Hei!
Har kjøpt en T5 4-motion førstegangsregistrert 27 april 2006. Denne har ingen ESP-knapp. Kan man ettermontere dette?
Mvh
Martin
Ettermontere ESP
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Re: Ettermontere ESP
Kan og kan.. Det kan hende det er teknisk mulig å få til , men jeg vil tro det er både enklere og billigere å bytte bil. Selvfølgelig avhengig av hva du kan gjøre selv og tilgang på billige, evt brukte, deler. Men dette er ikke noe du skal rote med selv hvis du ikke vet nøyaktig hva du driver med.
Du må nok ha nytt ABS-aggregat. Jeg gjetter på at nyprisen på dette ligger på ca 20000 kroner. Pluss noen tusenlapper i andre sensorer, ledningsnett ++. Hvis jeg skal gjette på en pris på å ettermontere ESP med nye deler på på merkeverksted, så vil jeg tro at det runder 40000 kroner. Sannsynligvis mer. Hvis du finner et verksted som vil ta på seg jobben. ESP-systemet er integrert med flere forskjellige systemer i bilen, og plutselig er det en styreenhet som er forskjellig for biler med og uten ESP. Hvis du må skifte flere styreenheter i 10-15000-kronersklassen så blir det fort penger av det..
Du må nok ha nytt ABS-aggregat. Jeg gjetter på at nyprisen på dette ligger på ca 20000 kroner. Pluss noen tusenlapper i andre sensorer, ledningsnett ++. Hvis jeg skal gjette på en pris på å ettermontere ESP med nye deler på på merkeverksted, så vil jeg tro at det runder 40000 kroner. Sannsynligvis mer. Hvis du finner et verksted som vil ta på seg jobben. ESP-systemet er integrert med flere forskjellige systemer i bilen, og plutselig er det en styreenhet som er forskjellig for biler med og uten ESP. Hvis du må skifte flere styreenheter i 10-15000-kronersklassen så blir det fort penger av det..
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi