Hei.
Tok et søk, og så at det var skrevet/kommentert endel vedrørende dette tidligere. Men vedkommende som spurte konkret, fikk ikke noe svar den gang, så jeg drister meg til å spørre igjen; er det noen som vet noe sikkert om airbagen på en T4 2001 også dekker det midterste setet, slik at man ikke kan sette et barn i bilsete der. Er ikke ute etter svar ala "ikke ta noen sjanser osv osv". Jeg tar ingen sjanser, det er derfor jeg spør først.
Er kronisk mistroisk til å spørre et verksted om dette, føler jeg overhodet ikke kan stole på det de sier.
mvh
Sigurd
Transporter T4 og barnesete i midten
Transporter T4 og barnesete i midten
Sigurd Agnalt
-
Torle
- -

- Car: T4 2002
- Phone: 90994928
Har tidliger hatt en Transporter, og det var ikke praktiskt å ha noe barnesete i midten.
1. Selen var for kort(for bayby sete)
2. Skulle en kunne sitte i sete vedsiden av(høyre sete) så kom barnesete i veien for girstangen. 2 og 4de giret var ikke tilgjengelig.(3-12års sete)
Alternative jeg valgte var og sette yngste barnet ytterst i bakvendt sete, og bruke pute i midterste sete. Samtidig som airbaggen ble deaktivert med dummy. Din bil er så ny at airbaggen kan deaktiveres elektronisk!
(Deaktivering må egentlig rapporteres til biltilsynet og føres inn i vongkort...)
1. Selen var for kort(for bayby sete)
2. Skulle en kunne sitte i sete vedsiden av(høyre sete) så kom barnesete i veien for girstangen. 2 og 4de giret var ikke tilgjengelig.(3-12års sete)
Alternative jeg valgte var og sette yngste barnet ytterst i bakvendt sete, og bruke pute i midterste sete. Samtidig som airbaggen ble deaktivert med dummy. Din bil er så ny at airbaggen kan deaktiveres elektronisk!
(Deaktivering må egentlig rapporteres til biltilsynet og føres inn i vongkort...)
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Eks Multivan 2002 TDI 102
-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Skal du ha det bakovervendt så: Nei! Da smeller det hvis det går gale.
Skal du ha det andre vegen, vil jeg heller ikke anbefale dette. Det er litt kort avstand imellom sete og bag hvis det skulle smelle.
Du kan koble ut bagen, men som med alle bikkjer: den kan fortsatt være farlig uansett hvor tam/dressert den er.
Skal du ha det andre vegen, vil jeg heller ikke anbefale dette. Det er litt kort avstand imellom sete og bag hvis det skulle smelle.
Du kan koble ut bagen, men som med alle bikkjer: den kan fortsatt være farlig uansett hvor tam/dressert den er.
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
-
maelkedrengen
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
I 1980 hadde jeg en Mercedes 206 kassebil ala Hanomag. Bilen hdde en skillevegg i 10mm finerplate.
Jeg kjøpte meg den dyreste barnestol på egen ramme for å montere i mellom forsetene. Jeg skulle på ferie og hadde ikke tid til å montere selv. og leverte bilen til Motortrade i Trondheim.
Da jeg hentet bilen så jeg at øverste punktene var festet på finerplata. Montøren forklarte at hvis det smalt så kommer ikke barnet til å overleve uansett.
Jeg kjøpte meg den dyreste barnestol på egen ramme for å montere i mellom forsetene. Jeg skulle på ferie og hadde ikke tid til å montere selv. og leverte bilen til Motortrade i Trondheim.
Da jeg hentet bilen så jeg at øverste punktene var festet på finerplata. Montøren forklarte at hvis det smalt så kommer ikke barnet til å overleve uansett.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Barnet er sikrest bakovervendt i baksetets mitre sete. Og da med ekstra støttestag ned i gulvet.
Barnestoler bør ikke monteres i forsetet uansett, men det er etter min mening.
http://www.hts.no/no/safety/opinions.php
http://www.sintef.no/upload/Teknologi_o ... ivning.pdf
Barnestoler bør ikke monteres i forsetet uansett, men det er etter min mening.
http://www.hts.no/no/safety/opinions.php
http://www.sintef.no/upload/Teknologi_o ... ivning.pdf
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi