T5 Automat

Caravelle/Multivan/Transporter 2004 - 2015
Post Reply
ewikran

T5 Automat

Post by ewikran »

Heisan.

Jeg vurderer en T5 130HK med automat. Mener å ha lest at automaten i T4 ikke var så holbar. Fikk inntrykk av at de bare holdt rundt 100k. Noen som vet om det er samme kassa i T5 eller noe nyere som kanskje er bedre.

Den aktuelle bilen har rullet 150k+ så hvis det skal være aktuelt må jeg være sikker på at jeg ikke må bytte kasse etter kort tid.

Bør nevne at vi plalegger å trekke vogn med bilen til sommeren, Hobby med totalvekt 1900kg. Vil det være et problem med kombinasjon 130hk og automaten?
hunter
-
-

Post by hunter »

Har den motoren og automat, men har bare rulla litt over 20k...

Kassen er nyutviklet til T5...

Har kjørt stor henger m/kapell (hengeren veide 1100kg m/last) pluss maksimal last og 5 personer... kjører fint uten problemer... ligger og vipper på ca 1,0 liter på litt hissig kjøring med slik last...

En som drar mye biltilhenger og rallybil mente motoren var litt slapp i oppoverbakker med 2,5 tonn henger... men han er vant med rallybil :)
ewikran

Post by ewikran »

He, he.

Høres ikke ut til å være en helt umulig kombinasjon da.

Ingen som har vært borti disse med litt mer km? Hvordan holder de sammen?
Raymond

Post by Raymond »

Hei!!

Har arbeidskollega på VG som har kjørt 200k, ikke hatt noe som helst problemer med girkassa.
ewikran

Post by ewikran »

Hei, igjen.

Jeg får opplyst fra selger (aut. VW forhandler) at det har vært litt tull med disse kassene (også denne) og at den er skiftet på garanti. Den nye kassen skal være forsterket og holde bedre.

Noen som har vært borti dette? Stemmer dette eller er det bare samme type som er satt inn? Har i alle fall 5 års garanti/reklamasjon på den nye kassa.
Sulland
-
-

174 + Automat

Post by Sulland »

Har en 06 mod med 174 hk med automatkasse. Jeg mener at automat kasse er det eneste riktige på alt annet enn sportsbiler.

Kassa mi har vært med i ca 40 000 km uten ett feilslag, anbefales på det varmeste.
Det skal sies at jeg kjører den i Belgia, med gode veier, uten noe særlig bakker og med marsjfart på 140.
Når jeg i sommerferiene kjører i Norge er jobber kassa vesentlig annerledes, så jeg vet ikke om det har noe å si.
I markedet for Multivan igjen!!
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Det har vært på de tidlige T5, men dette er løst og de fungerer fint. Alle ambulansene har dette hos oss og de har nå gått 160000km uta tull.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Der Postmeister wrote:Det har vært på de tidlige T5, men dette er løst og de fungerer fint. Alle ambulansene har dette hos oss og de har nå gått 160000km uta tull.
Hva er tidlige T5? Er min 2005 tidlig? Hva var feilen på de "tidlige"?
Der Postmeister
-
-

04 og 05 er tidlig. Mener å huske det var styringa av kassa, altså den elektriske dele inne i kassa, som lagde tull. Var vel snakk om no sluring minns jeg. Dette ligger langt tilbake, og husken er type Alzheimer...
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Takk for superhurtig svar :)

Finnes det noen måte å se om jeg har den nye eller gamle typen kasse? Jeg kjører så lite i året at garantien er vel gått ut før jeg evt. får disse problemene... Er det bare under kjøring en merker noe eller kan en "se" dette på andre måter? Dette er min første bil med automat så jeg har ikke så god peiling på evt avvik i kassen...
Forfatteren

Re: 174 + Automat

Post by Forfatteren »

Sulland wrote:Har en 06 mod med 174 hk med automatkasse. Jeg mener at automat kasse er det eneste riktige på alt annet enn sportsbiler.

Kassa mi har vært med i ca 40 000 km uten ett feilslag, anbefales på det varmeste.
Det skal sies at jeg kjører den i Belgia, med gode veier, uten noe særlig bakker og med marsjfart på 140.
Når jeg i sommerferiene kjører i Norge er jobber kassa vesentlig annerledes, så jeg vet ikke om det har noe å si.
Gode veier i Belgia? Har kjørt en del der og gleder meg til å komme hjem til Norge hver gang. Riktignok er veiene breie og rette der, men makan til dårlig veidekke tror jeg man ikke finner utenfor sentralafrika ... :D (Sikkert litt usakelig, men kunne ikke dy meg).
Der Postmeister
-
-

T5 130 tip wrote:Takk for superhurtig svar :)

Finnes det noen måte å se om jeg har den nye eller gamle typen kasse? Jeg kjører så lite i året at garantien er vel gått ut før jeg evt. får disse problemene... Er det bare under kjøring en merker noe eller kan en "se" dette på andre måter? Dette er min første bil med automat så jeg har ikke så god peiling på evt avvik i kassen...
Så mye har jeg ikke satt meg inn i sakene, men en henvendelse til Møller Frysja, tekninsk avdeling, kan kanskje gi deg svar.

Du får uansett ikke byttet noe på garanti sålenge det ikke er noe gæli sjøl om di kasse skulle vise seg å være av de berørte.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
hunter
-
-

Post by hunter »

Der Postmeister wrote:04 og 05 er tidlig. Mener å huske det var styringa av kassa, altså den elektriske dele inne i kassa, som lagde tull. Var vel snakk om no sluring minns jeg. Dette ligger langt tilbake, og husken er type Alzheimer...
Alle automatkassene dette gjalt skal nå være oppdatert... Det er kun snakk om en softwareoppdatering som vises på service hvis det ikke er gjort... Min 2005-modell produsert i mai samme år har den nyeste kassen... så problemet har vel vært på de før... min heter forresten Caravelle NY...
Post Reply