Heisann!
Jeg har en 02 T4 Multivan (ny i feb 2003) med original eber. Tidsur er også original montert. Hadde litt problems med småkjøring og har derfor kuttet temp sensor på bryter inne slik at jeg aldri kjører eber hvis kjøreturen er kortere enn ca 10 min, og dette gjorde susen. Ikke noe mer "innsausa" eber lenger.
Uansett så lurer jeg litt på strømforbruk. Batteriet er originalt og er et sted mellom 90-100Ah hvis jeg ikke husker helt feil. Hvor mye sånn ca trekker eberen og hva er "gjengs" oppvarmingstid for brukerene her?
Normalt sett så går bilen en strekning på 25km hver vei hver arbeidsdag. Turen tar 25 min. Hjemme så har jeg laget meg en kobling slik at en montert batterilader er enkel å koble på hver kveld. Så strømtrekk når bilen står hjemme er uproblematisk. Men det er når den står på jobben eller andre steder, og gjerne i helger hvor man er på en tur og ønsker å benytte eberen så mye som mulig, er bekymringen. Jeg vil jo heller ikke tømme batteriet såpass mye at start er et problem.
Så hvis jeg har en liten pekepinn på hvor mye jeg tapper batteriet på å la eberen stå på én time, og hvor lenge bilen må gå i normalt register for å lade opp det tapte, så vil det hjelpe meg.
Takk for evt. tips / svar !
Strømtrekk eber, lading og kapasitet
-
Thelax
- -

- Car: T4 Multivan Camping 2003
- Phone: 94341238
Re: Strømtrekk eber, lading og kapasitet
Hei.
Hvordan koblet du den på bryter istedenfor på tempsensor?
Det er ikke anbefalt å la Eber'en gå lengre enn en halvtime til en time ved oppvarming, da begynner det å gå ut over strømmen..
Det er ikke anbefalt å la Eber'en gå lengre enn en halvtime til en time ved oppvarming, da begynner det å gå ut over strømmen..
Christian
2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100
Multivanmafiaen
2003 Multivan TDI 102 ACV
BMW E30 328 it
1968 Svithun (Tempo) Sprint 100
Multivanmafiaen
OK. Takk for svar!Thelax wrote:Hei.
Eberen starter jo som kjent da det er kalder enn x-antall grader og motoren er i gang. Dette har skapt masse hodebry for meg da en typisk kjøretur ned til butikken tar to minutter. Akkuratt nok til at eberen har pumpet den full av diesel og er i "tenningsfasen". Etter en meget dyr service (glødeplugg, sil, rensing og lensing av masse uforbrent diesel inni der) så bestemte jeg meg for å "lure" den. Temp sensoren sitter bak frontspoiler på høyre siden. Denne ledningen kan du finne igjen oppe ved batterikassa. Jeg bare brøt ledningen der og la den innom en bryter på dash'en. Står alltid i "AV", og den starter ikke før jeg vil det.
Jeg kan nå ENTEN sette den på "PÅ", og den starter som tidligere hvis alle kriteriene er oppfyllt. (Motor går, kaldt nok ute og driftstemp på motor er lav nok), ELLER så kan jeg fortsatt la den stå på "AV" og sette igang et oppvarmingsprogram med tidsuret som jeg også har. Jeg har gjort det til en regel at jeg aldri starter (setter den på PÅ) uten at jeg helt sikkert vet at jeg skal kjøre i minst 15 minutter (sånn ca). Til og med fruen har adoptert dette som en fast prosedyre og alt funker veldig bra.
Jeg kan titte litt og kanskje ta et bilde av den lednigen jeg snakker om, så blir det litt enklere....
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Hva skjer med tempraturvisningen i dashen når du kutter denne ledningen. Mente at denne også gav signal til MFA'en og dens temperaturmåler/viser.
Eller finnes det ennå flere sensorer i kassen min?
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Der finnes flere sensorer, tempføleren til eberen går med rød/sort ledning fra D+ via tempføleren og til eberen med sort kabel. Tempføleren har en 0-1 funksjon, under fem grader og den slipper strøm fra D+ når motor går og inn på eberen, over fem grader ingen strøm eber starter ikke. MAF'en får sin måling fra en annen tempføler!Stein wrote:Hva skjer med tempraturvisningen i dashen når du kutter denne ledningen. Mente at denne også gav signal til MFA'en og dens temperaturmåler/viser.
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102