Div problemer med 112i

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
trion
Car: 07 Transporter 2,5 TDI, Polo 6N2, Nissan 200sx S14

Div problemer med 112i

Post by trion »

Hei folkens. Oppdaget nettop dette forumet til min store glede. Jeg har en 1988 modell coach som skal være russe- og hverdagsbilen min fremover mens jeg skrur på passaten. Men før jeg begynner å ta bilen i daglig bruk lurer jeg på et par ting. Etter at jeg har kjørt med den ligger det som regel en god dam med kjølevæske på gulvet. Noe lekker av toppene, men fremdeles ikke skremmende mye. Det er verre med termostathuset. Der drypper det jevnt og trutt. Kan det bare være en pakning eller er det noen vanlige slitasje symptomer? 300 000km er jo litt...

I tillegg så virker ikke temperaturføleren min. Har sjekket med 2 andre speedometerenheter og det er definitivt måleren eller kablene som er ødelagte. Hvilken føler må jeg sjekke og evt. bytte? Nå i det siste når jeg har kjørt med bilen har jeg lagt merke til at radiatoren ikke blir varm. Kjørte meg fast, spant og herja i 20 minutter men radiatoren og slangen fra termostathuset og frem var kalde. Håper derfor å kunne få til temp. måler slik at jeg finner ut om termostaten evt. også er sliten.

Ellers litt info om hva som har blitt gjort med bilen. Har tatt minst en kvadratmeter med rust, men bare fort siden det tross alt er en russebil. Nå er den rullet rød med svarte viper striper. I går ble det montert nytt eksosanlegg med steinharry japsepotte rett bak høyre bakdekk. Baksetet er flyttet bak, oppå motorkassen og anlegget fra passaten er montert. I et forsøk på litt clean look har jeg mekket emblemfri grill og cleanet bakluka. Helt usansynlig upraktisk å måtte gå inn i bilen for å åpne hver gang. :roll:

Har forresten en turbodiesel delebil og massevis med caravelle deler, hvis noen skulle trenge noe. Desverre ingenting coach, trenger coach bakfanger selv.

Her er noen bilder av monsteret..

Image

Image

Image

trion :roll:
WasserBoxer
-
-

Post by WasserBoxer »

Lekkasjene anbefaler jeg at du forsøker å tette med Bar's Leak eller annen tilsvarende vare. Har sjøl tetta lekkasje mellom motor og termostathus med denne. Det rant ei "pissestråle" og den ble borte med Bar's Leak.

Åpne og bytt termostaten først. Føleren(e) sitter rett under termostathuset som viser varmen.
Steinar Berggren
lowride
-
-

Post by lowride »

Hvis du er heldig, er ikke toppen eller toppakning gåen, men du har ihvertfall lekk i varmeapparater! Prøv å få byttet disse, og ikke kjør med bilen før du fått fyllt på med frostvæske!!!! Ellers kan det være en kabel til temp.føleren som knekt inni motorrummet, de blir sprøe etterhvert av varmen.
Det er ganske enkelt å sjekke om du har gåen topp og/eller toppakning. Når du har fyllt opp med frostvæske, starte motor(kald motor!!) og ta av lokket til ekspansjonstanken. Hvis det bobler friskt inni der, ikke bare litt bevegelse, då har du litt jobb fremfør deg! Når alt er i orden med varmeapparater, følere og topp, må bilen luftes skikkelig, det gjøres slik:

1. Finn frem 13-nykkel, flatt skrujern og ferdigblandet frostvæske. Sett det bakre varmeapparatet på varmluft.
2. Kjør bilen varm, så at du kjenner at grillen frem blir varm, eller tempmåleren kjem ca opp til lysdioden. La motoren stå på.
3. Heise opp bilen i frem minst 40-50cm, enten med jekk, eller parker i en bratt bakke.
4. Ta av grillen frem, den med lyktene og ta av motordeksel over motoren.
5. (ta på hørselvern hvis du er redd for hørselen!)
6. Øke turtallet for hånd til 2500-3000 o/m. Hvis du ikke har turteller, ska det bråke ganske mye, ca halv gass!
7. Mens du håller turtallet oppe, ta av lokk på ekspasjonstank og fyll fullt med frostvæske. Sett på lokket igjen og slepp gassen.
8. Mens motoren går, skru opp skruen øverst til venstre på radiatoren, til det det slutter å boble=kjem ren frostvæske.
9. Vent til motoren blir varm igjen, hvis du fyllt på mye væske. Opprepe punkt 6 til 8 til det ikke lenger kjem bobler fra radiatoren.

Det er viktig at du får luftet skikkelig! Lykke til :)
Christer Dirfeldt
-90 Caravelle Syncro 1,6TD/ -96 Passat 1,9TDI
Snart også -03 Skoda Oktavia 1,9TDI
trion

Post by trion »

Den kjøper jeg ikke. Hva har dette med varmeapparatet å gjøre? har ingenting fuktighet fremme i bilen, og varmeapparatet bak er tettet.

Skal åpne ekspansjonstanken og sjekke toppakningene. Men hvilken av de to tankene er det egentlig? påfyllingstanken eller den som er koblet rett i kjølesystemet med en slange i korken?

Skal sjekke ledningene til disse sensoren og ta noen bilder i dag. Når disse virker finner jeg ut om termostaten er gåen. Så kan termostathuset tettes.

Hvor kjøper man Bar's leak? Tilvarende midler er vel bare ratiatortetning?!
amubus
-
-

Post by amubus »

expansjonstanken er den koblet til kjølesystemet m slange i lokket. Om det er en 112i motor kan du også se mellom topp og blokk om det er fuktig der (ligger en gummitetning) rundt. Bars leak eller tilsvarende fås kjøpt på bensinstasjoner eller rekvisitasjapper. Har nett hatt det på min, og det ser lovende ut......
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
lowride
-
-

Post by lowride »

Ok, jeg trudde du mente golvet i bilen :oops:
Men selvfølgelig var det da golvet under bilen..
Christer Dirfeldt
trion

Post by trion »

Hehe, det går nok bra.

Da freser jeg ut og kjøper radiatortetning og reiser inn i verkstedet. Skal ta noen bilder så får dere se hvordan det ser ut og hva som skjer. Men ja, det er godt og fuktig rundt toppene :?
trion

Post by trion »

Hei igjen. Har desverre ikke fått tatt så mange bilder da jeg glemte kameraet hos en kamerat på onsdag. Her er i alle fall et bilde av bilen da.

Image

Var å hørte på priser på nye følere til temp måler og fant ut at det var billigere å kjøpe en biltema måler å montere denne. Dette er under konstruksjon, så skal termostaten testes, kjølesystemet luftes og radiatortetning tilsettes.

Testa toppene. Når jeg starta motoren kald og åpna ekspansjonstanken kom det ingenting luft opp, det så jo lovende ut. Har forresten fått på japsepotta nå, 4" sidepipe, lager jævlig rå lyd, selv om den er litt bråkete å kjøre med i lengden.
lowride
-
-

Post by lowride »

Det var gott å høre at toppene var i orden :)
Christer Dirfeldt
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Jeg er konstant på jakt etter svarte dørtrekk til skyvedør. Har du noe slikt?
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
trion

Post by trion »

Desverre bare svarte dørtrekk til front dørene.

Skal ut i verkstedet nå og montere temp. måler og sjekke om termostaten virker. I dag har jeg med meg kameraet og regner med å få tatt en del bilder. Mvh. Trion
trion

faen

Post by trion »

Jaja, nå har jeg vert i verkstedet og mekka temp måler. Det tok overraskende lang tid for motoren å bli 70 grader og radiatoren begynte å bli varm. Men men, kjølesystemet ser i alle fall ut til å være i orden. Fatta bare ikke helt det der med luftinga. Når motoren er varm skal lokket på ekspansjonstanken åpnes, fylles til topps og så luftes radiatoren? Fant ut at det ikke var så lurt, så jeg hadde nok med kjølevæske i den ekstratanken, full ekspansjonstank, god bakke og lufta radiatoren. Kom faktisk ingen bobler. Regner med at de fleste kom i ekspansjonstanken da jeg startet motoren kald og etterfylte med kjølevæske.

