T3 automat på vinterføre
-
hansstef
- -

- Car: T3 -86 SYNCRO GL 1.9TDK
- Phone: 9-1-8-8-0-9-3-7
T3 automat på vinterføre
Er dette like udugelig på vinter som 2wd uten ettermotert sperrekasse?
Kan jo oppgradere med Positraction diff fra Gowesty eller noe slikt.
Hans Sæle
Re: T3 automat på vinterføre
Det korte svaret er JA!hansstef wrote:Er dette like udugelig på vinter som 2wd uten ettermotert sperrekasse?
Jeg har mange vintre bak meg med T3 og automat, og det er en utfordring å ta løs, selv på flatmark og med nye dekk... Demonterte stabstaget foran for prøve å forbedre grepet, og det hjalp litt. Men bilen er i utgangspunktet tyngre foran enn bak, så blir du stående litt skjevt er det grepet bak det går ut over. Men når du først har kommet igang, er det ikke noe problem i bakker og sånnt. Jeg savner automat-Coachen min
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
hansstef
- -

Fylle jakkelommene med grus da så går det bra å strø litt før oppstart mener du?OddN wrote:Det korte svaret er JA!hansstef wrote:Er dette like udugelig på vinter som 2wd uten ettermotert sperrekasse?
Jeg har mange vintre bak meg med T3 og automat, og det er en utfordring å ta løs, selv på flatmark og med nye dekk... Demonterte stabstaget foran for prøve å forbedre grepet, og det hjalp litt. Men bilen er i utgangspunktet tyngre foran enn bak, så blir du stående litt skjevt er det grepet bak det går ut over. Men når du først har kommet igang, er det ikke noe problem i bakker og sånnt. Jeg savner automat-Coachen min
Hans Sæle
hansstef wrote:Fylle jakkelommene med grus da så går det bra å strø litt før oppstart mener du?OddN wrote:Det korte svaret er JA!hansstef wrote:Er dette like udugelig på vinter som 2wd uten ettermotert sperrekasse?
Når det er sagt så var det på hålkeføre dette var en utfordring. Våt is og polert snøføre var verst. Ellers gikk det helt greit.
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Ikke enig. Lettere å begrense seg synes nå jeg når man tar i gang, og etter det er det mye mer Morro enn med manuell å ligge rundt svinga.
Har hatt flere automater, men den beste var en Oslo energi med 1.9 wbx fra 85. Det var klatremus, men jeg har aldri funnet ut hva som gjorde den så mye bedre enn de andre. Denne rusla på veeeldig slitte Bridgestone.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
Hvorvidt man kommer seg frem på vinterføre, tror jeg har mye med rett type dekk å gjøre!
Hvis dekkene blir "blokkert" av for mye snø eller sand/jord etc - så spinner den seg nok fast (selv med syncro/4wd).
Men jeg synes også at det er lettere å dosere ut kreftene ved løstaking i bakker og/eller glatt føre med automat (blir mindre "ketchup-effekt").
Så skal det tillegges at min automat-erfaring (også) kommer fra en Skårpjo 2,9 med diffbrems!
Og når den ikke var ei spinnkjerring, tror jeg ikke en T3 med motoren over hjula er noe verre.
Gode dekk og forsiktig gassbruk er mitt råd!
Hvis dekkene blir "blokkert" av for mye snø eller sand/jord etc - så spinner den seg nok fast (selv med syncro/4wd).
Men jeg synes også at det er lettere å dosere ut kreftene ved løstaking i bakker og/eller glatt føre med automat (blir mindre "ketchup-effekt").
Så skal det tillegges at min automat-erfaring (også) kommer fra en Skårpjo 2,9 med diffbrems!
Og når den ikke var ei spinnkjerring, tror jeg ikke en T3 med motoren over hjula er noe verre.
Gode dekk og forsiktig gassbruk er mitt råd!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
Gode poenger fra både Postmesteren og fra Bugman.
Diffbrems hadde selvsagt hjulpet betraktelig på fremkommeligheten. Det problemet jeg prøvde å belyse er jo nettopp det diffbremsen hjelper mot, nemlig det å spinne på ett bakhjul når bilen står med diagonal høydeforskjell på hjulene.
En vanlig norsk Caravelle med kombinertbenk er med tomt bagasjerom vesentlig tyngre over forhjulene enn bakhjulene selv om motoren henger bak. Dermed er det ett av bakhjulene som vil få minst marktrykk og dermed miste grepet først. Når vi snakker om å ta løs på glatt føre vel og merke.
Og gode dekk og forsiktig gassbruk er like viktig enten man kjører manuell eller automat. Spå jeg fastholder min opprinnelige påstand om at, ja, en T3 med automat er akkurat like håpløs som en manuellgiret uten diffbrems på dårlig vinterføre.
Ettermontert diffbrems ville vært som natt og dag i forskjell. Jeg har i mange år kjørt bakhjulsdrevne Opeler med automat og diffbrems, og det er reine fjellgeita i forhold til T3 med automat.
Diffbrems hadde selvsagt hjulpet betraktelig på fremkommeligheten. Det problemet jeg prøvde å belyse er jo nettopp det diffbremsen hjelper mot, nemlig det å spinne på ett bakhjul når bilen står med diagonal høydeforskjell på hjulene.
En vanlig norsk Caravelle med kombinertbenk er med tomt bagasjerom vesentlig tyngre over forhjulene enn bakhjulene selv om motoren henger bak. Dermed er det ett av bakhjulene som vil få minst marktrykk og dermed miste grepet først. Når vi snakker om å ta løs på glatt føre vel og merke.
Og gode dekk og forsiktig gassbruk er like viktig enten man kjører manuell eller automat. Spå jeg fastholder min opprinnelige påstand om at, ja, en T3 med automat er akkurat like håpløs som en manuellgiret uten diffbrems på dårlig vinterføre.
Ettermontert diffbrems ville vært som natt og dag i forskjell. Jeg har i mange år kjørt bakhjulsdrevne Opeler med automat og diffbrems, og det er reine fjellgeita i forhold til T3 med automat.
-
Bugman
- -

