Motor som drar inn bakluke på T5 multivan
Motor som drar inn bakluke på T5 multivan
Hei, motor`n som drar inn bakluka har sluttet å virke.. Det ligger ikke inne noen feilkoder,og alt annet virker som det skal.
Noen som vet??
Noen som vet??
Re: Motor som drar inn bakluke på T5 multivan
Har nå tatt den opp og sett på den... den var i grunn full av møkk og anna dritt, så den er vel sikkert klar for utbytting.....................
-
silenhag
- -

- Car: Vw California -2006, 2.5 TDi (axe, 174hk), manuell
- Phone: 41264794
Fikk du skiftet denne eller?
Noen som vet noe om dette?
Min virker ikke.

Noen som vet noe om dette?
Min virker ikke.

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Emil Silenhag, entusiast/hobbymekaniker.
Vw California (AXE) 2006, manuell.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Kjøpte en ny motor/plate/låsmekanisme på Møller for 1505 kr (sitter alltså lengst bak i bilen i gulvet/terskelen). Dessverre ble det ingen forskjell, det fungerer enda ikke, feilen er et annet sted...Ska demontere bakluke imorgen (jævela blindnagelmuttere helvete).
Se om jeg kan forstå meg på hvordan denne låsmekanisme fungerer. Den skal dra bakluke inn den siste cm...Men virker ikke som sagt..

Se om jeg kan forstå meg på hvordan denne låsmekanisme fungerer. Den skal dra bakluke inn den siste cm...Men virker ikke som sagt..

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Jeg har kanskje funnet feilet nå. En kabel til en microswitch har veldig mye irr og i tillegg er en av de tre pinnene i kontakten helt av. Dette er altså på/til låsmekanismen i bakluke. Blir til å bestille ny låsmekanism + ny kabel fra Møller...
Jeg gir meg ikke, jeg skal ha igang funksjonen som drar bakluke inn siste cm.
(Fikk for øvrig kose meg med et antall blindnagelmuttere som bare snurrer rundt).

Jeg gir meg ikke, jeg skal ha igang funksjonen som drar bakluke inn siste cm.
(Fikk for øvrig kose meg med et antall blindnagelmuttere som bare snurrer rundt).

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Nok en gang har jeg vunnit denne blodige kamp om å holde bilen rullende! Nå funker det, motoren drar bakluke in siste cm. Det var sannsynligvis dårlig kontakt i koblingen med mye irr på bilden (ovenfor).
Jeg bytte låsmekanismen (med innbygget microswitch) og koblingen så funket alt.
Lås 7E5 827505 A (425kr)
Gehaeuse (kobling/kontakt) 1J0 973 115 A (42kr)
Disse greiene er den svakeste lenken og bør undersøkes først ved feil og problem med denne motoriserte hjelp-låse-funksjon.
Låset er trolig en forbedret utgave siden den kom med en ekstra arm med snøre i. Ska fundere ut hva det er (nødåpning?) før jeg setter tilbake deksler, jævla blindnagelmuttere, stolar, og bytter bremselys igjen som er sprukket (har også kommet i ny forbedret utgave 2016 btw).

Jeg bytte låsmekanismen (med innbygget microswitch) og koblingen så funket alt.
Lås 7E5 827505 A (425kr)
Gehaeuse (kobling/kontakt) 1J0 973 115 A (42kr)
Disse greiene er den svakeste lenken og bør undersøkes først ved feil og problem med denne motoriserte hjelp-låse-funksjon.
Låset er trolig en forbedret utgave siden den kom med en ekstra arm med snøre i. Ska fundere ut hva det er (nødåpning?) før jeg setter tilbake deksler, jævla blindnagelmuttere, stolar, og bytter bremselys igjen som er sprukket (har også kommet i ny forbedret utgave 2016 btw).

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Bakluke funker nå som sagt...den drar bakluke inn siste cm.
Den komponent som jeg ikke fikk bruk før (se innlegg 2 og 3) tok Møller tilbake uten problem og jeg fikk tilbake 1505 kr.
Monterte også en rustfri ståltråd inn i bakluke til låsemekanisme, sånn at jeg kan åpne fra innsiden i nødsituasjon.

Den komponent som jeg ikke fikk bruk før (se innlegg 2 og 3) tok Møller tilbake uten problem og jeg fikk tilbake 1505 kr.
Monterte også en rustfri ståltråd inn i bakluke til låsemekanisme, sånn at jeg kan åpne fra innsiden i nødsituasjon.

Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Hr Kotelett
- Car: Multivan T5 2006
Ser ut som jeg og skal kose meg med de flotte blindnaglemutterene du så varmt omtaler :p noen tips og triks til spesialverktøy?
Kjekt at låsen slutter å fungere rett før påskeferien
Kjekt at låsen slutter å fungere rett før påskeferien
-
silenhag
- -

Har du tur så får du løs alle skruer fra blindnagelmutterena. Hvis ikke prøv å bore ut skruer/blindnagelmutterena. Fint om du kan slipe bor eller har flere nye bor. Jeg har også prøvd meg med Dremmel. Sist ble det vinkelsliper.
Jeg kjøpte sånn blindnagelmuttertang-set på Biltema, men køpte blindnagelmutter og nye skruer fra Møller for å få god kvalitet. Gikk å få bra tilslutt med lite trix og banning.
Jeg kjøpte sånn blindnagelmuttertang-set på Biltema, men køpte blindnagelmutter og nye skruer fra Møller for å få god kvalitet. Gikk å få bra tilslutt med lite trix og banning.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Går ut fra at blindnagelmutter er det samme som popnagler..? Vet du om denne hjelpemotoren er standard på T5 multivan? Jeg må nemli ta i for å få bakluka skikkelig igjen, men det skal vel ikke være nødvendig hvis det er en motor som hjelper den siste biten.. Har 04 modell
-72 Vw Boble 1302
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-89 Nissan Laurel
-04 Vw Touran
-04 Ford Mondeo
-04 Vw Multivan
-
Needforspace
- -

- Car: VW E-Golf -16, T3 Syncro -89, VW Crafter LWB -14
- Phone: 41tonull5391
Dette er en blindmutter, eller popmutter. Den monteres på samme måte som en popnagle, men i tilpasset størrelse på hullet og med en spesiell tang. Den har innvendige gjenger og kan derfor brukes til å skru fast ting med.

VW E-Golf -16
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
Caravelle C T3 -89 Syncro 1,9 AAZ m/to sperrer og decoupler
VW Crafter LWB -14
PM konto full, bruk mail: subcool.joa krøll gmail.com
-
Hr Kotelett
Har en 2006 modell, vært og hentet lås på Møller nå, men jeg fikk med en slags klips, han forklarte at dekselet på bakluken må nappes fort av, ellers så ryker klipsene, har nå 12 stk her så om alle knekker har jeg reserve ^^ kan ta bilder og legge opp senere.
Edit: Da har jeg prøvd, plastdekselet på bakluken begynte å gi etter selv om jeg prøvde å lirke det av :/ men så ser jeg at jeg kanskje bare kan løsne på de 2 skruene som kommer fram når jeg bender det litt ned, men 12 stjerners torx har en tendens til å bli rundet, og det ble de.... men etter å prøvd å banket inn en annen torx så prøver jeg låsen, og da holder den seg faktisk i lås. Så nå tar jeg påskeferie med en bakluke som ikke skal åpnes før 1 eller 2. påskedag
Men om jeg får løsnet og fjernet de 2 skruene som holder låsen fast, må jeg alikevel av med hele dekselet?

Edit: Da har jeg prøvd, plastdekselet på bakluken begynte å gi etter selv om jeg prøvde å lirke det av :/ men så ser jeg at jeg kanskje bare kan løsne på de 2 skruene som kommer fram når jeg bender det litt ned, men 12 stjerners torx har en tendens til å bli rundet, og det ble de.... men etter å prøvd å banket inn en annen torx så prøver jeg låsen, og da holder den seg faktisk i lås. Så nå tar jeg påskeferie med en bakluke som ikke skal åpnes før 1 eller 2. påskedag
Men om jeg får løsnet og fjernet de 2 skruene som holder låsen fast, må jeg alikevel av med hele dekselet?

-
silenhag
- -

Ja, du må løsne mekanismen også som går til låsen...Hr Kotelett wrote: Men om jeg får løsnet og fjernet de 2 skruene som holder låsen fast, må jeg alikevel av med hele dekselet?
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Hr Kotelett
Noen tips på hvordan en får av dekselet uten at det gir etter?

Kan se ut som jeg må av med dekselet rundt bakruten først? Og tips til hvordan det demonteres?

Kan se ut som jeg må av med dekselet rundt bakruten først? Og tips til hvordan det demonteres?

