Slanger - hva en kan kjøpe og bør unngå

Her kan du legge inn guider og forklaringer på diverse saker og ting.
Post Reply
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Slanger - hva en kan kjøpe og bør unngå

Post by VWegard »

Kortversjon: KJØP IKKE SLANGER PÅ BILTEMA!

Langversjon:
Jeg sitter og er rimelig amper nå, etter å ha byttet returslangene mellom dysene for 3 gang på 5 år. :evil:

Når jeg hadde alt åpent i -07 ved bytte av manifolder etc. valgte jeg å bytte alle returslangene. Disse var gummislanger med flettet tøy-overtrekk, og disse var nok etter alle solemerker de originale som da var 12 år, men dog tørre og tette.
Jeg ruslet bort til slangereolen på min gamle arbeidsplass og fant det som så ut til å være samme slangen levert av en kjent leverandør til bilbransjen. Slange ble klippet til i dertil egnede lengder, og montert. Alt var perfekt.
I fjor lakk disse, så det var bare å bytte igjen. En kollega skulle tilfeldigvis bortom "Tviltema" og handle noe, og fikk med penger til å kjøpe inn dertil egnet slange som skulle takle de kjente kjemikaliene bensin og/eller diesel.
Genialt myk fin slange ble montert med hell. Jeg slapp å løfte fram radiatoren, og hadde faktisk bare 2-3 små sår på knokene etter operasjonen. :wink:

Sist uke klagde kona over at det luktet så jævlig i bilen at jeg måtte se på sakene.

De fordømte, billige drittslangene fra Tviltema ser ut som et godt, normalt norsk dreneringsrør!
Sprekker og hull over hele fjøla, og det skal takle diesel? :shock:

Nei,folkens; -skal du ha returslanger (eller drivstoffslanger i det hele og store), bør du handle noe som holder. Jeg hadde ikke tid å kjøre innom Møller i dag, så det ble armert drivstoffslange fra Torshov, og selgeren fortalte uoppfordret at han faktisk hadde byttet til samme på sin egen bil, som faktisk er en T4. Jeg fikk uten å spørre et fordelskort, noe som for så vidt er ok. Men hovedsaken er at det er tett, og ikke blir flere dieseldammer der man står parkert.

Og fruen? Jo, hun er overlykkelig over at det nå lukter ok i bilen selv om omluftsknappen er av. :mrgreen:

Samtidig kan jeg nevne at kjølevannsslanger fra Tviltema har sprukket for et par kjenninger, så det er sikkert noe sant i det som en sa: At de selger ting så billig, er ikke for å være snille. De har nok vanlig avanse på sine produkter, og da handler de billigste sort.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
VonZu
-
-
Car: 91 Oettinger Syncro Multivan 3,2

Re: Slanger - hva en kan kjøpe og bør unngå

Post by VonZu »

Slikt bør ikke handles fra Biltema :shock:
Tess og Hydroscand har mye bra slanger og skaffer det meste.
Post Reply