Starter drar tungt, nå og da. Andre ?
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Akkurat NÅ sliter jeg med dårlig batteri, men helt siden jeg fikk bilen har vært antydninger til å starteren drar tungt. Men ikke hvar gangbilen startes... Pang, så starter den. Kjører jeg en stund, stopper og skal starte, så høres det ut som nesen er fritt for strøm. Har målt batteriet tidliger men det var full spenning ?
Andre som har opplevd noe lignende ?
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Ja...! Høres ut som om dette er et 'vanlig' problem på bensin tror jeg...Nå ska je skifte motor'n på Syncro'n min så je tenker ikke mye på det...men je har alltid hatt det samme problemet med min...høres ut som om batterien er tom men da plutselg fyrer den opp...
Tror det finns flere 'tråder' her på dette tema og der det spekuleres på dårlig jording eller dårlig kabel mellom starteren og batteri osv....
Har tenkt det hadde vært kjekt å montere batterien baki motorromet slik det er på dieselen min...med forholdsvis korte batteikabler fram til starteren.....Men bekklager...har ingen svar eller løsning akkurat her nå....og det var kanskje det som du trenger helst...hehe
Tror det finns flere 'tråder' her på dette tema og der det spekuleres på dårlig jording eller dårlig kabel mellom starteren og batteri osv....
Har tenkt det hadde vært kjekt å montere batterien baki motorromet slik det er på dieselen min...med forholdsvis korte batteikabler fram til starteren.....Men bekklager...har ingen svar eller løsning akkurat her nå....og det var kanskje det som du trenger helst...hehe
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
har det samme på min, bare at det skjer hver gang. Når jeg skal starte snurrer startern et lite øyeblikk, stopper et litt lenger øyeblikk (1 sekund?) og pang så er motoren i gang. Den sliter litt mer når gradestokken kryper under 10 blå, men starter hver gang så lenge batteriet er fullt (glemte lysene to ganger på et døgn, andre gang var det fortsatt lys men ingen reaksjon fra starteren)
-
Sunshine
- -

- Car: SOLGT
- Phone: 47886669
Tja, tja og tja. Ser jo at andre har akkurat samme problem. Vet ikke hva man skal tro. Min er som sagt ikke slik hver gang, så jeg har egentlig ikke noe tro for at det skal være dårlig kontakt noen sted. Men man kan jo aldri si aldri. Nytt batteri blir det uansett. Skal samtidig sette på nye batterisko. De gamle er litt Bob-Bob 
Må vel samtidig se over jording osv bakover
Må vel samtidig se over jording osv bakover
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Tlf 478 tommy (86669)
Vw Touran 2,0 TDI
Kaffebord installert.
HUSK BILBELTET!
Å justere tenninga på disse er jo en hel vitenskap...Justerte ned til det ikke banket når jeg kjørte på 95oktan.Tok det "på feelingen".Men det er sikkert ikke dumt å få noen som kan det til ågjøre det.Du får fort problemer visst tenninga er langt utav.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
vwooosh...!!!
- -

- Car: 1990 Diesel Syncro doka.
Je hadde fortsatt problemet selv med ny batteri...og tenningen justerte jeg fram og tilbake med hjelp av en strobelampe men uten hell....Til slutt var det slik at je bare akseptert at bilen bare var slik...det startet jo alikevel...bare litt ubehagelig...men det hadde vært intressangt å vite for sikkert hva dette er for noe....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
etter hva jeg har fått med meg tidligere skal dem gjerne være sånn.. har noe med kompresjonen som bygger seg opp når den står, blir ett slags vakum i sylindrene.. en slitt motor er visstnok ikke sånn... den drar visst "normalt".. så er vel normalt at det er unormalt på t3..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
-
sindrehauglum
- -

