Tør vel ikke anbefale dette, men det funket for meg.
Mvh Finn
Du husker ikke feil, når man fjerner de 4 umbraco skruene kan man ta av plasdekselet.Livar wrote:Om du bare skal bytte reg.reim er det vel ikke nødvendig å fjerne den store mutteren i senter vel? Ta de 4 små umbracoskruene, og reimhjulet er av. da får du også plastdekselet av om jeg ikke husker helt feil. Ver klar over at disse skruene er eksentriske, kan bare monteres en vei.

Skal ikke være stort, som regel er styringene på eksosventilene utslitte.Andrew wrote: Men - så til dagens store tema: Topplokk er nå fjernet uten problemer og ser ut til å være i meget god stand, ingen sprekker. Spørsmål 1: Ventilene, når de er åpne - hvor mye skal man kunne bevege disse sideveis med fingrene?

Må ikke hone mye!!!! bare ta den blanke overflaten, så den blir ru.Andrew wrote:Ser heller ut til at toppen er OK men at det må noe arbeid på ventilene/styringer. Har likevel en god topp fra en annen bil stående, men vil heller fikse opp den originale om mulig.
Et annet spørsmål: På toppakningen som jeg fjernet er det noen hull som er blanket av, selv om det er møtende hull i både topp og blokk. Er dette vanlig? Kan det hende at noen har brukt feil pakning?
På mandag går jeg i gang med måling av både sylindere og stempler så får vi se hvor mye honing det blir og om stemplene må erstattes. Det generelle inntrykk av hele motoren foreløpig er at tross dens unge alder har skadene ved varmkjøring oppstått p.g.a manglende smøring og ikke manglende kjøling.
Koster ikke 5 lapper å få dette gjort.Ørjan wrote:no må du huske at komplett fabrikk ny topp, m/kam koster 5600kr levert til deg på døren
dette må jo du vurdere selv

Har ikke disse slangene på min syncro....Andrew wrote:Det er jo et spørsmål om kostnader selvfølgelig. Men girkasse må vel skiftes eller kan man bruke den samme som for 1.6TD?
Apropos girkasse, på syncroen er det to svære utluftingsslanger kobla til clutch-huset, den ene der pluggen skal ut for å se på timingen. Hvorfor på syncro og ikke på vanlig 2wd 1.6TD?