Westfalia ekstra-batteri
Westfalia ekstra-batteri
Hei.
Trenger å kjøpe nytt batteri til campingbiten, det som står under sjåførsete, men finner ingen som har i riktig størrelse i gele/fritid/deep cycle, bare vanlige startbatterier.
Noen som har kjøpt, og evnt. hvor?
Trenger å kjøpe nytt batteri til campingbiten, det som står under sjåførsete, men finner ingen som har i riktig størrelse i gele/fritid/deep cycle, bare vanlige startbatterier.
Noen som har kjøpt, og evnt. hvor?
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
-
Rapidspeed
- -

- Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
- Phone: 95095170
Re: Westfalia ekstra-batteri
mekonomen har..
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro
Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Jan..
Har vært der i dag, de mente de ikke hadde. De dro frem et optima batteri, men det var for høyt.Rapidspeed wrote:mekonomen har..
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
-
Rapidspeed
- -

ja det er i høyeste laget, men det går..men var ett anna jeg kjøpte der.. skal sjekke opp hva det var til i morgen, har omgangssjuken på unga her og batteriet står i restene av reimoen..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Supert
(ikke omgangssjuken da)
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Gelbatteri?MA wrote:I min sitter det et sønnak exide maxxima batteri
Fornøyd med det?
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
Optima og Exxide batterier er neste like. De er AGM-batterier og gir enorm startstrøm og er ideelle som startbatterier. Men de har forholdsvis beskjeden kapasitet og er derfor ikke ideelle som forbruksbatterier. De kan imidlertid tappes mer enn konvensjonelle batterier uten å ta skade. I tillegg kan de plasseres i en hvilken som helst posisjon, slik at du muligens får plass til et slikt batteri under setet ved å legge det på siden. Batteriene er relativt dyre, men varer lenge. Jeg har et snart 13 år gammelt Optima batteri som startbatteri i båten og jeg håper det varer enda noen år. Det har alltid stått i båten uten lading hele vinteren, men spenningen holder seg utrolig godt. Den dagen jeg må ha nytt start-batteri i T3'en blir det nok et slikt batteri.
Eivind
Eivind
Fått sjekket?Rapidspeed wrote:ja det er i høyeste laget, men det går..men var ett anna jeg kjøpte der.. skal sjekke opp hva det var til i morgen, har omgangssjuken på unga her og batteriet står i restene av reimoen..
Rune

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia

Hus på hjul
1987 Westfalia
1980 Westfalia
1972 Westfalia
-
Rapidspeed
- -

ja.. batteriet har tur-bo fått... det passer fint synes jeg med du får ikke lukket lokket... send en pm til han for specs...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
Jeg tenker nå på start batteriet, bilen har stått mye stille siden sommeren og nå tror jeg det er dødt, for bilen starter ikke uten startkabler og batteriet har ikke noe spenning. så jeg får kanskje ta det ut og lade det inne over natta en dag. Men jeg synes det har holdt seg bra de to årene jeg har hatt bilen (det satt i) det har ladet seg helt ut før og klart seg bra etter det.RuneK wrote:Gelbatteri?MA wrote:I min sitter det et sønnak exide maxxima batteri
Fornøyd med det?
Jeg har ikke sett om det står gel på det, så det vet jeg ikke.
Bor i Oslo
Det er et gel batteri som sitter i bilen.MA wrote:Jeg tenker nå på start batteriet, bilen har stått mye stille siden sommeren og nå tror jeg det er dødt, for bilen starter ikke uten startkabler og batteriet har ikke noe spenning. så jeg får kanskje ta det ut og lade det inne over natta en dag. Men jeg synes det har holdt seg bra de to årene jeg har hatt bilen (det satt i) det har ladet seg helt ut før og klart seg bra etter det.RuneK wrote:Gelbatteri?MA wrote:I min sitter det et sønnak exide maxxima batteri
Fornøyd med det?
Jeg har ikke sett om det står gel på det, så det vet jeg ikke.
Den har nå stått ubrukt nesten hele vinteren og batteriet var helt tomt for strøm, men etter å ha ladet batteriet i 24t startet den som bare det og batteriet virket ikke "slitent" heller selv om det er over 3år gamelt.
Bor i Oslo
Slenger meg på denne tråden da jeg har spørsmål i samme gata.
Jeg har en 90 model Westfalia m/Webasto. Etter at fritidsbatteriet (har ikke type) ble byttet for 2 år siden sliter jeg med å få tent Webastoen. Jeg regnet med at det var tenneren så denne ble byttet. Det hjalp lite og jeg fant senere ut at Webastoen startet greit så lenge motoren gikk. Av dette har jeg konkludert at fritidsbatteriet leverer for lite strøm til å starte Webastoen.
Bilen er så langt ikke benyttet på vinteren men det er planene i tiden fremover og jeg er helt avhengig av en Webasto som fungerer, aller helst som kan kjøres hele natten i tilfelle det blir kaldt. Jeg sitter nå med to valg.
1) Bytte batteri, evnt få det kontrollert
2) Parallellkoble et frididsbatteri til, montert under passasjerstol fremme.
Spørsmålet er om noen har tips i forhold til pkt.1 eller som har erfart samme problem og har tips til løsning.
Er det noen av dere som har parallellkoblet to fritidsbatterier for bedre kapasitet? Erfaring? Tips?
Er ellers på jakt etter sykkelstativ til T3. Skal montere Fiamma boks bak for ski og div.utstyr.
Erfaringer eller synspunkter?
Jeg har en 90 model Westfalia m/Webasto. Etter at fritidsbatteriet (har ikke type) ble byttet for 2 år siden sliter jeg med å få tent Webastoen. Jeg regnet med at det var tenneren så denne ble byttet. Det hjalp lite og jeg fant senere ut at Webastoen startet greit så lenge motoren gikk. Av dette har jeg konkludert at fritidsbatteriet leverer for lite strøm til å starte Webastoen.
Bilen er så langt ikke benyttet på vinteren men det er planene i tiden fremover og jeg er helt avhengig av en Webasto som fungerer, aller helst som kan kjøres hele natten i tilfelle det blir kaldt. Jeg sitter nå med to valg.
1) Bytte batteri, evnt få det kontrollert
2) Parallellkoble et frididsbatteri til, montert under passasjerstol fremme.
Spørsmålet er om noen har tips i forhold til pkt.1 eller som har erfart samme problem og har tips til løsning.
Er det noen av dere som har parallellkoblet to fritidsbatterier for bedre kapasitet? Erfaring? Tips?
Er ellers på jakt etter sykkelstativ til T3. Skal montere Fiamma boks bak for ski og div.utstyr.
Erfaringer eller synspunkter?
-
Buss Marius
- -

