Har litt problemer med å få bilen eu-godkjent. Har 32% forskjell i bremsekraft på bakhjula. Har en liten lekkasje på bremse-clutch-væske systemet som gir utslag i at jeg har litt væske like under bremsepedalen. Trommelene bak er tipp topp. Kan kilden til ujevn bremsekraft komme fra tanken for væske helt foran?
Og, jeg har en liten oljelekkasje uten at det har vært noe stort problem igrunn. Men, etter EU-kontrollen begynte jeg å lekke litt mer samtidig som oljetrykkslampa mi reagerer litt når jeg kjører på litt lavt turtall med litt mye motstand. Kan det være lekkasjen som får trykket til å falle?
Skal ut og skru litt nå. Har ikke vært så mye på den siden av bremsene før, og oljelekkasjen må jeg få stoppa uansett. Om ikke jeg finner ut noe så er det kanskje et tips til meg når jeg kommer tilbake senere
Ang. det følgende:
-32% forskjell i bremsekraft på bakhjula.
- liten lekkasje på bremse-clutch-væske systemet.
- utslag i litt væske like under bremsepedalen.
Samt at: Trommelene bak er tipp topp.
Her virker det som at problemet er at bremseskoene ikke er riktig justert og/eller at en bremsesylinder (eller begge) enten henger litt eller er treg(e).
Bakhjulene er på den samme bremse-kretsen, og får således samme trykk.
Kan også komme av trege håndbrekkwire, som resulterer i at bremsebånd henger på.
At det lekker bremsevæske fra beholderen, beror mest sannsynlig på en (eller flere) av følgende:
- tetninger mellom beholderen og selve hovedsylinderen.
- morken slange mellom beholder og master-sylinder til clutch.
- utette tetninger på trykksiden av clutch-master- (Gjelder først og fremst de nyeste modellene, fra -'86. De eldre hadde konisk nippel.)
- utett lokk til bremsevæske-beholderen. (eller ikke rett tilskrudd).
Akkurat dette MÅ du nok få fikset!
Ang- oljelekkasjen, så kan meget lavt oljenivå gi problemer med oljetrykket. Men da skal nivået være ett stykke under min, og mest gi seg utslag ved kjøring i sving.
Mest sannsynlig kommer det dårlige oljetrykket av at motorens lagre er slitt.
Har ikke skrudd på bremsene på denne bilen før, men fant fort ut at feilen med bremsene måtte ligge i selve trommelen. Evt en tett slange etter delingen av bremserøret.
Gleden var stor da jeg dro for å teste bremsene igjen og fant ut at det nå kun er 20% forskjell. Altså, godkjent på dette punktet
Bremsevæskelekkasjen må jeg få sett på. Spesielt trivelig å skru nedi der var det ikke...Trangt var bare fornavnet...
Hvor mye bør jeg ta ut for å komme til her egentlig? Må hele dash`n ut eller holder det å ta ut speedometer m tilhørende deler?
Oljelekkasjen må jeg også få til på et vis. Det er nok olje til at trykket ikke skulle falle på grunn av oljemengde. Her er det bare å prøve og se hvor det kommer... Bakluka blir jo helt tilgrisa av olje sånn som det er nå ikke bra.
For å komme til, så tar du av følgende:
- Panelet over instrumenter. Kneppes/dras løs i bakkant, og fremover.
- Panelet som går nedover rattstammen, undre del. 2 stjerneskruer.
- Så skrur du ut de 4 skruene som holder instrumentpanelet.
- løfter dette opp litt, og drar av speedometerwiren og drar ut multipluggen til instrumentet på høyre side under panelet. Samt pluggene til bryterne i instrumentpanelet.
Da ser du tydelig slangen som går ned til clutch-sylinderen. Denne igjen ser du hvis du titter (bruk gjerne lykt) opp mellom pedalene, bak leddet til rattstammen. 2 skruer med 13mm hode holder sylinderen til en alu-plate. Her ser du også uttaket til trykksiden for clutch'n. (Nippel eller (helst) banjokopling med kobberskiver, en på hver side som tetning.
Over gasspedalen og innover mot venstre ser du inntaket av bremsevæske til clutch-sylinderen.(Master).
(Slave sylinderen sitter forøvrig i bakkant av girkassen. Ses tydelig til venstre i forkant av motorrommet.)
Ang. bremsene, så sitter selve bremsesylinderne "mot deg" på en måte, skrudd fast i Vakum-forsterkereen. Den sorte plastslangen som kommer inn på en hvit kobling er da for vakum.
Bremserørene til hhv. fremre og bakre krets er de grønne som fortsetter sammen mot høyre, bak varmeapp. og deretter under bilen.
Clutch sylinder får du ut ved å løsne de to skruene der nede, samt dra av den stoffkledde gummislangen og ta av banjo/ evt.nippel.
Så tar du og fører hånda opp bak der og drar av gummibelgen på manøverstanga som går nedi stempelet i selve sylinderen. Så kan du dra ned sylinderen for evt. overhaling eller bytting.
Montering i motsatt rekkefølge.
Overføringene i seg selv (fra pedal(er)) er noe verre å komme til, da adkomsten er meget vanskelig, hvertfall med dashboardet montert.
Så med mindre det er mye slakk, som kommer av at hullet i manøverstangas øvre del blir ovalt av slitasje (dårlig smurning.) La det være.
Bremsesylinderen er festet med to mutre i vakum-servoen. Løsne også begge niplene. Så kan denne tas ut osv.
Filler til å tørke opp spill med er alltid lurt.
Sjekk først og skru bare så mye som nødvendig.
Hvordan man tar ut dashboardet, er beskrevet tidligere her på forumet. Da blir adkomsten noe lettere for det ene og det andre. Og i så tilfelle er det lurt å sjekke andre ting bak dette.