Jeg fikk justert tenning på verksted på min 112i, etter det har jeg samme problem. Jeg har hatt det slik i 1 år uten andre problem. Så jeg bryr meg ikke.Even wrote:Kan det være høy fortenning som gjør det??Hadde det samme på min 112i.Tørmer halv runde,nøler er lite øyeblikk,så fyrer.
Min konklusjon er at det relatert til tenningstidpunktet. (og eller i hvilken posissjon moteren har før startforsøk??)
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Re: Starter drar tungt, nå og da. Andre ?
Gammel tråd, men aktuell problemstilling. Noen løsninger på dette? For meg virker det som om det "bygges opp" noe motstand. Når bilen har stått en stund går det rundt som juling, men etterhvert går det veldig tregt. Nå i det siste så tregt at den ikke starter (og det er ikke batteriet).
Kan vel ikke være jording da? Girkassa er akkurat bytta så evnt irr i jordinga burde ha blitt bedre etter det?
Kan vel ikke være jording da? Girkassa er akkurat bytta så evnt irr i jordinga burde ha blitt bedre etter det?
Kjører T3 Club Joker High Top
Gammel tråd, men aktuell problemstilling. Noen løsninger på dette? For meg virker det som om det "bygges opp" noe motstand. Når bilen har stått en stund går det rundt som juling, men etterhvert går det veldig tregt. Nå i det siste så tregt at den ikke starter (og det er ikke batteriet).
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Typisk dårlig jording det. Sjekk over batterikabelen der den går mot jord i batterikassen. Ta løs, fjern rust. Sett sammen. Bruk vaselin på batteripoler og kontaktpunkter etter at du har gjordt dem grundig ren. Kjenn etter om koblingspunktene, batteripolene blir varm under starting. Blir disse varm under starting tyder det på dårlig kontakt. Kjøp voltmeter med kabel og klyper. Sett på måling over batteriet. 12,5 volt over batteriet skal ikke gå noe særlig under 8 volt når du drar på starteren.Sunshine wrote:Akkurat NÅ sliter jeg med dårlig batteri, men helt siden jeg fikk bilen har vært antydninger til å starteren drar tungt. Men ikke hvar gangbilen startes... Pang, så starter den. Kjører jeg en stund, stopper og skal starte, så høres det ut som nesen er fritt for strøm. Har målt batteriet tidliger men det var full spenning ?
Når du kjøre bilen vil batteriet laddes over jordledninga. Dersom det er litt dårlig kontakt vil det bli en kjemisk prosess på terminalen som gjør at kontakten blir dårligere. Du vil da oppleve at det virker som om starteren drar dårligere når du har kjørt en tur.
Siden du har skiftet girkasse vil jeg også ha tatt en titt på den kabelen som går fra karosseriet til girkassen (tror jeg). En gang glemte jeg den kabelen med det resultat at motoren fikk jord gjennom gassvajeren. Klødde meg litt da gassvajeren begynte å gløde. Gammel t2.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Ja, nå ha jeg sjekka ledningen fra girkassa til karroseri. Pussa og smurt. Sjekka minusen på batteri. Den var god og grønn, så jeg pussa ned der også, smurte og tight'a godt. Det hjalp ikke egentlig. Testa så startkabler fra minus på batteri til diverse andre steder på karroseri uten at det hjalp. Måte spenningsfallet og det gikk ned til 10.8V når starteren gikk. Så da vet jeg ikke. Kan jo være å justere tenninga da som noen hevder? Skal ut på langtur i morra, så da får jeg testa det, og håper jeg kommer meg hjem igjen.
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Har du sjekket termineringene på + ledningen da? der kan det nok også forvitre litt med alderen, på caravellen min var det sikkert ikke mer enn 75% av kabelen som var i inngrep..
Hvis du er usikker på jordingslissene, bytt de! 30kr på biltema for ny! har de rustet så har de permanent dårligere ledningsevne..
Hvis du er usikker på jordingslissene, bytt de! 30kr på biltema for ny! har de rustet så har de permanent dårligere ledningsevne..
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"
Da har jeg vært på en lang runde med camperen. Det forholder seg slik at den alltid og fremdeles drar starteren tungt rundt. Men siden bilen er lettstartet fyrer den alltid raskt. Men, om jeg har kjørt langt og lenge så bilen er god og varm, og så stopper og starter igjen, går det ikke. Da er det rett og slett for tregt. Da er det bare å ta seg en kaffekopp og vente noen minutter. Når den har får kjøla seg (?) starter den som normalt.
Det kjipe er om den plutselig ikke er så lettstartet. Hvordan går det da å "kinne" i mange minutter?
Jeg har vel kommet til at jeg skulle bytte starter, men den koster 2700 på mekonomen, så om dette er "normalt" har det kanskje ingen ting for seg? Har forresten ikke brickwerks starter til manuell t3?
Det kjipe er om den plutselig ikke er så lettstartet. Hvordan går det da å "kinne" i mange minutter?
Jeg har vel kommet til at jeg skulle bytte starter, men den koster 2700 på mekonomen, så om dette er "normalt" har det kanskje ingen ting for seg? Har forresten ikke brickwerks starter til manuell t3?
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Testa min starter fikk 10,6 volt når jeg kinna motoren med bortkoplet coil. Spørsmålet mitt er hva slags spenning har du når starteren ikke greier å dra rundt. På startmotoren sitter et relé som blir aktivert samtidig som startmotoren blir ført frem for å komme i inngrep på start kransen. Dette releet kan være problemet også. Startmotoren også. Kanskje det er noen som har en brukt startmotor her på forumet som du kan få prøve. Hva slags motor har du?Vingen wrote:
Jeg ville ha prøvd å måle den spenninga som ligger mellom jord og inngang på startmotor når jeg kinna.Både når motoren greier å dra rundt, og når den ikke greier.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
jeg kan skaffe Helt ny startmotor til de fleste t3
koster da rundt 1900-2000kr men da må kjper betale frakt og det er og da innbytte så kjøper må og da sende starteren.
koster da rundt 1900-2000kr men da må kjper betale frakt og det er og da innbytte så kjøper må og da sende starteren.
You create your own universe as you go along.
-
Transporter-erik
- -