Men, som noen kanskje så i temaet, så er dagens ord faen. Etter at jeg hadde mekka måler i kjøleanlegget og slupset litt vann der bak begynte jeg å legge ledningene til måleren permanent. For å gjøre det enklere tok jeg ut speedometeret osv. Etterpå satte jeg alt tilbake på plass. Pakket sammen, startet bilen og skulle hjem. Men jeg kom ikke lenger enn en liten km, så begynte oljelampa å lyse og summetonen gikk på. Daua bilen med en gang og stoppet. Faen.. Gikk rundt bilen, sjekka diverse, peilte olja for 2. gang i dag, så ok ut. Starta bilen igjen, ikke noe oljelampe denne gangen. Så kjørte jeg et stykke videre, kjente det begynte å komme varm luft, og trødde litt ekstra. Faen.. Samme leksa en gang til. Irritert som få snudde jeg for å sjekke bilen i verkstedet. Halvveis skjer det samme igjen, tror jeg ga på litt da også. Faen.. Jeg kom meg inn i verkstedet, fikk på arbeidslys og så rundt på hele bilen og motoren. Ingenting å se. Nå er jeg veldig klar for forslag og innspill på denne saken, dette trengs sårt siden jeg vil begynne å ta bilen i daglig bruk så fort som mulig. Måtte kjøre passat hjem i dag og :cry:

Det har aldri skjedd før. Olja burde vært skiftet. Jeg sølte en del kjølevann på motor osv, men bare på en kobling og den tørket jeg godt av igjen. Da jeg peilte olja (i mørket) bomma jeg på hullet et par ganger, kan jeg ha dratt nedi noe sand og drit?

Lurte på en ting til. Hvor finner jeg 12v som er styrt av nøkkelen i bilen?

Her er noen bilder av temp måler mekket mitt. Orginal slange.
Image

Biltema måler banket inn i rør fra baksetet.
Image

Ferdig montert. Den hvite koblingen som er i forgrunnen fikk litt kjølevæske på seg. Noen som kjapt kan si meg hva denne er til?
Image

Takker for svar, mvh Trion.
lowride
-
-

Post by lowride »

Måten du gjorde luftingen på, var nok grei den. Jeg har lært av VAG selv, men det er jo bare å ha nok kjølevæske i systemet når en lufter. Det kunde jo låte som om det var noe galt med oljepumpen, men det er jo merkelig at det skulle skje så plutselig i så fall. Kanskje du kunne låne av noen for å uteslute at det er det? Nå er det ikke min mening med å være pessimisisk, prøver bare etter beste evne å komme med noen forslag :)
Christer Dirfeldt
lowride
-
-

Post by lowride »

Du har ikke muligens fått vann i oljen pga lekkasjen i toppene? Hvis den er litt grå, så er det vann. Kanskje det invirker på oljetrykket. Hvis du er usikker, bytt olje og prøv igjen.
Christer Dirfeldt
amubus
-
-

Post by amubus »

du har ikke kommet borti oljeføler ledningene mens du mekka? går to stk over blokken(brune)......... -ene fra baksiden av reimhjulet, andre fra under v støtstengerne v. side. disse går opp i in kobling i området der du mekket.
Roy alias Amubus
-01 t4 vw PROFILE // BUS, ex ambulanse - Multivan Wannabe
-86 t3 Caravelle
-70 t2 Rico camper
-64 t1 Militærambulanse
Member of RESCUELINERS
Member of Vw Militaria Norway
Image
trion

Post by trion »

