Som beskrevet i emnefelt, tåkelys bak er defekt. Tåkelyset deler plass med bak-/kjørelys. Det er doble pærer (dvs en pære med to lysfunksjoner). 4 W for kjørelys + 21 W for tåkelys. Det er kun tåkelys-delen som ikke fungerer.
Det er ikke utslag på voltmeter så det kommer ikke strøm frem til pæren/e. Symbol for tåkelys lyser i dashbord når lysbryter er trukket ut (tåkelys påslått).
Jeg har sjekket sikring i sikringsholder under askebeger (samt byttet denne for sikkerhets skyld) og denne er OK.
Er det noen her som har forslag til hva som kan være galt?
Fikk anmerkning (kode 2) på tåkelysene på EU kontroll nylig og få ordnet dette for at bilen skal bli godkjent.
Takker for tips.
Defekt tåkelys bak (originalt)
-
einic
- -

- Car: T3 1986 DJ T5 2007 4 MOTION Porsche 914 4 1972
Re: Defekt tåkelys bak (originalt)
Tilhengerfeste? Mikrobryter i stikk til henger må pirkes tilbake på min bil for å få ryggealarmen til å virke igjen. Må ned på kne hver gang jeg har kjørt med henger. Skal ta opp og rense/smøre en gang jeg tar meg tid til det.
Sjekk hengerkontakten hvis du har det.
Sjekk hengerkontakten hvis du har det.
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Jeg har bare tåkelys på ene siden og det skal være slik.
Hvordan er det på din bil?
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Bra tips. Ja det er hengerkontakt. Har ikke henger så jeg kan ikke teste her og nå men alt virket som det skulle når jeg hadde henger på i sommer. Er denne mikrobryteren plassert i selve kontakten?einic wrote:Tilhengerfeste? Mikrobryter i stikk til henger må pirkes tilbake på min bil for å få ryggealarmen til å virke igjen.
- Men jeg har også et par løse ledninger stukket inn i hengerkontakt for å få strøm til et ekstra ryggelys. Dette fungerer bra så da er vel sjansen stor for at mikrobryter også fungerer? Jeg har forøvrig tatt ut disse ledningene når jeg har forsøkt å få tåkelys til å fungere.
Tok et bilde av kontakten - er mikrobryteren delen som pil peker mot?

Det står i doble pærer på begge sider på min bil så jeg vil anta at det skal være tåkelys på begge sider.silenhag wrote:Jeg har bare tåkelys på ene siden og det skal være slik.
Veldig mulig det er den bryteren ja! Hadde samme problemet på min.
Trykk den inn (trenger ikke å ha henger på) og se om det ikke virker da
Trykk den inn (trenger ikke å ha henger på) og se om det ikke virker da
Stor takk til einig og Kall'n - dere hadde helt rett, det var bryteren i kontakten som var problemet. Nå fungerer det!
-
Daniel_hoy
- Car: T4 2000, T5 2008
- Phone: 99551081
Om du kjører med adapter i så er det stor sjanse for at de kommer vann i kontakten og ledninger/kontakt eirer opp og må byttes. Et adapter som står i er også en vanlig grunn til at folk tror tåkelyset er defekt, da adapteret trykker inn bryteren.
Hovedgrunnen til at bryteren begynner å lage problemer et at vann/skitt kommer inn i den så den går tregt.
Løsningen på bildet med kabler ut gjennom kontakten vil garantert føre til problemer snart. Om du vil ha et ekstra ryggelys så burde du heller montere kabelen til lyset på en 13 pols kontakt så det blir tett. Men du får da ikke tåkelys da bryter blir trykt inn.
Hovedgrunnen til at bryteren begynner å lage problemer et at vann/skitt kommer inn i den så den går tregt.
Løsningen på bildet med kabler ut gjennom kontakten vil garantert føre til problemer snart. Om du vil ha et ekstra ryggelys så burde du heller montere kabelen til lyset på en 13 pols kontakt så det blir tett. Men du får da ikke tåkelys da bryter blir trykt inn.
Du har selvsagt rett i at løsningen min her ikke er optimal men ikke mye smuss som har funnet veien inn ila det året eller så jeg har brukt løsningen. Jeg har laget et lite hakk i selve kontakten slik at ledningene ikke hindrer lokket i å lukke. Kunne nok med fordel lagt på litt tech7 eller tilsvarende rundt hakket og ledningene her slik at det ble helt tett. Fører dette opp på «må gjøre» listen.Daniel_hoy wrote:Løsningen på bildet med kabler ut gjennom kontakten vil garantert føre til problemer snart.