Doogie wrote:Jeg er rimelig fersk eier av en Caravelle 2,1 bensin 1991 mod. Kjørte den nettopp fra sørlandet til Volda uten store problemer, likevel et par spørsmål jeg gjerne skulle hatt svar på før jeg gjentar turen:
1. Bilen trekker litt til høyre, spesielt hvis det er snakk om korte avstander. Først tenkte jeg det var pga. veiene her oppe, men tviler....
Bør vel kanskje plukke bremsen fra hverandre og smøre opp? Jeg trenger ikke tenke på lufting av bremsene da?
----
Her kan det være en rekke forskjellige problemstillinger. Men den som pleier å være den mest vanlige, og kanskje den mest banale er at det er forskjellig lufttrykk i fremhjulene. OM det er to ulike dekk forran kan dette også ha innvirkning. Når man kjører en stund blir dekk varme og dette fører i sin tur til at luften i dekket også blir varm. Har man to forskjellige dekk kan temperaturen i det ene dekket bli høyere enn det andre. Dette fører så til at lufttrykket blir høyere i det føste dekket. Sjekk dette først. Dernest kan det være at hjulene er asyncrone i forhold til hverandre, her er det kanskje snakk om et ødelagt endeledd eller en foring eller to. Da er det skifte at den aktuelle delen + forstillingsjustering som gjelder.
---------------------------------------------------------------
2. På veien oppover gikk alt fint, men siste timen eller så (tok 13 timer) begynte bilen å fuske litt. Man måtte gi bånn gass for å stoppe fuskingen. Dette var noe som kom og gikk, og har aldri opplevd det etter dette. hva?
---
Her er det mulig at du har et gammelt og skittent bensinfilter.
Prøv å skifte dette først.
---------------------------------------------------------------
3. Utrolig dumt spørsmål

Men jeg leste et sted at noen opplever støy fra ventilene på denne bilen. Og her om dagen når jeg startet bilen var det en jævlig metallisk lyd fra motoren. Etter å ha etterfylt olje var lyden der enda, men like fort som den kom forsvant den etter å ha stått stille en times tid. Tviler på at dette er ventilene, forslag mottas med takk. men dette med ventilene, jeg hørte at man kan fylle på litt blyerstatning... har denne versjonen av caravelle katalysator?
---
Her er det nok de hydrauliske ventilløfterne som er årsak til den metalliske lyden. Her vil jeg råde deg til å skifte olje og filter. Bruk HELSYNTETISK olje. Det er den beste oljetypen du kan benytte på biler med hydrauliske løftere, uannsett om bilen er gammel eller ikke. Jeg har selv erfart endel rundt dette. Hadde en gang en bil som hadde rullet 270.000 km. Denne hadde en ordentlig ekkel lyd, nesten som om ett eller annet prøvde å komme ut igjennom blokka. Skiftet olje og filter, kjørte så ca 30 minutter og som ved et trylleslag var lyden vekk.
Poenget med helsyntetisk olje er at den har en vesentlig bedre smøreevne over hele registeret enn mineralske oljer. Den har også en meget god rensende evne slik at man slipper for mye avleiringer i oljekanaler. Slike avleiringer kan lett oppstå om man er sløv med oljeskift, og de hydrauliske løfterne er ganske kresne på å ha helt åpne oljekanaler. Har kanalene her mye avleiringer vil løfterne oppføre seg med alt fra forsiktig tikking til å banke kraftig.
Nå står det også i disse bilenes instruksjonsbok at man kan oppleve denne lyden fra tid til annen, så det er nok ingen fare.
Disse motorene skal IKKE IKKE ha blyerstattning. De er konstruert for å kjøre UTEN blybensin. Det som i enkelte tilfeller kan merkes er om motoren er justert i forhold til 98 oktan, for så å bli kjørt på enten 95 eller 92 oktan, da kan man lett få tenningsbank samt dårliggere trekk-kraft.
Hilsen Eskild
---------------------------------------------------------------------
Kjempebra med forum som dette, hadde tidligere en Lada 1500 som det var litt vanskeligere å finne hjelp og deler til