Motorbytte Syncro
Motorbytte Syncro
Da er en syncro 1.6TD med drikkeproblemer kommet i hus (1 liter olje per 100km!) Motorbytte er vel tingen men alt annet skal undersøkes først: Motoren starter greit fra kaldt men ryker veldig mye og er uten kraft. Røyken er hvit og dampaktig. Når den er varm trekker den ganske OK men blir vanskelig å starte, bare masse ubrent dieseldamp. Når den endelig er i gang som varm, er eksosen svart når det gis gass. Når motoren er under oppvarming og blir belastet skjer det en regelmessig og hørbar 'utblasning' annenhver sekund som høres ut som luftbremser på en buss. Motoren mister litt kraft hver gang det blåser for å få den tilbake når blåsingen opphører. Videre kan jeg ikke høre at turboen plystrer som den pleier. Noen som kjenner seg igjen i beskrivelsen? Bilen er en minibuss med AVK girkasse. Noen som har opplysninger om denne kasse til sammenligning med en vanlig 5-trinns på en 1.6TD? Er 'G' på stangen betegnelsen på krabbegir?
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
TaigAGreEn
- -

- Car: T3 SYNCRO
- Phone: 40492641
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Utblåsingen må være en lekkasje på turbo/slanger.Mistenker en gåen turbo her.Er luftfilter ok?Hvis tett vil olje bli dratt inn i innsugningen,har sjøl en bil som røykla hele naboskapet,skiftet luftfilter og alt var ok.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
har akkurat hatt ett vellykket motorbytte ang AKKURAT dette problemet, (grunnet at den var vellykket fikk håndbokmaskinisten seg en bil ellers hadde den vært registrert i porsgrunn nå).. kan bare bytte motor andrew... det er 80% sikkerhet at deter en av stempel/oljeringene som er gått i blokka... du kan nok bruke toppen men er bunnen din som er gåen... 
det kan også gi utblåsing av turboen da stemplene ikke klarer å holde trykket... da vil den gå dårlig på kald motor og bedre på varm.. grunnet at metall utvider seg når det er varmt.. la den gå på tom gang varm eller kald gi den så ett par kjappe rusinger og du får skikkelig røykteppeutblåsning bak der i en nesten kvalmende farge(grunnet du veit at det gir deg helvetes mye jobb). brun/svart/grå farge.. dette pga ubrent diesel grunnet dårlig kompresjon på den sylinderen som har lekkasje i komp grunnet knekte brente ringer. olje som draes inn pga uttetheter undenfra samme årsak som nevnt tidligere.. og litt annet kos nam nam.. vanlig årsak til dette er varmkjøring med lite olje eller vann eller begge deler eller hard kjøring av motor som aldri har vært over 500 runder over tomgang( ikke seriøst, men du skjønner hva jeg mener) .. M ed andre ord kjør dieselen din hardt når den er varm men med egg under foten når den er kald,, da tåler den en god runde juling på motorveien..
de SKAL ha juling når de er varme dem liker det faktisk, vet ikke hvorfor egentlig men jeg har alltid gitt jx"en juling når varm og ikke tull med motor, naboen har alltid kjørt og lunket rundt tok seg en tur til sverige og endte opp med moroa du har fått nå.. han har montert ny motor og turteller og bruker nå VIRKELIG bilen, og har bank i bordet ikke hatt ett feilslag på den... la den også gå på tomgang ett par min før du stanger snurra så alt faller til ro før stopp (les turbo)...
håper dette bidro litt Andrew..
det kan også gi utblåsing av turboen da stemplene ikke klarer å holde trykket... da vil den gå dårlig på kald motor og bedre på varm.. grunnet at metall utvider seg når det er varmt.. la den gå på tom gang varm eller kald gi den så ett par kjappe rusinger og du får skikkelig røykteppeutblåsning bak der i en nesten kvalmende farge(grunnet du veit at det gir deg helvetes mye jobb). brun/svart/grå farge.. dette pga ubrent diesel grunnet dårlig kompresjon på den sylinderen som har lekkasje i komp grunnet knekte brente ringer. olje som draes inn pga uttetheter undenfra samme årsak som nevnt tidligere.. og litt annet kos nam nam.. vanlig årsak til dette er varmkjøring med lite olje eller vann eller begge deler eller hard kjøring av motor som aldri har vært over 500 runder over tomgang( ikke seriøst, men du skjønner hva jeg mener) .. M ed andre ord kjør dieselen din hardt når den er varm men med egg under foten når den er kald,, da tåler den en god runde juling på motorveien..
