Miniprosjekt: Fra JX til AAZ...

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
aka_stian
-
-
Car: T3 1992 AAZ

Miniprosjekt: Fra JX til AAZ...

Post by aka_stian »

Lager en liten prosjekttråd om motorbyttet i caravellen min.

En morgen jeg skulle på jobb i romjulen i fjor begynte den gamle JX'en å si ifra om at den nå var på vei ut i pensjon. Plutselig ble den veldig tungstartet og under eksosanlegget la den fra seg store svarte vanndammer etter oppstart. Drakk opp alt kjølevannet gjorde den også.

Bytting av toppakning ble prøvd men, fremdeles boblet det kraftig i ekspansjonstanken. Toppen har tydeligvis sagt takk for seg. Dette var i februar i år. Siden da har godbilen bare blitt stående.

Men etter at det ble klart at Passaten ikke blir godkjent innen danmarksturen 27 juni i år var det bare å hive seg rundt og finne et nytt hjerte til Syncroen. Har hatt et par annonser ute og noen kjøpstråder her og der, men har ikke vært så veldig aktig på letingen før slutten av mai. For ganske nøyaktig en uke siden kom jeg over en 1994 vento tdk rett utenfor Bergen som jeg tok med meg hjem. Var nettopp byttet motor i denne. På gamle motoren løsnet reimhjulet på veiven så forrige eier regnet med at et par ventiler var gåen. Fikk med gamlemotoren også så nå sitter jeg plutselig på 2 stk AAZ motorer i tillegg til en hel vento som selges i deler.

Fant en grei "oppskrift" på motorbytte i en annen tråd her på forumet:
http://www.vwbus.no/forum/viewtopic.php?t=578
low 91 wrote:Heisann !
Når det gjelder motorbytte fra 1,6 til 1,9 er dette ren flytting av deler og ganske enkelt ! Det kreves ingen ombygging i det hele tatt ! Det du tar vare på og flytter over ifra 1,6 til 1,9 er :
Motorfeste flyttes over til 1,9.
Eksosmanifoil ,innsugsmanifoil og bunnpanne !
Komplett svinghjul og blekket mellom motor og gearboks ! Skift simmerringen bak svinghjul samtidig !
Flytt over sugeren på oljepumpa fra 1,6 til 1,9.
Husk og plugge igjen oljereturhullet oppe på 1,9 blokka,da dette ligger i bunnpanna på 1,6.
Flytt over termostathus fra 1,6 da dette ellers vil ta i motorfestet på høyre side !
Flytte over oljefilterholder slik at du slipper å legge om kjøleslanger !
Flytte over turboen fra 1,6,eller justere om vinkel på 1,9 turboen !
Tror det er det meste ! Kan virke mye, men det er klart verdt å gjøre.
Dessuten BØR du montere en intercooler da 1,9 motoren har like mye behov av kaldluft som 1,6 egentlig har ! Også blir den MYE sterkere !
MVH E.Lillemo
Har ikke kommet så voldsomt langt i prosjektet enda. Har plukket ut motoren fra ventoen, skrudd av turbo og manifolder og gitt den en skikkelig motorvask.
Motoren starter lett, går som en klokke. Eneste jeg fant å utsette på den var at den lakk litt diesel fra dysen på sylinderen ved svinghjulet.

Akkurat plukket den ut:
Image

Ren og pen:
Image

Image

Regner med det er dette som er oljereturhullet som skal plugges?
Image

Holder det å bruke en bolt med samme gjenger og bruke kobberpakningen som er der originalt?

Er bunnpannepaking lik på jx og aaz?

Lurer også litt på denne kontakten på pumpen på aaz motoren
Image

Kan ikke huske noen kontakter på pumpen på jx'en? Hvilke signaler sender/mottar denne? Er også to små enpolete kontakter på pumpen, mot bare én på pumpen til jx.
Må jeg overføre endel av det elektriske fra ventoen til caravellen?

Går det ann å bruke peilerøret og oljepåfyllingen fra caravellen til nye motoren eller må jeg opp med motorlokket for å peile og fylle olje i fremtiden?