- Car: DJ, JX 2wd og Syncro
- Phone: 911 to-seks 8-ni-5
@Odd! Du er vel inne på noe der...muligens?!
Skal teste med Westy'en -den bør da slippe på h-bakhjul først.
Men jeg har ikke opplevd den (LES: T3) som spesielt håpløs. (Ei heller en av de 2wd-bilene med dieselmotor..)
Det jeg har opplevd, er at kommer det noe i veien for hjulene, type fokk-skavl/-snø osv. -da spinner det på begge bakhjul, før det deretter blir bare det ene hjulet som spinner.
(Og bilen "klatret" da etterpå opp på skavlen med h-bakhjul under høyresving bakover..)
(Og det blir nesten som å stå med snuten ned i en helling med 2wd-traktor og så skal rygge opp -uten kjettinger. Mao. festet glipper).
Så mitt poeng står (også), nemlig gode dekk og kjøre-vaner!
For bilen får man uansett ikke gjort noe med.
Skal teste med Westy'en -den bør da slippe på h-bakhjul først.
Men jeg har ikke opplevd den (LES: T3) som spesielt håpløs. (Ei heller en av de 2wd-bilene med dieselmotor..)
Det jeg har opplevd, er at kommer det noe i veien for hjulene, type fokk-skavl/-snø osv. -da spinner det på begge bakhjul, før det deretter blir bare det ene hjulet som spinner.
(Og bilen "klatret" da etterpå opp på skavlen med h-bakhjul under høyresving bakover..)
(Og det blir nesten som å stå med snuten ned i en helling med 2wd-traktor og så skal rygge opp -uten kjettinger. Mao. festet glipper).
Så mitt poeng står (også), nemlig gode dekk og kjøre-vaner!
For bilen får man uansett ikke gjort noe med.
Roar Nyrud
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
++
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Dessverre passer ikke diffbremsen fra manuell i huset på automat. Har prøvd. Finnes det mindre differ som kan monteres som har?
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Ja.det fins et amerikansk firma som leverer diffbrems som passer i automatkassa. Lurer på om ikke det var Peloquin...Der Postmeister wrote:Dessverre passer ikke diffbremsen fra manuell i huset på automat. Har prøvd. Finnes det mindre differ som kan monteres som har?
Stemmer, GoWesty er forhandler. Ligger vel på 1250$ + frakt + moms, så gratis er de ikke.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon
Diesel er fint å vaske deler i...
-
Tur-Bo
- -

- Car: 2000 t4 syncro
- Phone: 46925366
Small car hadde også .
Hemmelig agent for Trollsikkerhetstjenesten.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
2000 t4 syncro .89 MB 300 tdt 4matic., 96 Norsjø carrier. 1991 Mazda mx 5. 2000 Harley Davidson Road King classic. 1983 Susuki GR 650.1966 Tempo corvette 300.
-
hansstef
- -

Da har jeg kjørt litt på holke med automat coachen. Sett bort ifra noen mindre situasjoner parkert på blank våt is, så har det gått over all forventning 
Hans Sæle
-
Martin Sandvik
- -

- Car: 2010 Multivan T5
- Phone: 40204030
Har også automat. Flott på vinterføre.
Bruk mail martin@vwbus.no Jeg svarer ikke PM
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
https://www.facebook.com/koolart.no
http://www.koolart.no http://www.finn.no/butikk/vwbus/
-
Stig Roald
- Car: T3 1983 DG
Det går fint på vinterføre med automat, har selv det i bilen. Må bare legge 2 dekk med stålfelger som vekt baki.