Oljetrykklampe T3 lyser,2,1 DJ

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
kai gustavsen
Car: T3 1990 DJ
Phone: 40630736

Post by kai gustavsen »

Under en kortere kjøretur (10 km)ble lys- og lydsignal for oljetrykket aktivisert.Etter ca en time på parkeringsplassen kjørte jeg en drøy km før det ble aktivisert igjen.Deretter ble det mest trilling hjem.Prøvde å la motoren gå på tomgang hjemme på gårdsplassen et par minutter uten at det kom noen signaler,men da jeg ga gass,kom signalene.Bilen har rullet ganske nøyaktig 200000km.Det er olje på motoren(bruker lite olje).Bensinforbruk med vinterdekk 1,1-1,2l/mil,motor fortsatt kjapp.Redd det er slitte lager,men det KAN jo være enklere håndterlige årsaker!? Noen som har erfaring?
bjørn53
-
-
Car: t3 + golf
Phone: 90134047

Re: Oljetrykklampe T3 lyser,2,1 DJ

Post by bjørn53 »

Det er to alarmer for oljetrykk, en som kan bli aktivisert når bilen går på tomgang og en som kan bli aktivisert når motor har over 2000 omdr. Oljetrykket skal normalt øke når turtallet stiger derfor er kravet før alarm høyre ved turtall over 2000 omdr.(så husker jeg ikke akkurat tallene kanskje 0,3 bar under 2000 og 0,9 over 2000. Normalt er oljetrykket 3 - 5 bar.

Det beste er ikke å starte bilen mer før du kan fysisk måle oljetrykket med ekstern måler.
-----------
Plasser for å måle oljetrykket er under på venstre side mellom ventilstang hylsene, og i bakkant av motor. Begge disse plassene er ikke enkelt tilgjengelig.
Jeg ville ha satt på en adapter over oljefilteret http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... er-321100/

og målt oljetrykket der med
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-151390/
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
kai gustavsen

Post by kai gustavsen »

bjørn53 wrote:Det er to alarmer for oljetrykk, en som kan bli aktivisert når bilen går på tomgang og en som kan bli aktivisert når motor har over 2000 omdr. Oljetrykket skal normalt øke når turtallet stiger derfor er kravet før alarm høyre ved turtall over 2000 omdr.(så husker jeg ikke akkurat tallene kanskje 0,3 bar under 2000 og 0,9 over 2000. Normalt er oljetrykket 3 - 5 bar.

Det beste er ikke å starte bilen mer før du kan fysisk måle oljetrykket med ekstern måler.
-----------
Plasser for å måle oljetrykket er under på venstre side mellom ventilstang hylsene, og i bakkant av motor. Begge disse plassene er ikke enkelt tilgjengelig.
Jeg ville ha satt på en adapter over oljefilteret http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bil-t ... er-321100/

og målt oljetrykket der med
http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tt-151390/
Takk for svar.
KG
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

sjekk her så finner du relevant informasjon

http://www.vanagain.com/buzzer2.htm

edit fikset linken
Last edited by ducce999s on 24 Mar 2012, 20:53, edited 1 time in total.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
trike
-
-

Post by trike »

Hei

Sjekk ladespenning.

Når jeg gikk i lære hos vw når t3 var nye så hadde NAF fått det for seg at ladespenning måtte være 14.4V Vi hadde mange med samme problem som deg når de hadde satt inn 14,4v spenningsregulator. Summer og varsel gikk bananas når ladespenningen ble for høy :D
kai gustavsen

Post by kai gustavsen »

kai gustavsen wrote:Under en kortere kjøretur (10 km)ble lys- og lydsignal for oljetrykket aktivisert.Etter ca en time på parkeringsplassen kjørte jeg en drøy km før det ble aktivisert igjen.Deretter ble det mest trilling hjem.Prøvde å la motoren gå på tomgang hjemme på gårdsplassen et par minutter uten at det kom noen signaler,men da jeg ga gass,kom signalene.Bilen har rullet ganske nøyaktig 200000km.Det er olje på motoren(bruker lite olje).Bensinforbruk med vinterdekk 1,1-1,2l/mil,motor fortsatt kjapp.Redd det er slitte lager,men det KAN jo være enklere håndterlige årsaker!? Noen som har erfaring?
Prøvde i går å skifte bryteren for det høyeste oljetrykket,men klarte ikke å entre pipa over sekskanten,virket som om pipa ble hindret av et eller annet(hvordan får man forresten av bryteren uten å demontere "halve bilen"?).Bladkontakten så litt "stygg" ut,så jeg renset den så godt jeg kunne.Startet motoren,lot den gå seg varm,gasset,ingenting skjedde.I dag har jeg kjørt samme distanse som utløste spetakkelet på lørdag,alt forble normalt.Kan en eventuell dårlig forbindelse i bladkontakten være årsak til utløsning av alarmen?Takk til bjørn,ducce og trike for innspill og løsningsforslag.
ducce999s
-
-
Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0