- Car: 87 Karmann LT 89 T3 Syncro Camper 2000 T4 Buss nr1
- Phone: 92023467
Det er vel slik at camping batteriet først lades etter at hovedbatteriet har kommet opp i en viss spenning og dersom dette ikke skjer, eller at du har bedrevet mye småkjøring eller at det av annen grunn har vært mye utladet, så kan et batteri bli ødelagt. Camping batteriet i min har antakelig vært for mye utladet. Når jeg lader det opp så kommer det til litt over 13 volt, etter en uke uten belastning stod det på 13,0 så satte jeg på en 21w pære og etter 15min så begynte det å lyse betraktelig svakere, dermed er det bare å krype til korset og kjøpe nytt. Jeg må dobbeltsjekke, men det er mulig blir det biltema 80-21053 dersom det får plass. Det er 190mm høyt (x353x175)så det er ev. på haret at det går. Dette koster 999,- og er på 105 Ah. Jeg kommer til å koble et voltmeter til det, koster jo bare 100,-
å paralell koble et gammelt og ett nytt tror jeg ikke er noe god ide. 105 Ah burde være nok
å paralell koble et gammelt og ett nytt tror jeg ikke er noe god ide. 105 Ah burde være nok
-
skaravelle
- -

Gel-batteri kan monteres liggendeRuneK wrote:Har vært der i dag, de mente de ikke hadde. De dro frem et optima batteri, men det var for høyt.

bugbuddies.no
Buss Marius wrote:Det er vel slik at camping batteriet først lades etter at hovedbatteriet har kommet opp i en viss spenning og dersom dette ikke skjer, eller at du har bedrevet mye småkjøring eller at det av annen grunn har vært mye utladet, så kan et batteri bli ødelagt. Camping batteriet i min har antakelig vært for mye utladet. Når jeg lader det opp så kommer det til litt over 13 volt, etter en uke uten belastning stod det på 13,0 så satte jeg på en 21w pære og etter 15min så begynte det å lyse betraktelig svakere, dermed er det bare å krype til korset og kjøpe nytt. Jeg må dobbeltsjekke, men det er mulig blir det biltema 80-21053 dersom det får plass. Det er 190mm høyt (x353x175)så det er ev. på haret at det går. Dette koster 999,- og er på 105 Ah. Jeg kommer til å koble et voltmeter til det, koster jo bare 100,-
I en T3 med orginalt skillerele er det ladelampa som styrer releet. Såsnart den slukker, gir releet ladespenning til fritidsbatteriet. Da fordeles ladestrømmen fra generatoren seg på de to batteriene i forhold til den indre motstanden i batteriene. Men noen prioritering i releet som tilsier at hovedbatteriet lades først er det ikke.
Og 190mm høyde kan du glemme under setet, i hvertfall med lokket på. 175mm maks.
91 T3 Multivan Syncro TDK Tizianrot
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
90 T3 Coach 112i automat Flashsilber: Solgt
86 Multivan 1,6 TD Marsalarot: Hugget
88 Syncro Bluestar Taubengrau: Solgt
87 Caravelle GL Savannabeige: Solgt
88 Coach 112i automat Tizianrot: Solgt
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
Og ladelampa styres av blå kabel på/fra dynamo
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
"I'm afraid that, when I die, my wife will sell my car parts for what I told her that I paid for them."
Paul G
-
Rapidspeed
- -

hadde strømproblemer frem til jeg gikk over til yellowtop optima... koster men er verdt det...
en anna ting.. bruk ALDRI kjøleskapet på 12V... ikke engang når du kjører...
en anna ting.. bruk ALDRI kjøleskapet på 12V... ikke engang når du kjører...
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rapidspeed
- -

bytt også laderele i dynamoen. org er 14,0v du får 14,6v eller 14,7v hos delesjappene..
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..
-
Rudeboy
- -

- Car: T4b California Coach syncro
- Phone: 666
Vurderer Red Top under huven og Yellow Top under setet i Multivanen. Som mannen sa, så koster disse.
Men hva gjør man ikke for litt komfort
Om det er flere som skal handle kan man kanskje gå sammen og få redelige priser ?
Men hva gjør man ikke for litt komfort
Om det er flere som skal handle kan man kanskje gå sammen og få redelige priser ?
Takk for gode råd fra familien 
Rapidspeed - hva er årsaken til at man ikke skal bruke 12V på kjøleskapet?
Jeg går for å skifte ut fritidsbatteriet jeg har, med et nytt og grunnet vinterbruk ser jeg etter så stort (kraftig) batteri som mulig. Ser da for meg å investere i best mulig batteri og fra å ha lest denne og andre tråder konkluderer jeg med følgende:
1)Grunnet dårlig plass under setet (førerside) anbefales Gel-batteri da dette også kan monteres liggende. Tåler utladning bedre enn andre batterier
2)Yellow Top er anbefalt.
SPM: Tips på forhandler i Oslo området og hva er maks størrelse jeg kan ha (fysiske mål)
Rapidspeed - hva er årsaken til at man ikke skal bruke 12V på kjøleskapet?
Jeg går for å skifte ut fritidsbatteriet jeg har, med et nytt og grunnet vinterbruk ser jeg etter så stort (kraftig) batteri som mulig. Ser da for meg å investere i best mulig batteri og fra å ha lest denne og andre tråder konkluderer jeg med følgende:
1)Grunnet dårlig plass under setet (førerside) anbefales Gel-batteri da dette også kan monteres liggende. Tåler utladning bedre enn andre batterier
2)Yellow Top er anbefalt.
SPM: Tips på forhandler i Oslo området og hva er maks størrelse jeg kan ha (fysiske mål)
-
ducce999s
- -

- Phone: 9-1-6-0-9-7-9-0
SYNCRO1,9TD,SIKASYNCRO2,1,JOKER3 2,1++
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
TL 1600 Fastback -69
Opel GT 1900 -69
Paul G
-
Rapidspeed
- -

Kjøleskapet trekker så mye strøm at det rett og slett tar koken på batteriet. Ladinga via de små originale ladeledningene har ikke kapasitet til å forsyne batteriet og går derav varme.
Fjern den originale ladingen og monter ett heftigere laderele. Da lades ekstrabatteriet via startbatteriet direkte.
Kjøleskapets 12v funksjon er ikke bra. Er varmeelementet slitent og omtrent ikke har motstand kan det få ett syrebatteri til å koke. Snakker av egenerfaring, måtte rømme bilen grunnet gass fra batteriet. Ikke morro med 2 småunger i rushtrafikk. Da var det ikke verre enn at guttungen hadde slått på 12v på kjøleskapet uten at jeg selv så det.
Dette er ikke enestående for meg men noe songar dukket opp jevnt og trutt på flere campere. Elementene blir slitne med åra.
Fjern den originale ladingen og monter ett heftigere laderele. Da lades ekstrabatteriet via startbatteriet direkte.
Kjøleskapets 12v funksjon er ikke bra. Er varmeelementet slitent og omtrent ikke har motstand kan det få ett syrebatteri til å koke. Snakker av egenerfaring, måtte rømme bilen grunnet gass fra batteriet. Ikke morro med 2 småunger i rushtrafikk. Da var det ikke verre enn at guttungen hadde slått på 12v på kjøleskapet uten at jeg selv så det.
Dette er ikke enestående for meg men noe songar dukket opp jevnt og trutt på flere campere. Elementene blir slitne med åra.
-19 Tesla model 3 LR
Jan..
Jan..