Ombyggin fra 1,6td til 1,9td i t3 coach

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Ombyggin fra 1,6td til 1,9td i t3 coach

Post by narle »

Nå er ombyggingen ferdig.Det var mer jobb enn jeg trodde.Jeg flyttet over følgende deler fra 1,6td:Oljepumpe( pickup).bunnpanne,peilepinne,dynamo m/brakett,motorfester,eksosmanifold,turbo,dieselpumpe,svinghjul,komplett clutch,blekk mellom motor og girkasse. Da jeg holdt på med dette oppdaget jeg at 1,9 motoren(blokka) er ca.15mm høyere enn 1,6.Dette vanskeliggjorde en del bla.støttebrakkett til turboen ble litt kort og måtte fikses på.Samme med oljereturrør fra turbo,den måtte jeg rette ut en del.Dieselpumpa kom i konflikt med vannuttak på topplokket, pluss at rørene til dysene måtte rettes på fordi de ble litt korte også.Innsugsmanifold byttet jeg ikke,men det er nok lettere om du gjør det.1,9 manifolden har større kanaler,derfor beholdt jeg den,men da passer ikke turboslangen og da må man lage noe rørgreier.Husk å plugge igjen turbooljereturen i1,9 blokka ,da returen blir i bunnpanna med 1,6 bunnpanna.Noe du lurer på?tlf.97736090 :o
Kjelle
-
-

Post by Kjelle »

Men hvor stor forskjell merket du på trekkraften i bilen, drar den mye bedre i oppoverbakker o.l nå?
narle
-
-

Post by narle »

Kjelle wrote:Men hvor stor forskjell merket du på trekkraften i bilen, drar den mye bedre i oppoverbakker o.l nå?
Hei.Så langt har jeg ikke fått prøvd bilen ennå.Har trøbbel med mye luft i dieseltilførsel og det har vært kaldt her siste uka så jeg har ikke orket å skru.Har hørt at trekkraften blir noe helt annet med 1,9td.
T3Transporter
Car: T4 1999 Caravlle VR6 LPG

Post by T3Transporter »

Var dette ein ein 1,9tdi motor eller var det 1,9tdk?
narle
-
-

Post by narle »

T3Transporter wrote:Var dette ein ein 1,9tdi motor eller var det 1,9tdk?
TDK
sklepp
-
-

Post by sklepp »

Hadde jo vært kjekt med en guide med litt bilder, resultater og slikt 8)

EDIT: Ang. luft i diesel.

I båten min greide jeg å kjøre tanken helt tom pga. lekasje ved filter, hoho..

DA jeg skrudde opp alle dieselrør på motorn som var mulig, og tømte disse, da gikk jo selvfølgelig ikke motoren. Men jeg fylte på en slant diesel på tanken, og tok slanga som kom fra tanken, og sugde litt diesel inni munnen, og lot det renne i en bøtte i 10 sek. (Å fy fader, den dieselen smakte ikke godt + at det tok lang tid før jeg fikk den fete skiten vekk fra munn)

Etter det, så kobla jeg slanga fra tanken rett innpå motorn, og begynte å starte.. Så gikk den etter 4 sekunder, uten RPM fall, host eller stopp..
narle
-
-

Post by narle »

sklepp wrote:Hadde jo vært kjekt med en guide med litt bilder, resultater og slikt 8)
Hei.Har ikke bilder,desverre.Er ikke helt klar med bilen ennå,nedsatt arbeidslyst om dagen.
sklepp
-
-

Post by sklepp »

hehe, vi får prøve å motivere deg.. :)

Jeg jobber på radium hospitalet for dagen, å se mange sykt syke mennesker, som lager hostelyder som høres ut som deres site vers. Er jo ikke alltid like koselig det heller..
narle
-
-

Post by narle »

sklepp wrote:hehe, vi får prøve å motivere deg.. :)

Jeg jobber på radium hospitalet for dagen, å se mange sykt syke mennesker, som lager hostelyder som høres ut som deres site vers. Er jo ikke alltid like koselig det heller..
Hei.Nei,det er for jævlig at folk skal ha det sånn.Dieselproblemet ble løst i romhjula, så nå går den,men den går ikke riktig.Justeringssak,antagelig.Bilen er ikke registrert,så jeg tar det rolig med skruinga for tiden.
Post Reply