Jeg får ta å bytte olje og filter. Brune ledninger, skal sjekke i ettermiddag. Det er ikke den koblingen som er i forgrunnen på det første bildet da? På høyre siden er ledningene i alle fall brune. Den fikk litt kjølevæske på seg.. Når jeg kommer hjem fra skolen blir det rensking og oljebytte så satser vi på at hun er i godt humør!

takk for raske svar. Mvh Trion
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Sjekk om du har løse ledninger/dårlig kontakt på oljetrykkfølerne dine før du gjør noe annet.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
roars
-
-

Re: faen

Post by roars »

Kuttet du ut tempgiveren som står på venstre side av termostathuset ?
I såfall får du nok litt problem med varmstart.
Om du kuttet den originale der, vil "Hjernen" tro at motoren går på kaldstart konstant, blir håpløs å få startet varm, og kan fuske.
Roar Sørnmo
Ørjan
-
-
Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
Phone: 97120012

Post by Ørjan »

Jeg er ganske sikker på at jeg vet hva feilen er, på det bildet du viser her, går det en elektrisk kobling over den slangen du har kuttet opp og satt føleren inn i

Det er den med gul og svart ledning på ene siden og 2 brune ledninger på andre siden

Den har du sikkert tatt fra hverandre for å komme til den slangen, eller?

På vær side (gul/svart og brun/brun) er det en hvit plastikk kobling,
disse passer jo sammen, men det vil ikke si at det er i orden....

inni disse plast tilkoblingene ligger det noe, alla kabelsko.
Det er disse som skal gå sammen når du setter sammen denne kontakten, den hvite plasten er en beskyttelse. Veldig ofte er det lett for at man presser sammen, og så er det en av disse "kabel-skoene" som blir presset litt lenger inn i den hvite plast greien...

Åpn denne plast koblingen og vær sikker på at de blir koblet sammen, visst ikke vill olje lys og alarm komme på vær gang bilen går over
2000 rpm på turtallet

(By the way, turteller fra biltema passer ypperlig til disse bilene)
(By the way engang til, håper for guds skyld at dere skrudde fast den temp føleren fra biltema, og ikke banket den fast. Som skrevet over)

Lykke til :wink:
You create your own universe as you go along.
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

En annen ting, mulig jeg tar feil, men det ser ut som om at du har festet føleren der hvor det kommer "kaldt" vann fra radiatoren :lol:

Det vil i så fall være umulig å måle motor temp da.......
roars
-
-

Post by roars »

Ørjan wrote:En annen ting, mulig jeg tar feil, men det ser ut som om at du har festet føleren der hvor det kommer "kaldt" vann fra radiatoren :lol:

Det vil i så fall være umulig å måle motor temp da.......
Tror og jeg ville montert giveren på en "varmere" slange...
Roar Sørnmo
trion

Post by trion »

Masse svar her ja. Jeg har tatt av det venstre sylinderdekselet for å se til den ene oljetrykksføleren. Må på jobb nå, men skal gå over alle ledningene med multimeter og se om det er kontakt. Har kjøpt olje og filter, så dette blir nok også byttet i samme slengen.

Når jeg tok av dekselet oppdaget jeg litt vannlekkasje fra toppakningen og et grønt lag med irr / korrosjon :shock: Oppdaget i tillegg årsaken til lekkasjen fra termostathuset. Noen har skrudd fast en skrue såpass mye at huset er sprukket. Satser på radiatortetning gjør susen her og ;)

Jeg har ikke kuttet i noe orginalt ledningsnett, bare ettermontert en føler i en av kjøleslangene. Ja den ble banket inn, er jo koniske spesialgjenger osv på føleren. Målte diameter på midterste punkt til ca 9,5mm, borret et like stort hull, satte på en skive med hylse slik at jeg ikke skulle skade selve føleenheten og banket hele føleren ca 5mm nedi -sitter som støpt. Anngående slangen måleren er montert i er det i alle fall en av de slangene som blir fortest varm når motoren blir kaldstartet.

