fått bestilt solskjerming fra solarplexus, blir å hente til helge forhåpentlig vis.
ny front blir det desverre ikke noe av, da det var andre ting som tok di kronene :evil:

Pusler litt med camping innredning, har fått laget to "maler", sånn at jeg kan få den til å følge litt greit etter orginalpanelene i bilen.
vannkran blir å kjøpe på biltema, da de har en med pumpe. http://www.biltema.no/products/product. ... emId=87754

noen som har campinginnredning som er lett å sette inn, og ta ut?
også lurer jeg på om noen hvet hvor man akn få kjøpt gummimatter, på rundt 1cm tykkelse?
christian
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Biltema ?

Er spent på å se bilen din, må jeg si. Blir gøy med de pkelsiglassene, det kan jeg love !

mvh,
Yngve S
chr18
-
-

Post by chr18 »

ja bilteme rudeboy, eneste jeg fant som leverer vannkran med 12volt pumpe til en grei pris.

bilen min er ikke så spesiell at det er verdt å glede seg til å se den hehe, men den skal nok bli det hehe.
christian
Post Reply