"ta rust"
"ta rust"
Hadde en liten befaring på 'vella idag. Nå kommer rusten for alvor.... Dersom det ikke tas seriøse grep i sommer overlever den nok ikke to vintre til. Ingen hull enda, men det bobler i krokene.
Er det noen som har erfaring med verksted i utlandet som kan sandblåse og lakke til en pris som er lavere en en verdien på bilen?
Er det noen som har erfaring med verksted i utlandet som kan sandblåse og lakke til en pris som er lavere en en verdien på bilen?
magne
dagens: Ulv i fårikål.
-
High-K
- Car: T4 95 2,4D
- Phone: 47279816
Re: "ta rust"
Har hatt en Volvo i Polen for lakkering. Billig (ca 7500,- +mva for lakkering og rustpussing og bytte av diverse deler),men kvaliteten er deretter. Gikk ikke mange år før den ser ut som før. Rustbehandlingen de gjør holder ikke for det norske klimaet. Har en fetter med en BMW som var hos et annet verksted i Polen, som skulle være så innmari flinke. Litt av det samme med den, men ikke like ille som min Volvo. Tror jeg heller ville prøvd å få tak i noen her i landet som kan ta en "garasje jobb" for deg, hvis resultatet ikke skal være show lakkering.
Førstegangseier av VW.
T4 1995 2,4D.
Trengte nemlig plass til bikkje og bagasje...
T4 1995 2,4D.
Trengte nemlig plass til bikkje og bagasje...
Trenger ingen utstillings kvalitet på jobben, men kan bilens levetid forlenges med 2-4 år så ville det vært fint.
Så dersom noen har erfaring med verksted/personer som kan anbefales....
Så dersom noen har erfaring med verksted/personer som kan anbefales....
magne
Hvor bor du?
Fant ut at jeg fikk prøve å fikse på egen hånd.... Sandblåser, Zinkspray og lakk. Så får jeg se hvor lenge det holder.
Arne, jeg holder til i Haugesunds området.
Arne, jeg holder til i Haugesunds området.
magne
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Gjorde denslags på Tyskerbrakka og det er vel i utgangspunktet problemfritt.
-Men jeg sleit fælt med at de forskjellige væskene hadde forskjellig tetthet, dvs ene sprayboksen jeg dreiv med rant sakte og pyntelig som forventa mens den neste rant det svært fort nedover
Kjør på!
-Men jeg sleit fælt med at de forskjellige væskene hadde forskjellig tetthet, dvs ene sprayboksen jeg dreiv med rant sakte og pyntelig som forventa mens den neste rant det svært fort nedover
Kjør på!
-
california
- -