de SKAL ha juling når de er varme dem liker det faktisk, vet ikke hvorfor egentlig men jeg har alltid gitt jx"en juling når varm og ikke tull med motor, naboen har alltid kjørt og lunket rundt tok seg en tur til sverige og endte opp med moroa du har fått nå.. han har montert ny motor og turteller og bruker nå VIRKELIG bilen, og har bank i bordet ikke hatt ett feilslag på den... la den også gå på tomgang ett par min før du stanger snurra så alt faller til ro før stopp (les turbo)...
håper dette bidro litt Andrew..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
Takk for masse hjelp så langt! Går i gang med stempelringskifte/overhaling/sjekk så snart det lar seg gjøre i julestria! Eneste jeg er nervøs for er regreim og timingen når alt oppmonteres igjen. Boka nevner en haug av spesialverktøy f.eks for å skru ut dysene, trekke av dieselpumpegir, kamgir, stramme regreim osv. Har kjøpt biltemas diesel timingsett for VW/AUDI/VOLVO osv. og regner med at de fleste ting for selve timingen finnes her. Er det kun VAG som selger verktøy til f.eks. strammehjula til regreim eller er det noe annet som kan brukes?
Andrew Wilder 90198654
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Hei.Kjøpte biltemas sett jeg og,men det passet ikke på kammen.Måtte slipe av tykkelsen for at det skulle passe.Du trenger ikke alt spesialverktøyet for jobben du skal gjøre,kommer langt med vanlig verktøy.Stramming av reg.reim går greit det og,bruk tommel og pekefinger,prøv å vri reima i 45 grader(mellom kam og dieselpumpe)ikke mer enn det,da er reima for slakk.Andrew wrote:Takk for masse hjelp så langt! Går i gang med stempelringskifte/overhaling/sjekk så snart det lar seg gjøre i julestria! Eneste jeg er nervøs for er regreim og timingen når alt oppmonteres igjen. Boka nevner en haug av spesialverktøy f.eks for å skru ut dysene, trekke av dieselpumpegir, kamgir, stramme regreim osv. Har kjøpt biltemas diesel timingsett for VW/AUDI/VOLVO osv. og regner med at de fleste ting for selve timingen finnes her. Er det kun VAG som selger verktøy til f.eks. strammehjula til regreim eller er det noe annet som kan brukes?
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
79 Sika 2.0 luftkjølt
Apropos Tages anmodning om en beskrivelse av syncro, så er bilen en metallisk blå 10-seters minibuss fra 1991. Samtlige seter er VAG originaler, godt brukt men hele, her trenges det en god del rengjøringsmidler. Utvendig er bilen praktfull, lakken utmerket, bare et par små skrammer å fikse. Vil tro den har bodd inne. Motoren er, som sagt, blitt varmkjørt og turboen er gåen, da aner jeg ikke hvor bra det kan bli ennå. Turen hjem var som å kjøre en gammel sugediesel med astma p.g.a. av turbo i ustand. Dyrt ble det med tre liter olje også. Dessuten kom det en skremmende bankelyd fra venstre drivaksel foran. Eneste måten å bli kvitt den var enten å gi gass eller bruke motoren som brems. Da gikk turen i rykk og napp! Her er en del å fikse. Har foreløpig ikke peiling om 4-hjuls trekk virker eller ikke. Jeg liker bilens høyde over bakken veldig godt, men merker at den 'seiler' litt i vind og vær! Girkassen er interessant: ble først skuffet over at det var 4-trinns, men selvfølgelig har den en lavgir (6.03), for så å smile av begeistring over 4. gir som er 0.78 i motsetning til en 5-trinns 5. gir som er 0.84. Det virker som om det er en kjempeforskjell mellom 3. og 4 gir - akselerasjonen var faktisk helt upåklagelig i 4.gir på høy fart, men de enkelte ganger man måtte gire ned ble nesten ubehagelig i forhold p.g.a. det plutselige svært høye motorturtall. Men vanskelig å bedømme før motoren leverer hele sin kraft. Bilen har ikke skilter på og skal ikke kjøres før den er restaurert en eller annen gang til våren når det er mindre å gjøre på jobb.
Andrew Wilder 90198654
-
Rapidspeed
- -

får ringe meg når du skal time den da...
(du fikk kalde føtter når jeg ringte og sa jeg tok den på vegne av dagmamma til dattra mi... he he). han måtte ringe deg å få omgående svar sa han... he he. lykke til ihvertfall...
(du fikk kalde føtter når jeg ringte og sa jeg tok den på vegne av dagmamma til dattra mi... he he). han måtte ringe deg å få omgående svar sa han... he he. lykke til ihvertfall...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
TaigAGreEn
- -