Har forresten orginal turteller, så biltema trengs ikke her i gården 8)

Lurer på en ting. Hvor finner jeg 12v styrt av nøkkelen? Trenger bla. til måleren, anlegget osv.

Takker for svar, mvh Trion
Ørjan
-
-

Post by Ørjan »

tror ikke du skjønner hva jeg prøver å forklare deg, det er ingen som sier du har kappet noe, det er den koblingen på bilde som er problemet ditt, den er ikke koblet sammen inni plastikken,

Blir spennende å se hvor lenge den føleren du monterte blir hengende
roars
-
-

Post by roars »

Hmmm. hva er grunnen til at tempmåleren ikke virker ??
Sannsynligvis giveren, det er to av dem, en blå og en svart, sitter ved/på termostathuset.
Om den blå ikke virker vil styringshjernen gå på full kaldstart.
Noe som tilsieer fuskinga du har nevnt.

Den svarte er for måleren i dashn.

Disse finner du vel hos høggern om du ikke vil kjøpe dem nye.
De er normalt ganske dyre!!!! ja!

Er vel heller ikke så skråsikker på at du får biltemagiveren din til å holde tett med bare å banke den ned i røret...eller til å holde seg der.
Burde gjenget...
Roar Sørnmo
trion

Post by trion »

Joda, jeg forstod det. Det var bare en tidligere som spurte om jeg hadde kuttet ut en av de andre temp. målerne, og at jeg da vile få problemer med kaldstarten. Det har jeg altså ikke gjort.

Hehe, er også ganske spent på dette her med sensoren, men etter å ha kjent litt på den tviler jeg på at den er det første som kommer ut. Den slangen som måleren er montert i, går jo mellom vannpumpa og termosaten, på venstre side av motoren. Kan det virkelig stemme at det er denne som frakter kaldt vann fra radiatoren? Det virker utrolig ulogisk, siden det er en av de første slangene som blir varm når motoren startes, og blir varm leeenge før radiatoren.

Må på jobb i dag og så jeg får ikke gjort noe med bilen før i morgen. Da skal jeg koble sammen alle ledningene til oljetrykksfølerne, finne fram multimeter med sånn pipelyd for å måle kontakt, og sjekke om det er kontakt i alle kontakter og ledninger. Da finner jeg ut om kabelskoene er koblet sammen inni plastikken. Hvis ikke erstattes bare kontakten med biltema kabelsko og elektrikertape.

Så forresten han med den Røde 112i Coachen på statoil ålgård i dag, jævlig strøken i forhold til min! Fin lyd også, ikke orginal, men ikke bråkete heller. Ble skremmende inspirert. Det er farlig det, når passaten egentlig er den bilen som skal overhales i vinter/vår. :roll:

Edit: roars postet rett før meg, så jeg fikk ikke med meg dette når jeg skrev det som står ovenfor.
Egentlig har bilen ikke fusket så veldig mye, turtallet varierer en del ved kaldstart, høres ut som en halvfeit v8 som ikke sviver jevnt på tomgang 8) Ellers fusker bilen ingenting, så jeg tror den blåe måleren er i orden. Det var litt irriterende å finne dette ut nå, for jeg har stilt samme spørsmål tidligere, men ja, det er nok den svarte måleren som er ødelagt. Hadde jeg visst det litt før kunne jeg bare snappa en på knoksen, men men, var sikkert jeg som ikke formulerte spørsmålet skikkelig. Får se om jeg gidder skifte denne en gang da, vet ikke om det er verdt alt sølet og luftinga. Anngående den biltema måleren gadd jeg rett og slett ikke kjøre i en time bare for å hente noen gjenger. Går det så går det, hvis ikke kan det bare være tenkte jeg. Så gjenstår det bare å se hvor lenge biltema måleren blir værende ;)

Takk for all hjelp, mvh Trion
Last edited by trion on 23 Mar 2006, 15:28, edited 1 time in total.
Post Reply