Nå er sesongen kommet, og det er på tide å utruste nyinnkjøpet med ekstrahjelp på glatta.
Har sett meg rundt, og funnet ymse. Synes König sine (Torshov Bilrekvisita) var litt stive i pris, og så fant jeg sånne Snowdriver VAN/4x4 - kjettinger hos Bilextra/CD Cardic, som har litt større lenker. Noen som har erfaring med disse? Bra/dårlig? Er det sånn at man må ta hensyn til plass rundt hjulet/mekanikk i hjulhuset? Bilen er ikke senka/modifisert, har standard hjuldim.
Har selv både König/Snowdriver fra før, til Golfen(e), og begge disse alternativene funker bra (enkle og funksjonelle), men det er en litt annen vektklasse.
Hurtigkjetting - hva går/går ikke?
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Hurtigkjetting - hva går/går ikke?
Mvh Øystein Theodor
99 2,5 TDI Man, 9s kort Syncro
07 Mazda 5
99 2,5 TDI Man, 5s lang kombi (vraket)
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
07 Mazda 5
Imageshack vil ikke vise bildene mine lenger, men jeg husker ikke hvilke jeg har postet hvor. PM meg, så skal jeg fikse det om noen ikke synes.
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Har vært skrevet noe om dette tidligere. Jeg har brukt alt fra Esso sine billige kjettinger til spesialkjettinger fra NEON. Neon sine var absolutt best.
Har faktisk kjørt caravellen med knipetak av den gamle gode typen også. Men da skal du ikke svinge mye før det blir mindre skvettlapper etc.
Sørg for å kjøpe slik at du har god klaring til bremseslanger etc.
Stein
Har faktisk kjørt caravellen med knipetak av den gamle gode typen også. Men da skal du ikke svinge mye før det blir mindre skvettlapper etc.
Sørg for å kjøpe slik at du har god klaring til bremseslanger etc.
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
-
Theodor
- -

- Car: VW T4 -99 kort syncro ex-buss nr.1
- Phone: 93297430
Takk og takk.
Ja, jeg så det sto et og annet. Dessverre sporet det litt av i ene tråden ang. kjøring med kjetting på syncro osv.
Fikk ikke noen ordentlig konklusjon, for meg ligger problemet i at det er snakk om gjerne en halvtime++ med kjøring med kjetting fra tid til annen. Da holder dessverre ikke de aller billigste så altfor lenge, og så vil man vel helst ikke at de ryker halvveis, eller at låsen åpner seg, slik at de spretter av og tar med seg damasker eller annet (har opplevd det,ja).
Velvel, får gå ut og måle før jeg handler, rett og slett.
Ja, jeg så det sto et og annet. Dessverre sporet det litt av i ene tråden ang. kjøring med kjetting på syncro osv.
Fikk ikke noen ordentlig konklusjon, for meg ligger problemet i at det er snakk om gjerne en halvtime++ med kjøring med kjetting fra tid til annen. Da holder dessverre ikke de aller billigste så altfor lenge, og så vil man vel helst ikke at de ryker halvveis, eller at låsen åpner seg, slik at de spretter av og tar med seg damasker eller annet (har opplevd det,ja).
Velvel, får gå ut og måle før jeg handler, rett og slett.
Mvh Øystein Theodor
07 Mazda 5
07 Mazda 5
Tja - kjettinger og kjettinger.... Som eks yrkessjåfør har jeg bare en anbefaling; når du skal kjøre såpass langt med kjettinger så få deg sånne "ekte" saker. Et par prøvepåsett hver høst så tar det faktisk ikke lang tid å legge dem på. Og satser du på tettlenka står du ikke fast før Caravella svømmer på buken i snø.
Men så har jeg jo ingen erfaring med hurtigkjetting, da.......
Men så har jeg jo ingen erfaring med hurtigkjetting, da.......
Jon Bård - også kalt Jompa
-95 Multivan Allstar - med telt og greier...
- og bilen heter naturlig nok Wolfgang
-95 Multivan Allstar - med telt og greier...
- og bilen heter naturlig nok Wolfgang
Jeg har erfaring med hurtigkjetting på både lastebil og personbil.Hurtigkjetting på lastebil suger-holder en bakke,muligens to,så står du der med noen flysser som ikke virker,og spiser plastikkskjermer
.Sto på røldalsfjellet med lettkjettinger EN gang,nå går det kun i tettlenka 10mm kjettinger.På personbilen kjører jeg kun lettkjettinger fra biltema.Vi har 10% stigning i 2 km nesten rett fra gårdsrommet.Samme for å komme seg hjem igjen,bratt som fyttikatta med masse svinger.opp og ned igjen.Har kun ødelagt ett par,det var på en hikkasse.Kjørte ca ei mil med lettkjettingene i fjor vinter,da kunne jeg godt tenkt meg noe mer solid.Vil si meg godt fornøyd med biltema sine jeg,men det koster jo ikke sjorta med noen skikkelige piggkjettinger,å passer du på di litt,kan du ha disse i mange år uten å være redd for at di ryker.Tidsmessig tror jeg at jeg bruker ca 15-20 min å legge på 3 tettlenka på lastebilen,å disse kjettingene er så tunge at det er vanskelig å løfte bare en kjetting-noe mer enn det veier på personbilen... 
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....