Er jo flere her som har gjort det samme og kanskje noen som planlegger å gjøre dette, og som kan bruke denne tråden som inspirasjon/læring.
Dukker sikkert også opp noen spørsmål etterhvert.
Tips fra dere som har vært gjennom dette tidligere mottas med stor takk!

Hvor lang tid jeg kommer til å bruke på dette er foreløpig uvvist. Jobber endel neste uke, men har et håp om å være ferdig i løpet av uken. Må i allefall være ferdig til den 27, helst litt før så jeg får testet at alt fungerer optimalt.

Avslutter med et bilde av turbilen:
Image
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Kom på et spørsmål til. På AAZ motoren sitter vakumklokken rett ved oljefilteret, men sitter ikke vakumklokken på girkassen på caravellen? Lenge siden jeg har tittet nedi der nå, men syns jeg husker det slik. Hvordan ordner man dette?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

aka_stian wrote:Kom på et spørsmål til. På AAZ motoren sitter vakumklokken rett ved oljefilteret, men sitter ikke vakumklokken på girkassen på caravellen? Lenge siden jeg har tittet nedi der nå, men syns jeg husker det slik. Hvordan ordner man dette?
feil sitter på samme plass
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

rapidspeed wrote:feil sitter på samme plass

Godt det da :)

Men du har jo vært gjennom samme prosessen har du ikke? Du har ikke svar på noen flere av spørsmålene mine?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

svar på det meste men skal se i morgen er natta nå.. :lol:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
Totto
-
-
Car: t4 Dehler Maxivan GL

Post by Totto »

Hei!
Sikkert andre som har mere erfaring en meg, men jeg har da kjørt med aaz motor siden før jul (inkludert en tur til Fyn) uten problemer.
Jeg flyttet over hele motorpakken inkludert innsug, turbo og dieselpumpe.
Jeg vet at andre mener den går bedre med 1,6 dieselpumpe, men jeg syntes det satt så greit der det satt!
I en syncro sitter motoren litt lavere så det eneste jeg måtte gjøre for å få plass under motorlokket var å ta av litt deksler på toppen av dieselpumpa, og forandre litt på gasshendelen og motholdet for gasswiren.
Ut fra bildene dine ser det ut som du har samme turbo som meg, og jeg fikk ingen problemer med motorfestet. Derimot har jeg ikke plass til luftfilteret på orginal plass, så det er snudd 90 grader og dyttet inn i hullet bak baklykta. Med motoren min fulgte det et overgangsrør mellom høyt plasert turbo, og orginalt jx eksos.
Jeg klarte ikke å løsne oljepinnerøret, så jeg må opp med lokket for å sjekke olja. (Glemte det til motoren satt inne, så det kan godt hende det lar seg løsne.)
Oljefilterholdern på min aaz er ikke lik jx holderen, men jeg fikk ingen problemer med vannslangene.
Obs Husk på at ikke merken på peilepinnen stemmer etter bunnpannebyttet.
Lykke til, jeg trives veldig godt med bunndraget til aaz'en

{;-)
Totto
ps
husk på å sette inn et nålelager i enden av veiva. Tror ikke motoren din har det originalt!
Gjørtler Totto Eide

91 mod t4 Dehler Maxivan GL
91 mod Reimo syncro camper AEF "Felicia gazole"
88 mod bensinsyncro "Essence" til R4i-syncro-camper prosjekt
(1963 Hillman Imp)
FarT3

Post by FarT3 »

Jobber på samme og har funnet mye hjelp på T3nettet.dk. Søk i søkefunktionen på AAZ og du får masse med innleg, faglig ekspertise og mye tullprat :roll: , men det hør seg til.

Jeg beholder 1,6 JX pumpe,men har ikke begynnt å samle ennå. Allt er malt og gjort klar. men det finns jo andre saker i livet som også trenger seg på og bare må ordnes op. :D
Vennlig helsing Jørgen S
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Jobbet litt videre. Startet å skru på caravellen i går kveld og fikk ut motoren etter et par timer. Er utrolig lett og greit å skru på disse.

Image

Men kommer med endel spørsmål her idag.
Har aldri byttet clutch eller svinghjul tidligere så bare lurer på hvordan det er festet.