Sjøl kommer eg ALDRI mer til å kjøre med noe mindre enn 15" hjul på disse bilene. Med 215/75-15 ble min syncro en drøm å kjøre med, ikkje til kjenne igjen! I tillegg kom eg litt høyere over veien samtidig som bilen ble mer stabil (bedre komfort etc) Det spranget mellom 3 og 4 lærer man seg å leve med...Andrew wrote: Jeg liker bilens høyde over bakken veldig godt, men merker at den 'seiler' litt i vind og vær! Girkassen er interessant: ble først skuffet over at det var 4-trinns, men selvfølgelig har den en lavgir (6.03), for så å smile av begeistring over 4. gir som er 0.78 i motsetning til en 5-trinns 5. gir som er 0.84. Det virker som om det er en kjempeforskjell mellom 3. og 4 gir
Høres ut som en flott bil. Håper du får den til og blir syncrofrelst du og
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
Rapidspeed
- -

Det er faktisk mulig å bli syncrofrelst uten å eie en, men selvfølgelig mye bedre med! Har ikke undersøkt dekkene noe særlig, bare vet at det er gode piggdekk på bilen på originale stålfelger. Har lekt med tanken på å sette coach paneler og felger på den, men er ikke overbevist om at coach paneler er riktig på en syncro med den høyde den har over bakken. Og skal jeg prøve 15" hjul så er coachfelgene utelukket, vel? Tar gjerne imot tips om både passende felger og dekk!
Andrew Wilder 90198654
-
TaigAGreEn
- -

Hva gjelder 15" kan eg anbefale Cooper Weather Master 215/75-15 helårsdekk. Meget god komfort og framkommelighet. Kosta ca2500 for fire inkl omlegging og balansering. Dette er dekk som brukes mye på SUVer og sånt. Ikkje det du fyker ut i ørkenen eller gjørmete traseer med men nå kjører man jo mest på vei likevel. Litt større rulleomkrets men speedoen har mindre feilvisning og turtallet på landeveiskjøring er litt mer behagelig nå. 15" felg: leit på finn eller blocket.se, alltid noen som selger org.stålfelg når de kjøper aluhjul. Har både 15" alufelg fra ford scorpio (15x7 ET 28 ) og 15" stålfelg fra 2003 passat (15x6 ET37, 500 kr på FINN). Har fått dreid opp senterhullet på alle felgene til 68mm.
Forsker man litt på dette er det plutselig mye som kan brukes på bilene våre
Forsker man litt på dette er det plutselig mye som kan brukes på bilene våre
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
TaigAGreEn
- -

Nå har ikkje eg sammnligna direkte med andre dekk i samme dim men sammenligna med 2 forskjellige sett med 185-14C så er dette helt uvirkelig. Hadde aldri trodd på så stor forbedring. Nei, synes ikkje de er harde. Funker veldig bra på vinterføre (+1 til -15) uten pigg. Fikk faktisk disse anbefalt av en kar som bor deringenskulletruatnokonkunnebu. Vi snakker 1,3 km BRATT og GLATT oppkjørsel. Han har to stk Mitsu L300 og har kjørt med disse (uten pigg) i 4-5 år.
Eneste minus er at de ikke har felgbeskyttelseskant, men det er mest utseendemessig. Har ikkje sjekka pris på BF i samme dim men det er dyrere.
Li: 100S

Eneste minus er at de ikke har felgbeskyttelseskant, men det er mest utseendemessig. Har ikkje sjekka pris på BF i samme dim men det er dyrere.
Li: 100S

Last edited by TaigAGreEn on 09 Dec 2005, 16:48, edited 2 times in total.
Tage Vedal
T3-fan
T3-fan
-
TaigAGreEn
- -

-
TaigAGreEn
- -

Da er prosjektet påbegynt og motoren er under demontering. Motoren er visst ganske ny og jeg håper inderlig at blokken kan beholdes. Er blitt fortalt at blokkene på disse motorene er svært slitesterke og at det er ringene på stemplene som er årsaken til oljedrikkingsproblemet. Får håpe det holder med å skifte disse. Uansett skal sylinderne sjekkes for unormalt og tidlig slitasje p.g.a. varmkjøring. Spørsmål: er det noen gummideler i blokken som kan ha tatt skade p.g.a. overoppheting?
2. spørsmål: Den store beskyttelsesjern/deksel under bilen - kan den trygt fjernes? Mange snakker om å fjerne beskyttelsespanna under vanlig 2wd TD'er av hensyn til kjøling. Jeg har ikke tenkt å kjøre i utmark med syncroen.
2. spørsmål: Den store beskyttelsesjern/deksel under bilen - kan den trygt fjernes? Mange snakker om å fjerne beskyttelsespanna under vanlig 2wd TD'er av hensyn til kjøling. Jeg har ikke tenkt å kjøre i utmark med syncroen.
Andrew Wilder 90198654
Heisan Andrew. Husk at du for å få fullt utbytte av skifte av ringer, MÅ du hone sylinderne. Pass også på at hullene i blokka til topplokksboltene må være HELT TOMME for væske, hvis ikke rissikerer du sperkkdannelse i blokka. Det store dekselet rundt motoren kan du trygt fjerne. Man skal bedrive SVÆRT avansert offroadkjøring før man trenger et slikt deksel. Men det er nok ikke derfor dette er der fra starten av siden det også er montert på 2wd. VW ingeniørene må jo ha hatt en ufattelig dårlig dag på jobben når de bestemte seg for å pakke en motor, som i utgangspunktet er SVÆRT sårbar for temperatur inn i en badstueliknende anretning.Andrew wrote:Da er prosjektet påbegynt og motoren er under demontering. Motoren er visst ganske ny og jeg håper inderlig at blokken kan beholdes. Er blitt fortalt at blokkene på disse motorene er svært slitesterke og at det er ringene på stemplene som er årsaken til oljedrikkingsproblemet. Får håpe det holder med å skifte disse. Uansett skal sylinderne sjekkes for unormalt og tidlig slitasje p.g.a. varmkjøring. Spørsmål: er det noen gummideler i blokken som kan ha tatt skade p.g.a. overoppheting?
Lykke til med jobben.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Maskiningeniør
Interessant, Eskild! Kan sylinderne hones med blokka montert i bilen eller må den ut?
Jeg har også en 2wd 1.6TD med deksel fjernet. Men dekselen på syncro er jo svært mye tyngre inkludert de to jernstangene på hver sin side av mellomakselen. Kan disse også fjernes?
Har en tidligere erfaring fra en bolt som fikk blokka til å sprekke. Da går jeg ut fra at man IKKE skal olje boltene når de settes på plass igjen og strammes?
Jeg har også en 2wd 1.6TD med deksel fjernet. Men dekselen på syncro er jo svært mye tyngre inkludert de to jernstangene på hver sin side av mellomakselen. Kan disse også fjernes?
Har en tidligere erfaring fra en bolt som fikk blokka til å sprekke. Da går jeg ut fra at man IKKE skal olje boltene når de settes på plass igjen og strammes?
Andrew Wilder 90198654
Du kan kjøpe en hon til å sette på drillen. Har gjort dette flere ganger med TD, og motoren i bilen, med stort hell. Poenget er jo bare å få fjernet de fleste vertikale stripene slik at de nye ringene kan tilpasse seg sylinderveggene best mulig så det blir best mulig kompresjon i sylinderne. Jernstengene på hver side av mellomakselen ville jeg nok ikke fjernet med tanke på minsket beskyttelse av mellomaksel. Uten disse og en med et uaktsomt nedslag over en stor hump e.l. er det stor sjanse for at du kan si "bye bye" til kasse og frontdiffAndrew wrote:Interessant, Eskild! Kan sylinderne hones med blokka montert i bilen eller må den ut?
Boltene behøver du ikke sette inn med olje.
Eskild
Eskild Serigstad
Maskiningeniør
Maskiningeniør
-
Ørjan
- -

- Car: t5 1.9tdi-t3 syncro sperr foran og bak-t3 1.6td-t3
- Phone: 97120012
Honingsverktøy
For sliping av sylindervegger. Justerbart anleggstrykk og bøyelig aksel. Drives med drill. Arbeidsvidde 2–7". Lett utskiftbare bryner.
Art nr Pris Antall
19-2275 159,00 kr
-------------------------------------------------------------------------------------
Tilbehør
Løse steiner for honingsverktøy
Passer honingsverktøy art.nr. 19-2275.
Denne har jeg brukt, virker bra..(Biltema)
For sliping av sylindervegger. Justerbart anleggstrykk og bøyelig aksel. Drives med drill. Arbeidsvidde 2–7". Lett utskiftbare bryner.
Art nr Pris Antall
19-2275 159,00 kr
-------------------------------------------------------------------------------------
Tilbehør
Løse steiner for honingsverktøy
Passer honingsverktøy art.nr. 19-2275.
Denne har jeg brukt, virker bra..(Biltema)
You create your own universe as you go along.