Friskere eksos.
Friskere eksos.
Eksosen på Transportern er i ferd med å ryke rett etter katalysatoren. I den forbindelse ønsker jeg å "oppgradere" til noe med litt morsommere lyd. Det er jo en herlig lyd fra 5-ern=) Finnes det noe komplett til en fornuftig pris, eller er det hjemmemekk som er veien å gå?
-
Tysfjord
- -

- Car: T4 1998 tdi
- Phone: 91615762
Re: Friskere eksos.
Joda
Enkleste er å få tak i rør etter første røret uten katalysator, som 2,4 D har. Og så kjøpe inn løse rør senere hos feks Biltema å kutte ut mellompotte. Blir litt tilpasning, men veldig grei sak
Bedre futt også 
Mvh.
Tor Asgeir
Mvh.
Tor Asgeir
T4 1998 tdi
Caravelle er en fin bil
Caravelle er en fin bil
Jeg la ut raka rør fra katalysator. Slo ut innmaten i den og
la den ut rett bak skyvedøra. Godkjent på pkk men 1'er feil på manglende demper. Holder vel å montere en gnistfanger? Ikke så mye lyd heller. Akkurat passe 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Jeg fikk bilen godkjent på mandag. Tror ikke de merket at katalysatoren var borte....
Det må da bli mye lyd? Har du bilde?Even wrote:Jeg la ut raka rør fra katalysator. Slo ut innmaten i den ogla den ut rett bak skyvedøra. Godkjent på pkk men 1'er feil på manglende demper. Holder vel å montere en gnistfanger? Ikke så mye lyd heller. Akkurat passe
På en turbodiesel er det ikke mye lyd uansett, turboen er en effektiv lyddemper.
4meter rør med diverse bend osv demper også mye lyd...
Jeg har blitt stoppet av politi med turbodiesel med rakarør flere ganger, og de har aldri nevnt noe om lyd...
EU kontroller klager ikke på manglende lyddemping, men manglende lyddemper, (vesentlig forsjell) den tynneste fra biltema gjorde susen for meg på td...
Men når jeg prøvde det samme på sugediesel var det for mye bråk...
På t3 har jeg fått kjøpt en lydpotte som gjør absolutt ingenting annet enn å skinne og vere flott, går rett gjennom alle kontroller, selv om ingen hørte forsjell før og etter montering...
Forøvrig vanskelig å ta bilde av lyden (lydbilde?)
Er nok lyd til at folk hører når jeg kommer, men ikke så mye at man blir døv av å stå bak, eller må ha intercom for å snakke med passaskjeren...
Forresten, så er det en regel som sier at eksosen må komme ut bak bakerste aksel, så rett bak skyvedøra kan de ta deg på.
De kan (kunne før hvertfall) klage på om eksosstussen var rettet rett ut på fortauet. (Men det har jeg hatt lenge) kombinert med mye svartrøyk får fotgjengere en dårlig dag...
Sent from my P6 using Tapatalk
4meter rør med diverse bend osv demper også mye lyd...
Jeg har blitt stoppet av politi med turbodiesel med rakarør flere ganger, og de har aldri nevnt noe om lyd...
EU kontroller klager ikke på manglende lyddemping, men manglende lyddemper, (vesentlig forsjell) den tynneste fra biltema gjorde susen for meg på td...
Men når jeg prøvde det samme på sugediesel var det for mye bråk...
På t3 har jeg fått kjøpt en lydpotte som gjør absolutt ingenting annet enn å skinne og vere flott, går rett gjennom alle kontroller, selv om ingen hørte forsjell før og etter montering...
Forøvrig vanskelig å ta bilde av lyden (lydbilde?)
Er nok lyd til at folk hører når jeg kommer, men ikke så mye at man blir døv av å stå bak, eller må ha intercom for å snakke med passaskjeren...
Forresten, så er det en regel som sier at eksosen må komme ut bak bakerste aksel, så rett bak skyvedøra kan de ta deg på.
De kan (kunne før hvertfall) klage på om eksosstussen var rettet rett ut på fortauet. (Men det har jeg hatt lenge) kombinert med mye svartrøyk får fotgjengere en dårlig dag...
Sent from my P6 using Tapatalk