Jeg har en 87 modell caravelle som har mistet all strøm (stereoanlegget fungerer da dette er koblet rett på batteriet). Etter aktiv bruk av voltmeter lurer jeg på om det er sikringsboksen som er gåen, men vil gjerne ha noe bekreftelser her før jeg bytter den:
Er det kun en ledning fra batteriet til sikringsboksen? Jeg har funnet den som går inn nærmest førerdøra ganske høyt opp på sikringsboksen og der finner jeg spenning. Men når jeg måler på sikringene (til gods) får jeg ingen spenning. Så om det ikke er flere pluss-ledninger inn på sikringsboksen er det vel ganske sikkert å anta at feilen ligger inne i sikringsboksen?
Kan også nevne at jeg hadde el-trøbbel før jeg mistet strømmen. Innimellom fungerte kun ettermonterte 1000 metere av lysene foran, disse var heller ikke mulig å få skrudd av. Dette forsvant gjerne gankse fort, men sist forsvant ikke problemet. Isteden sluttet blinklyset også å fungere. Da jeg tok frem sikringsboksen for å sjekke den forsvant all strømmen. Den pluss-ledningen som går inn øverst ved førerdøra ser også ut til å ha blitt for varm.
Jørgen
Brent sikringsboks??
Re: Brent sikringsboks??
Høres veldig riktig ut det du har funnet ut. Når det blir dårlig kontakt og det er belastning på utvikles det raskt varmgang.Oizo wrote:Jeg har en 87 modell caravelle som har mistet all strøm (stereoanlegget fungerer da dette er koblet rett på batteriet). Etter aktiv bruk av voltmeter lurer jeg på om det er sikringsboksen som er gåen, men vil gjerne ha noe bekreftelser her før jeg bytter den:
Er det kun en ledning fra batteriet til sikringsboksen? Jeg har funnet den som går inn nærmest førerdøra ganske høyt opp på sikringsboksen og der finner jeg spenning. Men når jeg måler på sikringene (til gods) får jeg ingen spenning. Så om det ikke er flere pluss-ledninger inn på sikringsboksen er det vel ganske sikkert å anta at feilen ligger inne i sikringsboksen?
Kan også nevne at jeg hadde el-trøbbel før jeg mistet strømmen. Innimellom fungerte kun ettermonterte 1000 metere av lysene foran, disse var heller ikke mulig å få skrudd av. Dette forsvant gjerne gankse fort, men sist forsvant ikke problemet. Isteden sluttet blinklyset også å fungere. Da jeg tok frem sikringsboksen for å sjekke den forsvant all strømmen. Den pluss-ledningen som går inn øverst ved førerdøra ser også ut til å ha blitt for varm.
Jørgen
Ledninger eller printkortbaner brenner ofte av. Noen ganger er den brent av men ligger "inntil" hverandre. Det vil da fungere av og til og med liten belastning. Måler du ikke spenning mellom "innsiden" av sikringen og gods, er det brudd i sikringsboksen.