Image

Er det bare å begynne med umbrakoboltene og jobbe seg innover? Har skjønt det slik at boltene til svinghjulet er strekkbolter og må byttes?
En step by step guide på bytte av svinghjul og clutch hadde vært fint :)

Ellers så regner jeg med at turboen til jx'en er gåen. Går det ann å bruke turboen fra aaz? Etter at jeg tok ut turbo rant det mye olje ut av innsugsdelen på turboen.
Kanskje noen her som har en god jx turbo til salgs? Evnt fabrikkny. Noen som vet pris på det?

Så lurer jeg fremdeles på hva den kontakten på aaz-pumpen er til? Hva gjorde du med dette Totto?
Totto wrote: ps
husk på å sette inn et nålelager i enden av veiva. Tror ikke motoren din har det originalt!
Finnes det et delenummer på dette? Hvordan finner jeg det rette om ikke motoren har det originalt. Og hvordan er dette å bytte?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

fjern AAZ pumpa og sett over pumpa fra JXen. turbo har jeg om du trenger.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

aka_stian wrote: Har aldri byttet clutch eller svinghjul tidligere så bare lurer på hvordan det er festet.

Er det bare å begynne med umbrakoboltene og jobbe seg innover? Har skjønt det slik at boltene til svinghjulet er strekkbolter og må byttes?
En step by step guide på bytte av svinghjul og clutch hadde vært fint :)

Ellers så regner jeg med at turboen til jx'en er gåen. Går det ann å bruke turboen fra aaz? Etter at jeg tok ut turbo rant det mye olje ut av innsugsdelen på turboen.
Det er bare å løsne litt etter litt rundt om så har du trykk- og lamellplate løs på no time. Svinghjulet sitter på 6 bolter som helt riktig er strekkbolter og skal byttes.
Turboen er ikke nødvendigvis gåen. Kjenn etter om det er slakk i den. Litt aksialt tåles, men noe særlig radialt er ikke bra.
Olja som rant ut kan godt være kondensert olje fra veivhusventilasjonen som har ligget i innsuget. Det er vanlig, og noe fordømt griseri på dieselbiler. Jeg gjorde innsugningsmanifolden og alt rent før jeg la veivhusventilasjonen over en catch-tank med åndefilter.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

vwegard: snakker du av erfaring fra T4 eller T3 nå_?
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VWegard
-
-

Post by VWegard »

rapidspeed wrote:vwegard: snakker du av erfaring fra T4 eller T3 nå_?
Begge deler, eller biler generelt. :wink:
Oljedamp som blir kondensert i innsugninga og blir liggende som søl har jeg sett på så mye av biler at jeg påberoper meg en viss kunnskap.
Men jeg skal ikke påberope meg å være formann i skråsikkernemda. :wink:
Oljen kan som jeg skrev stamme fra dette, men selvfølgelig kan også turboen være moden for dynga. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

t3 med JX har lite med veivhusventilasjon. AAZ har det men blir fjernet ved ombygging. svinghjulsbolta på JX skal ifølge møller ikke være strekkbolter men er viktig å bruke locktite på dem, de er svært fingjenget..
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

rapidspeed wrote:fjern AAZ pumpa og sett over pumpa fra JXen. turbo har jeg om du trenger.
Og om jeg velger å beholde aaz pumpen? Rent hypotetisk... :wink:
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

aka_stian wrote:
rapidspeed wrote:fjern AAZ pumpa og sett over pumpa fra JXen. turbo har jeg om du trenger.
Og om jeg velger å beholde aaz pumpen? Rent hypotetisk... :wink:
ikke hypotetisk for meg :wink: . har jeg ikke giddi å vurdert engang. mer turtallsvillig og freskere med 1,6 pumpa.
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
VWegard
-
-

Post by VWegard »

rapidspeed wrote:t3 med JX har lite med veivhusventilasjon. AAZ har det men blir fjernet ved ombygging. svinghjulsbolta på JX skal ifølge møller ikke være strekkbolter men er viktig å bruke locktite på dem, de er svært fingjenget..
Veivhusventilasjon har den, enten du liker det eller ikke. :wink:
Og den må nødvendigvis komme inn i maskineriet før turboen skaper trykk... :roll:

Og de svinghjulsboltene tenkte vi aldri på å ikke bytte den gangen jeg jobbet på VWerksted. Det å stå og knote med rengjøring(børsting og tynner-vask etter gammel Loctite) av så fine gjenger som samtidig er greie å ha 100%, var aldri tema. Og dette var med tanke på både kvalitet på jobben og kostnad for kunden.
Har man tid og stålbørste, er dette en plass å spare noen kroner når man gjør det selv. Men innsparingen er liten hvis en sammenligner det i tid og krefter, samt det å vite at nye skruer er nye og i orden. :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Rapidspeed
-
-

Post by Rapidspeed »

den veivhusventilasjonen er på ett så tidlig stadium at det er ikke engang verdt tanken :lol: boltene har aldri vært noe problem på jx men som du sier mindre jobb å kjøpe nye men ikke nødvendig :wink:
-19 Tesla model 3 LR

Jan..
steinn
-
-

Post by steinn »

Bør ikke denne tråden overføres til "Prosjekter"?
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

steinn wrote:Bør ikke denne tråden overføres til "Prosjekter"?
Tja, er jo bare et lite midlertidig prosjekt. Så snart jeg har fått i motoren kommer jeg nok ikke til å oppdatere tråden lenger.

Har jobbet litt videre i helgen. Etter å ha fått ut motoren brukte jeg litt tid på å vaske motorrommet. Nå går det faktisk ann å se lakken der igjen. Var jo helt svart av sot og drit.

Stålrørene som motoren ligger på hadde endel overflaterust så jeg leverte de inn til sandblåsing og lakkerte de matt svart senere på dagen. Ble bra finish på det sett bort ifra de stedene hvor det var mye rust. Der ble det litt ruglete, men ellers ser de nå meget bra ut. Nye bolter til å feste dem med ble også kjøpt inn.

Image

Fått gjort litt med motoren også. Har satt over begge maifoldene + helt nye pakninger på innsug og eksos. Har også fått over svinghjulet, oljefilterhuset og termostathuset.

Her er nålelager satt inn og nye svinghjulsbolter på plass. Disse kom forresten med locktite eller noe lignende ferdig smurt på.

Image

Og til slutt et bilde av AAZ'en med komplett svinghjul og manifolder fra JX

Image

Men sliter litt med å finne en bolt som kan brukes til å plugge hullet i blokken.
Det jeg lurer på er dimensjonene på bolten som har stått her.
Delenummer N 021 090 2 står det i ekta men ingen dimensjoner under remarks.

Image

Image

Noen her som vet dimensjonene på denne bolten?
Måler ca 17mm i diameter i gjengene.
Trålte clas ohlson og et par jervareforretninger tidligere men ingen hadde noe. Biltema kanskje?
Kanskje vw har noen bolter i denne størrelsen som kan brukes?

Til slutt, mens mørket senket seg, fikk jeg demontert bunnpannen fra JX. Har kjøpt inn ny bunnpannepakning og toppdekselpakning så det ligger i monteringsplanene i morgen. Må også demontere sugeren til oljepumpen og flytte den over.
Noe annet enn de to rørene på bildet som må flyttes over?

Image

Er det vanskelig å justere vinkelen på 1,9 turboen? Tror jeg monterer den med en gang, siden den ser og kjennes mye bedre ut enn gamleturboen.

Har et lite håp om å fyre den igang på mandag, men vi får se. Skjer vel sikkert noe underveis...
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
pettrich

Post by pettrich »

Hvis du går til butikk ala Tess som fører hydraulikk rør og deler, får du plugg som passer.
Petter Richardsen Tlf. 99790646
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Skriver noen ord om hvordan det går her.
Det er onsdag og har enda ikke fått prøvd å starte motoren. Har vært mye ekstraarbeid og går mange ugunstige vakter på jobben for tiden så alle dagene forsvinner jo der.

