X-kabel og relé?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
henfje
Car: 1990 Syncro
Phone: 41614755

X-kabel og relé?

Post by henfje »

Har hatt et problem med T3'en i det siste. Etter jeg starter og begynner å kjøre kommer ikke automatiske kjørelys, kupévifte, varmetråder eller vindusviskere på. Etter en stund begynner alt å virke på en gang, i starten etter ca. 2 min, nå en måneds tid senere kan det ta 15 min. Kan sette på lysene med bryteren, men de andre tingene i listen virket fortsatt ikke.

Har prøvd å bytte bakstykke i tenningslås uten forskjell.

I dag har jeg prøvd å komme litt dypere i problemet. Har sjekket sikringsboksen, alle sikringer og ledninger ser frisk ut. Har en mistanke om at det er lysbryteren som er problemet, så jeg åpnet opp denne. Polene X og 56 var litt svidd, så jeg renset dem og monterte sammen. Prøvde også å følge ledninger jeg syns så interessante i koblingsskjemaet, men de forsvant for meg under dashbordet i halvmørket. Etter denne operasjonen endret bilen seg; auto kjørelys, vifte, varmetråder og viskere virker fortsatt ikke når jeg starter, men når jeg skrur på lysbryteren fungerer alle disse. Derimot har instrumentbelysningen sluttet å virke uansett posisjon på lysbryter, men antar det er noe jeg har kommet borti når jeg har holdt på med andre ting.

Som hovedmistenkt har jeg lysbryter, og "hjelperelé for X-kabel" som jeg finner i koblingsskjema men ikke klarer å finne fysisk i bilen. Er det noen andre som har hatt lignende problemer før? Har funnet en del tråder som minner om problemene, men det er stort sett mindre sammensatte problem og dermed ikke så lett å trekke noen konklusjon utifra.

Takker for alle tips :wink:
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Re: X-kabel og relé?

Post by GLENN MARVIN »

X-rele er merket nr 18 på selve rele, nr to fra venstre nedre rad. Har selv hatt litt trøbbel der:-)
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
henfje
Car: 1990 Syncro
Phone: 41614755

Post by henfje »

Ok, da har jeg litt mer kjøtt på beinet. Har trøbbelet ditt resultert i noen gode tips/løsninger? :P
GLENN MARVIN
-
-
Car: T3SYNCRO
Phone: 91647900

Post by GLENN MARVIN »

Ellers se etter kontakter og kabelsko som kan være helt irret av. Det har jeg hatt flere problemer med. Da er det greit med en delebil å ta fra, det går ann å ``pirke`` ut kabelsko fra plastkontaktene og bruke de om igjen eller skøyte ledningene. Skjekk også jordingene bak sikringsboksen.
87 blå 112i Syncro halvpanel decoupler 2 diff full camper.
89 orange Syncro halvpanel diesel.
88 blå Syncro diesel.
79 oransje Golf 1,5 automat
Ops, og en 1995 MB T1N

Kristiansand Bus-Depot.
Post Reply