Det er litt vanskelig å forstå seg på dette systemet syns jeg, men jeg prøver å legge frem testresultatene mine også kan folk se om de har noen tips
Det er to oljetrykksensorer om jeg har forstått rett, en som måler lavtrykket før oljefilteret og en som måler høytrykket bak på blokka.
Når tenninga er på og motoren står stille blinker lampa som normalt. Når jeg starter slukker lampa og alt virker tilsynelatende fint.
Når jeg kjører opp turtallet litt begynner lampa og alarmen å gå.
Jeg har testa de to sensorene litt.
-Ved bruk av en prøvelampe, fra lavtrykksmåleren til plusspolen på batteriet får jeg ikke noe lys. Ikke når motoren står stille, ikke når den går på tomgang, ikke ved høyt turtall og ikke når alarmen går for fulle mugger. Den blir aldri jord.
-Ved bruk av prøvelampe fra plusspolen mot høytrykksmåleren får jeg lys (jording) når tenninga står på. Når motoren går på tomgang er det ikke lys her, ergo heller ikke jord. Når alarmen går og motoren har vært over 2000rpm lyser det i prøvelampa, så sensoren har slått ut og blitt jord.
Så er spørsmålet mitt - er dette rett funksjon for de to sensorene? Fikk ikke et spesielt godt svar på møller da jeg ringte dem, men det er kanskje ikke alle som kan akkurat det der.
Jeg ser for meg at det er høytrykks-sensoren min som er gåen og som må byttes, men er litt usikker. Det virker ikke helt logisk. Jeg har plenty oljetrykk, ca 2bar ved 2000rpm.
Noen som har svar til meg? Funker sensorene mine som de skal, eller har de tatt kvelden? Vet at det er mange feilkilder til denne alarmen og lampa...men kanskje noen har vært borti akkurat dette før.
på forhånd takk for hjelpa
- skal forhåpentligvis på ferie om 14 dager -