Byttet gir kasse på 1.6TD for ca 8 mnd siden. Den funker helt fint på alle gir, men når jeg har kjørt lenge i et gir, typisk 5 gir på motor-veien, virker det som om girkassa blir litt seig. Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men den er litt hardere og få ut av gir og litt værre og få inn i gir.
Tenkte kanskje at det kan ha noe med girkasse-olja å gjøre. At den svir seg når jeg kjører i samme gir lenge?
Ellers er den ekstremt lett å få i gir. Tror noe ikke er helt som det skal siden girspaken ikke midstiller seg når jeg setter den i fri: ingen motstand når du dytter den til høyre eller venstre.
Noen ideer?
gir-kassa er litt rar?
gir-kassa er litt rar?
Last edited by Oddlaug on 08 Jul 2007, 16:49, edited 2 times in total.
Kjørte et helt år med en kasse med akkurat samme problem. På vei for å selge den så røk 5te gir totalt, fikk den ut av gir for å skifte, fikk den aldri i gir igjen. I dag er det mulig å lirke den inn i 1,2,3 og revers, men 4. og 5. er helt borte. Tror det har med 'gaflene' å gjøre. Du har trolig begrenset tid igjen før det samme skjer hos deg.
Andrew Wilder 90198654
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
'Ottar', 1992 syncro ambulanse, 2.1 MV
'Xavier', 1992, 2.1, 2 diffsp. + decoupler.
'Kaleb', 1989, 2.1, 2 diffsp. ex-bårebil + decoupler.
-
narle
- -

- Car: 16"highroof syncro
- Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2
Det ligger nok i skiftemekanikken inne i kassa,men det er faktisk enkelt å ta ut og fikse.Kobl av giroverføring på kassa,ta av armen på kassa også.Se på motsatt side av kassa,der sitter en sak med tre skruer på,ta av de og fjern den delen.Da er det mulig å ta ut sjaltemekanismen i en del.Sjekk låseringer på denne nøye,de kan ha flytta på seg og da blir giringa rar.Har gjort det på en syncro jeg hadde,bytte bare ut hele delen på den.Der hadde en låsering flytta på seg og alt ble bare tull etterhvert.Håper dette kan være til hjelp.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
Takk for innspill.
Kjøpte girkassa brukt. Hadde tenkt å bytte olje når jeg satte den inn, men det virket som det var bra med olje på den, så jeg tenkte at det var like greit å la den være, istedet for å bytte til Biltema olja som jeg hadde kjøpt. Kanskje ikke det var så lurt.
Hvis jeg bestemmer meg for å sprette opp girkassa, hvor mye olje skal det være på? er girkasse olja til biltema ok?
sjaltemekanismen, er det hele den delen/klossen som sitter lengst frem på kassa, som er litt minder i tversnittsareal enn resten av kassa?
Kjøpte girkassa brukt. Hadde tenkt å bytte olje når jeg satte den inn, men det virket som det var bra med olje på den, så jeg tenkte at det var like greit å la den være, istedet for å bytte til Biltema olja som jeg hadde kjøpt. Kanskje ikke det var så lurt.
Hvis jeg bestemmer meg for å sprette opp girkassa, hvor mye olje skal det være på? er girkasse olja til biltema ok?
sjaltemekanismen, er det hele den delen/klossen som sitter lengst frem på kassa, som er litt minder i tversnittsareal enn resten av kassa?