Post by ducce999s »

kai gustavsen wrote:
kai gustavsen wrote:Under en kortere kjøretur (10 km)ble lys- og lydsignal for oljetrykket aktivisert.Etter ca en time på parkeringsplassen kjørte jeg en drøy km før det ble aktivisert igjen.Deretter ble det mest trilling hjem.Prøvde å la motoren gå på tomgang hjemme på gårdsplassen et par minutter uten at det kom noen signaler,men da jeg ga gass,kom signalene.Bilen har rullet ganske nøyaktig 200000km.Det er olje på motoren(bruker lite olje).Bensinforbruk med vinterdekk 1,1-1,2l/mil,motor fortsatt kjapp.Redd det er slitte lager,men det KAN jo være enklere håndterlige årsaker!? Noen som har erfaring?
Prøvde i går å skifte bryteren for det høyeste oljetrykket,men klarte ikke å entre pipa over sekskanten,virket som om pipa ble hindret av et eller annet(hvordan får man forresten av bryteren uten å demontere "halve bilen"?).Bladkontakten så litt "stygg" ut,så jeg renset den så godt jeg kunne.Startet motoren,lot den gå seg varm,gasset,ingenting skjedde.I dag har jeg kjørt samme distanse som utløste spetakkelet på lørdag,alt forble normalt.Kan en eventuell dårlig forbindelse i bladkontakten være årsak til utløsning av alarmen?Takk til bjørn,ducce og trike for innspill og løsningsforslag.
For å komme til må du ha en lang 24 nøkkel og i tillegg en bits for å kunne vri med fastnøkkel(finnes på biltema)
Høytrykksføleren er normalt åpen og sluter til jord når du har rett trykk. Hvis du har vært der og fiklet :) så kan det være at du fått lagt føleren mot jord og da er den så å si utkobled. Sjekk dette ved å måle.
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
Avo
-
-

Post by Avo »

Kan forøvrig nevne at uorginalt oljefilter ofte skaper problemer med trykket.
Jeg hadde samme problem, byttet olje og filter (til orginalt), og har ikke hatt problemer siden.
Noen liker Man U - jeg liker T3

89 Syncro 112. Ikke så veldig kjip C, men står å venter på en ny vår
Trodde jeg var ferdig med T4 for en stund nå - men jaggu kjøpe jeg ikke en T4 Multi.
83 Golf MK1 Rabbit GTI - ufrivillig senka moro
kai gustavsen

Post by kai gustavsen »

Fulgte anbefalingen til bjørn og kjøpte oljetrykkmåler.Har byttet olje(10-40)og oljefilter.På varm motor ble resultatet:tomgang 1bar,noe gasspådrag 2,5bar,rusing 4,3bar(maks).Er disse resultatene på nedre del av skalaen?Er slitt oljepumpe noen vanlig årsak til lavt oljetrykk i boxere?Det har forøvrig ikke kommet flere varsler fra 0,9bar bryteren..
subwoofer
-
-
Phone: 9entre3989en

Post by subwoofer »

Nedre del av skalaen? Nei, akkurat der det skal være. Du har nok en vakkelkontakt et sted, eller en kranglete trykkbryter.
Joachim
- Fia, '14 Fiesta Titanium
- Frk Jensen, '74 Jensen-Healey
- Kengu, '90 Caravelle C Syncro
- Store Blå, '02 Caravelle TDI trygdeversjon

Diesel er fint å vaske deler i...
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

kai gustavsen wrote:
Fulgte anbefalingen til bjørn og kjøpte oljetrykkmåler.Har byttet olje(10-40)og oljefilter.På varm motor ble resultatet:tomgang 1bar,noe gasspådrag 2,5bar,rusing 4,3bar(maks).Er disse resultatene på nedre del av skalaen?Er slitt oljepumpe noen vanlig årsak til lavt oljetrykk i boxere?Det har forøvrig ikke kommet flere varsler fra 0,9bar bryteren..
Dette er ikke et dårlig resultat for en oljetrykk måling på en motor som er gått så langt. Normalt vil årsaken til fallende oljetrykk være lagerslitasje som gjør at oljen letter vil slippe ut av lagrene og ned i bunnpanna.
Hvor jeg har det fra???... et langt liv med god og dårlig erfaring. Lærer litt her og..
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

ducce999s wrote:
For å komme til må du ha en lang 24 nøkkel og i tillegg en bits for å kunne vri med fastnøkkel(finnes på biltema)
Høytrykksføleren er normalt åpen og sluter til jord når du har rett trykk. Hvis du har vært der og fiklet :) så kan det være at du fått lagt føleren mot jord og da er den så å si utkobled. Sjekk dette ved å måle.
De to trykkfølerene er litt forskjellige. Ta av ledningen til høytrykk føleren og rus bilen over 2000 omdr. Da skal du få alarm. Sett på ledningen da skal du ikke få alarm. Kanskje dette bare var dårlig kontakt. :lol:

Fortsett å kjør med bilen og vent på nye problemer. :D :shock:
Du ble ikke dummere av dette. 8)
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Buss marius har startet en tråd hvor han skal sette opp oljetrykk
måler på maken motor. Kanskje noe for deg?
Buss Marius wrote:Jeg har skal monter oljetrykk måler og olje temp sensor. Planen var å montere adapter fra Biltema mellom oljefilter og blokk, men så trenger jeg etter hvert et nytt eksos anlegg og da er det fra http://www.vwspeedshop.com/ mest aktuelt. Problemet er at det krever Polofilter eller at det legges inn en liten bøy for å kunne bruke original filter. Hvor skal da disse sensorene monteres? Hvis det ikke er plass til en slik adapter?
------------------
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?f=4&t=31862
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
bjørn53
-
-

Post by bjørn53 »

Vær også oppmerksom på at dersom det forekommer olje spill ved eller på oljetrykksbryteren er det ofte selve bryteren som lekker og da må den skiftes.
Buss 81 delebil
Rico camper 83
Pickup 87 delebil
combi 89 delebil
Post Reply