-
silenhag
- -

Det er en California antar jeg (hvis ikke stemmer kanskje ikke følgende). Du må ikke ha av dekselet rundt bakrutan. Dekselet (som også huserer campingstoler) er ganske grei å få vekk, men det kan evt være lettere om man er to. Bort med stoler. Du må først løsne alt av plastikk-klips/skruer som nås fra stedet hvor stoler skyves inn. Og så må du løsne håndtaket/remmen. Deretter har du to bolter fra siden som du får adgang til via hull, de hull som man ser på din bild nr1. Deretter fjernes dette deksel med rullegardin inkludert.
Ved remontering må du lyse inn med lommelykt i de hull/utrymme hvor stolene sen sitter. Her er det noe som må komme riktig, styres rett, husker ikke helt hva akkurat nå, men husker at jeg fikk gjøre et par forsøk før jeg fik det till. Kjøp helst nye plastikk-clips/skruer.
Ved remontering må du lyse inn med lommelykt i de hull/utrymme hvor stolene sen sitter. Her er det noe som må komme riktig, styres rett, husker ikke helt hva akkurat nå, men husker at jeg fikk gjøre et par forsøk før jeg fik det till. Kjøp helst nye plastikk-clips/skruer.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Hr Kotelett
Hei, nei dette er en helt plain bakluke på multivan, av den typen som går oppover for å si det sånn.
-
silenhag
- -

Okay...Men sjekk om det er noen skruer fra siden, i de hullet...Hr Kotelett wrote:Hei, nei dette er en helt plain bakluke på multivan, av den typen som går oppover for å si det sånn.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
Hr Kotelett
Fikk av dekselet idag, tålmodigheten gikk litt tom, så nøkket litt forsiktig, og da kom den, litt for litt, skal laste opp bilder om hvordan et ser ut. Må ha meg ny av den typen du leverte inn igjen og, den til 1505, som skal trekke bakdøren inn siste biten.
Men på min jakt etter den delen, så kommer jeg over en komplett bakdørguide... http://www.1946vw.co.uk/vwbooks/vw_info ... cement.pdf
hvorfor kunne jeg ikke kommet over den før
Men på min jakt etter den delen, så kommer jeg over en komplett bakdørguide... http://www.1946vw.co.uk/vwbooks/vw_info ... cement.pdf
hvorfor kunne jeg ikke kommet over den før
-
silenhag
- -

Den bakdørguiden var helt super, bra fynd !
Observere at den komponenten til 1505kr sitter i terskelen.
Observere at den komponenten til 1505kr sitter i terskelen.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
jeg må hjelpe døra mi igjen , hører motor går men må liksom hjelpe / trykke den inn
byttet støtdempere også uten at det hjalp i hele tatt - eneste er at den skyter opp luka så jeg må holde igjen
byttet støtdempere også uten at det hjalp i hele tatt - eneste er at den skyter opp luka så jeg må holde igjen
-
silenhag
- -

Sjekk at det ikke ligger masse skitt og støv som blokkerer "the striker pin" i terskelen, vanlig med skitt inn i hullet der. Kan også være feil i den komponenten som sitter i terskelen (første bild i denne tråd).
Ellers er justering beskrevet i den "bakdørguide/baklukeguide" (fra side 17 og fremover) som HR kotelett har linket til lengre opp.
Ellers er justering beskrevet i den "bakdørguide/baklukeguide" (fra side 17 og fremover) som HR kotelett har linket til lengre opp.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
-
silenhag
- -

Den delen du linker til sitter i bakluke, ikke i terskelen. Och det er ikke den delen som drar bakluke inn, men delen som griper tak i "striker pin". Denne del har også den berømte microbryteren som det blir dårlig kontakt i. Hvis det er tilfelle går ikke motoren i det hele tatt.
Du skriver:
jeg må hjelpe døra mi igjen , hører motor går men må liksom hjelpe / trykke den inn
Siden du skriver at motoren går så må det være noe feil med komponenten som sitter i terskelen? Altså den del som fysisk beveger seg/ beveger "striker pin" ca 1 cm inn når bakluke fått tak i "striker pin".
Hvis det er feil på den komponent som du linker til, så burde det være at den er slitt på en måte og ikke får tak i "striker pin" i terskelen...lite sannsynlig?
Du skriver:
Siden du skriver at motoren går så må det være noe feil med komponenten som sitter i terskelen? Altså den del som fysisk beveger seg/ beveger "striker pin" ca 1 cm inn når bakluke fått tak i "striker pin".
Hvis det er feil på den komponent som du linker til, så burde det være at den er slitt på en måte og ikke får tak i "striker pin" i terskelen...lite sannsynlig?
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.
Tlf. 41264794
Ross-Tech VCDS.