Zinkspray ville jeg ikke brukt. Syregrunning på sprayboks er mye bedre. Og lakk med klarlakk over. Det holder best.
1996 California 2,5 TDI - solgt..
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
1998 V70 2,5 TDI - arvet av Junior.
XC70 D5 2004 - konas bil.
XC70 D5 2006 4C - min dagligbil.
Datsun 300zx 1985 3.0 V6 - kosebilen min.
Forøvrig kan du bruke epoxyplast med glassfiber.
Anerkjent merke med glassfiberplast altså.
Gjorde det nettopp på skjermene. Etter jobben skal jeg beskytte godt med olje, både på innsiden og i mellomrommet mellom indre og ytre plater.
Jeg har gjort slike ting i maaaange år, og det har holdt bra for meg .
her er resultatet:
På rust-/slitasjeflekkene på skjermer og på andre steinspritskader slipte jeg rent og gnikka litt ferrobet på der hvor det var rustporer. Det var i håp om å stabilisere. Jeg kunne nok jobbet mer med stålbørste, men det er jo et forsøk verdt. Så puset jeg igjen, da jeg ville ha rent metall som underlag.
Som grunning kostet jeg på Biltemas tokomponentgrunning ig to lag for å ha noe å slipe på. Det fikk tre dagers tørketid, men kunne nok ha vært slipt etter en døgn.
Ved å slipe med hard gummikloss var overflaten plan. Jeg fikk med en svart hurtigtørkende grunning som jeg prøvde, men fant ut at underlaget var så tykt at det ikke var nødvendig. Hadde ikke så god tid... Det ville gått med en time ekstra i tørketid, minst.
Så var det å lakke. Og det var her jeg måtte dusje tynt på i begynnelsen for ikke å få sig. Så var det bare å bygge opp lakklagene til det ble god dekning. jeg brukte ikke maskeringtape, bare litt papir på støtfangeren. Overgangen tok jeg med rubbing og voks.
Ang. lakkfargen, ble den kanskje en anelse lysere enn originalt, men de myke overgangene løser det problemet.
Det viktigste av alt var at bilen er "tett" og kan tåle et regnskyll, selv litt salt, tror jeg. Tiden vil vise.
Venstre bakskjerm:
Der hvor det var rusthull, små, brukte jeg glassfibersparkel, som er grei å slipe og tett og fin. Og ved å bruke olje/rustbeskyttelse på baksiden bør det bli holdbart? Om det ikke holder ti år, så har jeg noen å drive på senere også. Men da kan jeg jo sette på nye skjermer.
Høyre framskjerm:
Vell vell jeg tror jeg lar det være sånn, den er jo snart 22 år gutten. Og teknisk et vidunder...
Anerkjent merke med glassfiberplast altså.
Gjorde det nettopp på skjermene. Etter jobben skal jeg beskytte godt med olje, både på innsiden og i mellomrommet mellom indre og ytre plater.
Jeg har gjort slike ting i maaaange år, og det har holdt bra for meg .
her er resultatet:
På rust-/slitasjeflekkene på skjermer og på andre steinspritskader slipte jeg rent og gnikka litt ferrobet på der hvor det var rustporer. Det var i håp om å stabilisere. Jeg kunne nok jobbet mer med stålbørste, men det er jo et forsøk verdt. Så puset jeg igjen, da jeg ville ha rent metall som underlag.
Som grunning kostet jeg på Biltemas tokomponentgrunning ig to lag for å ha noe å slipe på. Det fikk tre dagers tørketid, men kunne nok ha vært slipt etter en døgn.
Ved å slipe med hard gummikloss var overflaten plan. Jeg fikk med en svart hurtigtørkende grunning som jeg prøvde, men fant ut at underlaget var så tykt at det ikke var nødvendig. Hadde ikke så god tid... Det ville gått med en time ekstra i tørketid, minst.
Så var det å lakke. Og det var her jeg måtte dusje tynt på i begynnelsen for ikke å få sig. Så var det bare å bygge opp lakklagene til det ble god dekning. jeg brukte ikke maskeringtape, bare litt papir på støtfangeren. Overgangen tok jeg med rubbing og voks.
Ang. lakkfargen, ble den kanskje en anelse lysere enn originalt, men de myke overgangene løser det problemet.
Det viktigste av alt var at bilen er "tett" og kan tåle et regnskyll, selv litt salt, tror jeg. Tiden vil vise.
Venstre bakskjerm:
Der hvor det var rusthull, små, brukte jeg glassfibersparkel, som er grei å slipe og tett og fin. Og ved å bruke olje/rustbeskyttelse på baksiden bør det bli holdbart? Om det ikke holder ti år, så har jeg noen å drive på senere også. Men da kan jeg jo sette på nye skjermer.
Høyre framskjerm:
Vell vell jeg tror jeg lar det være sånn, den er jo snart 22 år gutten. Og teknisk et vidunder...
Torbo
-
vwcoach
- -

- Car: 3 stk. T3'er
- Phone: 958 30 024
Et tips her:magn(e)um wrote:Hadde en liten befaring på 'vella idag. Nå kommer rusten for alvor.... Dersom det ikke tas seriøse grep i sommer overlever den nok ikke to vintre til. Ingen hull enda, men det bobler i krokene.
http://www.abcnyheter.no/motor/2013/07/ ... -pa-lakken
Roar Indsetviken
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
VWbus Drammen
1990. 1.6 td T3 Caravelle Coach (Slugga no.5)
1989. 1.9 tdk T3 Doka Syncro (Kong Vinter)
1989. 1.9 tdk T3 Doka 2wd (Den Røde)
mail:
roar.indsetviken@gmail.com
roars.t3.verksted@gmail.com
vwbus.drammen@gmail.com
-
Artur79
- Car: T4 1998 DJ
- Phone: 45283729
Hei....
Jeg har en t4 tid 1998 mod. Og den så ikkje ut når jeg kjøpte den. Så jeg tokk med bilen ned til Polen og fiksa den heilt opp.
Lakkering : 3-4 uker --- 7000/8000 kr... og han er veldig flink.
Fjerning av rust : 2-4 dager kommer ann på om det er mye å fikse på.
Jeg har en t4 tid 1998 mod. Og den så ikkje ut når jeg kjøpte den. Så jeg tokk med bilen ned til Polen og fiksa den heilt opp.
Lakkering : 3-4 uker --- 7000/8000 kr... og han er veldig flink.
Fjerning av rust : 2-4 dager kommer ann på om det er mye å fikse på.
-
bjørn53
- -