Noen som har funnet en løsning på mystikken her?
Annet enn et medlemskap i Falck/NAF, og å alltid parkere i bakker/steder hvor bilen kan trilles i gang.
Det er vel ikke startmotoren i seg selv som lager problemet. Min startmotor er slitt, flere ganger bare ruser den og jeg må vri nøkkelen på nytt, men dette problemet er annerledes. Dette er som dere sier, at det virker som om batteriet av og til ikke klarer å dra i gang noe som helst. Noen ganger starter den på første, andre ganger på femte, og noen ganger må den dyttes/trilles i gang. Sistnevnte skjer vel ca hver 10. start.
Annet enn et medlemskap i Falck/NAF, og å alltid parkere i bakker/steder hvor bilen kan trilles i gang.
Det er vel ikke startmotoren i seg selv som lager problemet. Min startmotor er slitt, flere ganger bare ruser den og jeg må vri nøkkelen på nytt, men dette problemet er annerledes. Dette er som dere sier, at det virker som om batteriet av og til ikke klarer å dra i gang noe som helst. Noen ganger starter den på første, andre ganger på femte, og noen ganger må den dyttes/trilles i gang. Sistnevnte skjer vel ca hver 10. start.
Erik
Hadde samme problem på min bil,da var det messing foringen som som skal styre akslingen til startern som var slitt slik at starteren kilte seg,sitter i girkassehuset,er noen bilder på justkampers sin side
http://www.justkampers.com/shop/gearbox ... 11137.html
http://www.justkampers.com/shop/gearbox ... 11137.html
1989 syncro doka 1,9 td aaz
1986 vw joker westfalia 2,1 dj
Får ikke frem den siden, men det er kanskje et kortvarig problem? Uansett en interessant løsning. Men jeg har hatt problemet både før og etter girkasseskift, så da må i såfall begge ha vært slik. Er forresten mulig det har blitt hakket værre etter jeg byttet girkasse. Får man kjøpt denne messingforingen noe sted?
Ja vil tro at du får kjøpt den hos en vw forhandler,tror den er lik på alle t3,jeg bestilte fra justkampers.com og dær kostet den ikke mange kronene
1989 syncro doka 1,9 td aaz
-
einar
- -

- Car: 90 doka syncro 16" ,74 bay automat
- Phone: 91596193
Støtter teorien til ole81 over her.
Var det som var problemet på min bil hvertfall.(2,1ltr)
Var det som var problemet på min bil hvertfall.(2,1ltr)
-
Syncroeier
- -

- Car: T3 Syncro DJ '88
Men om messingforingen er gåen, hvorfor er den da lettstartet når den er kald?
Jeg byttet denne foringen på en boble for noen år siden(det er et helvete om du ikke tar ut kassa forresten!), men da var symptomet kostant uansett temperatur.
Har du testet å knipe startkabler mellom hhv. jord og motor, og mellom +pol på batteri og på starter når bilen er varm og kinner tregt?
Jeg byttet denne foringen på en boble for noen år siden(det er et helvete om du ikke tar ut kassa forresten!), men da var symptomet kostant uansett temperatur.
Har du testet å knipe startkabler mellom hhv. jord og motor, og mellom +pol på batteri og på starter når bilen er varm og kinner tregt?
Per Husaas - 1987\88 Caravelle C Syncro 2.1 "Budget Camper"