tredje og fjerde gir etter

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
the ruckus
Car: t3 1988 112i syncro
Phone: 90916912

tredje og fjerde gir etter

Post by the ruckus »

Hei igjen!

Har nettop fikset ett problem så dukker det ett nytt opp, men det er vel det som er så bra med t3?!?

Har ikke brukt bilen så mye i det siste, men den har virket helt fin til i dag. Når jeg trør på og akselrerer eller kjører i motbakke i tredje og fjerdegir så gir det etter en eller annen plass og bilen mister framdrift samt at det rister og hopper. Merker også at det nykker litt i andregir også men det mener jeg har vart lenge.

Hørte også noe knepping i en bratt høyresving, antar det er drivknuten som begynner å bli sliten. Kan dette ha noe med det å gjøre?
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Re: tredje og fjerde gir etter

Post by Der Postmeister »

gearet ditt er nok en slurende clutch kan det høres ut som. Da får du litt slit automatfølelse. Kan godt hende du har en oljelekkasje bak svinghjulet.

Knepping kan være at ene drivakselmanjetten er åpen og/eller fettet forsvunnet/stivnet etc. Sjekk over. Finner du en åpen så demonter, vask grundig alle delene og monter med nyttt fett og ny mansjett. Vedvarer problemet må den byttes, men jeg kan love deg at de er solide. T4'n til kona har nå passert over 100000km på en drivknute som jeg hellte rustvann utav og pusset alle delene for rust i med finfint sandpapir. Hadde på nytt fett og ny mansjett og den skal iflg boka aldri ha vært montert igjen men den beviser for meg at de er batraktelig mer solid enn fagfolk sier.

Har du derimot slakk i leddet når du vrir akslingen så må det byttes. Da er det ikke tvil. Da går akslingen snart rundt.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Post Reply