- Car: t3 + golf
- Phone: 90134047
Biler ruster mest i kanaler og innenfra. Du bør/burde sprøyte inn pentrerende olje i kanaler. Du kommer til kanalene gjennom gummipropper/borrehull. Enkelt med biltema sine flasker og en kompressor.magn(e)um wrote:Hadde en liten befaring på 'vella idag. Nå kommer rusten for alvor.... Dersom det ikke tas seriøse grep i sommer overlever den nok ikke to vintre til. Ingen hull enda, men det bobler i krokene.
Du finner noen bilder av t4 her : viewtopic.php?f=5&t=27989&hilit=Rust+og+sånt
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
T4 02-102 TDI Carvelle laaaannng
452000 Km...
Sætre, Buskerud
452000 Km...
Det var den ja. Det kommer av at jeg lagde en spillvannstank til camperen i stål, for å utnytte plassen på høyre side under bak. Det er noen år siden, og den er fortsatt uten rust, der hvor den er utsatt både fra ut- og innsiden. Den ble forresten ogs beskyttet med samme stoff på innsiden, men det tar litt tid å forklare..
På bakgrunn av dette, og at den anbefales til båter, gjorde meg trygg på at den er tett som vanlig epoxy omtrent, i motsetning til vanlig grunning som er porøs (tro det eller ei).
Hvor mange har ikke brent seg på at det ruster igjennom grunningen nå man utsetter lakkeringen?
Biltemagrunningen virker tett og har god vedheft. Men jeg starter alltid en jobb med silikonfjerner.
Her kan jeg liste opp mange forklaringener for å gjøre det aller først og ikke bare underveis.
Det fins epoxygrunning å få tak i i billakkforretninger også, f.eks. Lakkrekvisita på Lanberseter (har vært på kurs der), men slike er ca. fire ganger så dyre.
Neppe bedre?
Men likevel billig om det skal avgjøre rust eller ikke rust.
Jeg tenker økonomi og liker å eksperimentere, så derfor gikk jeg for Biltemas.
På min Volvo Duett brukte jeg først Hagmans, ikke så altfor dyr, men jeg hadde bare til et strøk så jeg to en runde med Biltemas i tellegg..
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Gul og tett for intrengning av fuktighet:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning....

Den var så fin hvit at jeg ikke orket å male videre...
På plass:

På bakgrunn av dette, og at den anbefales til båter, gjorde meg trygg på at den er tett som vanlig epoxy omtrent, i motsetning til vanlig grunning som er porøs (tro det eller ei).
Hvor mange har ikke brent seg på at det ruster igjennom grunningen nå man utsetter lakkeringen?
Biltemagrunningen virker tett og har god vedheft. Men jeg starter alltid en jobb med silikonfjerner.
Her kan jeg liste opp mange forklaringener for å gjøre det aller først og ikke bare underveis.
Det fins epoxygrunning å få tak i i billakkforretninger også, f.eks. Lakkrekvisita på Lanberseter (har vært på kurs der), men slike er ca. fire ganger så dyre.
Neppe bedre?
Men likevel billig om det skal avgjøre rust eller ikke rust.
Jeg tenker økonomi og liker å eksperimentere, så derfor gikk jeg for Biltemas.
På min Volvo Duett brukte jeg først Hagmans, ikke så altfor dyr, men jeg hadde bare til et strøk så jeg to en runde med Biltemas i tellegg..
Her brukte jeg først ferrobet og renset og så Hagmans gule tokomponent grunning:
Gul og tett for intrengning av fuktighet:
Den ble malt med Biltemas tokomponent epoxygrunning....

Den var så fin hvit at jeg ikke orket å male videre...
På plass:

Torbo
Takk for infoen. Jepp, å få det tett er viktig.
Må gå løs på bilen min.....
Må gå løs på bilen min.....
Cedric Cornell
Sætre, Buskerud
452000 Km...
Sætre, Buskerud
452000 Km...