Men har i allefall fått i motoren, etter mye kødd med å få den i. Klarte jo aldri å få clutchen til å entre på girakselen. Ble til at motoren ble senket, og clutchen demontert i liggende stilling under bilen. Fant ut at tennene på clutchen var så dårlig at tilogmed når jeg stod med kun clutchplaten i hånden klarte jeg ikke å få den på girakselen. Blir ikke akkurat lettere med 100 kg motor på.
Byttet bare over med den andre clutchen jeg hadde liggende så sklei motoren på plass i løpet av 2 min. God følelse! :)

Har tatt vekk AAZ pumpen og satt på JX pumpen da AAZ pumpen kom mye høyere og man ikke fått igjen motorlokket med denne pumpen på. Dette betød jo også å gå løs på registeret, men der manglet jeg selvsagt en 12kantet 21mm pipe så det fikk jeg ikke gjort noe med idag. Har ellers fått på plass "alt" det elektriske og alle kjøleslanger.

Det som gjenstår:
Time register
Fylle olje og kjøleveske
Montere eksosanlegg
Lufte dieselrørene
Starte

Hvordan lufter man på letteste måten? Bruker man den skruen som sitter i midten på pumpen, mellom alle dieselrørene?

Og siden jeg er inne på lufting...var det ikke slik at disse caravellene (eller var det bare syncroene?) måtte stå i en skrå vinkel for å få luftet kjølesystemet? Var det fronten eller baken som skulle være øverst?
Rød eller blå veske på disse?

Ellers så regner jeg med at tuboen min synger på siste verset. Kunne jo ikke bruke AAZ turboen. Var jo helt andre flenser på den enn det var på JX turboen.
På JX turboen er det slakk både loddrett og vannrett og alle veier.

Hvor kan man handle fabrikksnye turboer? Og hvilken pris ligger disse på?
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
steinn
-
-

Post by steinn »

Dieselanlegget lufter seg selv når du prøver å starte bilen. Fyll dieselfilteret først så slipper starteren å male så lenge.
Lufting av kjøleanlegget tilsier at du må ha fronten på bilen minst 40 cm høyere enn bakenden, du har selvsagt fylt på så mye du kan mens bilen sto flatt. Turtall ca 2000 opm, åpne lufteskruen på toppen av radiatoren og la det renne til det slutter å boble luft. Du må også etterfylle bak mens dette pågår, så det er en tomannsjobb hvis du ikke finner en måte å sperre gassen på.
Fortrinnsvis RØD kjølevæske.
Last edited by steinn on 19 Jun 2008, 09:01, edited 1 time in total.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
VWegard
-
-

Post by VWegard »

aka_stian wrote: Hvordan lufter man på letteste måten? Bruker man den skruen som sitter i midten på pumpen, mellom alle dieselrørene?

Og siden jeg er inne på lufting...var det ikke slik at disse caravellene (eller var det bare syncroene?) måtte stå i en skrå vinkel for å få luftet kjølesystemet? Var det fronten eller baken som skulle være øverst?
Rød eller blå veske på disse?
-Dieselanlegget lufter seg selv. Bare kjør den på starteren, så kommer det seg.
-Alle T3 skal løftes 30-40 cm i front ved lufting av kjølesystemet.
Og du skal bruke G12+ kjølevæske.
Kjør innom Oljelagerets utsal i Bergen og kjøp væska billigst der.
59,- for 1,5 liter garantert G12+ er det ingen som slår.
http://oljelageret.no/shop/osc/index.php
Mvh
Vegard Sørensen
aka_stian
-
-

Post by aka_stian »

Takker for strålende svar folkens. Skal ut i regnet og prøve å få orden på registeret snart. Satser på å få fyr på den ikveld.
Stian H...
92' Caravelle T3 Syncro
92 Passat VR6
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Pass bare på følgende:

HAR det vært benyttet BLÅ kjølevæske...Så må hele kjølesystemet spyles rent FØR du starter med G12..
Hvis ikke kan det danne seg gelé i systemet.

Dette betyr sannsynligvis at alle slanger og fittings må fra hverandre, slik at du får ut alle rester av den blå kjølevæsken.

MEN: Det skal visst nok finnes en type kjølevæske som er lilla (fiolett) som skal kunne benyttes uten at du behøver å være så nøye som jeg beskrev ovenfor.

Skal gi samme beskyttelse som den røde. (G12+)

Lykke til!!
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
Post Reply