For et par uker siden kom batterilyset i dashbordet på og etter endel feilsøking endte jeg opp med å ta ut dynamoen.
Den var full av diesel etter en returslangelekasje i sommer og når jeg åpnet den fant jeg bøster og sleperinger helt nedslitt.
Bestemte meg da for å kjøpe en ny dynamo for å doble verdien på bilen.
Ny dynamo kom i går og jeg ordnet meg til med varmekjeledress i Tromsø-snøen for å montere den.
Når jeg skulle sette på kontakten med den blå og røde ledningen på siden av dynamoen kom hele pluggen med ca 15 cm ledning ut fra strømpen den var i.
Ledningene var grillet fri for isolasjon og jeg plukket da ut restene av ledningen helt over til venstre siden hvor det var en ny kontakt.
Restene av kabelen og kontaktene tok jeg med inn i boden min og fyrte opp loddebolten mens jeg målte opp en ny rød og svart 2leder kabel i ca samme lengde som restene jeg hadde tatt ut av bilen.
Med nemsom hånd og kirurgisk presisjon loddet jeg på kontaktene, dekket loddingene med 2 lag krympestrømpe og målte at jeg hadde kontakt med et multimeter - alt ok!
Monterte sammen kabelen og resten av bilen og vips var batterilyset i dashbordet slukket og jeg kunne måle 14,6V inn på batteriet.
Operasjon vellykket!
Er det noen andre som har opplevd at den blå og røde kabelen har vært så svidd at all isolasjon har forsvunnet?