Nå er jeg lei av muggen papp og trenger noe nytt. Tenkte i førsteomgang å bare bytte ut høytalerene i dasjen. Kanskje senere montere noe lenger bak.
Så er mitt spørsmål: Får alle 4-tommere plass? Er det noen som passer bedre enn andre?
Jeg har snust på Sony XS-F1025, 4" fra
http://www.bilstereospesialisten.no/sto ... hp?pid=811
Tar gjerne mot tips på andre høytalere til rundt samme prisen (300,-)
Hvor god plass er det i dasjen til høytalere?
Hvor god plass er det i dasjen til høytalere?
T4 Caravelle 1995 Syncro, 2.4D
Sålenge man kan klippe av et par av festeørene så er det ganske greit å montere i høyttalere. Så er det bare å skru fast med to skruer i dashbordet under høyttalergitteret. Må huske å ha butyllim(?) rundt kanten på høyttaleren, sånn fyllim som aldri herder eller blir hard.
Alle 4" får ikke plass. Jeg var på bilstereospesialisten og ble anbefalt et 4" focal komponentsett de hadde som demo. Dette gikk ikke nedi siden røret til luftedysa tok borti. Jeg endte opp med et par alpine 4" coaxialhøyttalere. Disse fungerer veldig bra, men skal du ha mer lyd så bør du få deg 6,5" høyttalere i dørene.
Men nye 4" i dashbordet er en god start
Jeg tror forøvrig de sonyene passer utmerket i dashbordet siden diskanten ikke bygger så høyt opp og tror heller ikke de bygger så mye ned.
Alle 4" får ikke plass. Jeg var på bilstereospesialisten og ble anbefalt et 4" focal komponentsett de hadde som demo. Dette gikk ikke nedi siden røret til luftedysa tok borti. Jeg endte opp med et par alpine 4" coaxialhøyttalere. Disse fungerer veldig bra, men skal du ha mer lyd så bør du få deg 6,5" høyttalere i dørene.
Men nye 4" i dashbordet er en god start
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Jeg monterte MA høytalere i dashen, men det er knapt med plass. Brukte varmluftspistolen på ventilasjonsrørene for å få litt mer plass, og måtte fjerne de originale montasjebrakettene. Pluss at ledningene var forb... korte, måtte klippe de av og forlenge de.
Se tråden min for bilder av høytalerne. Skal se om jeg finner bildene av monteringen på minnekortet i kameraet.
Stein
Se tråden min for bilder av høytalerne. Skal se om jeg finner bildene av monteringen på minnekortet i kameraet.
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Du kan også montere et to-komponent sett med 16cm i døra og diskant og delefilter på dashbordet,under gitteret.Har du dørsider uten høyttalere er det bare å lage adapterringer,feste disse slik at høyttalerne peker litt oppover,tre en tynnstrømpebukse over det hele og gå igang med glassfibermasse,sparkle og lakkere.Dette funker veldig bra og tar bare noen timer.
Johnny Adolfsen
Tror ikke jeg har behov for så mye mer lyd enn det to 4" i dasjen gir. Men kommer behovet senere har jeg notert tipset bak øret!Johnny wrote:Du kan også montere et to-komponent sett med 16cm i døra og diskant og delefilter på dashbordet,under gitteret.Har du dørsider uten høyttalere er det bare å lage adapterringer,feste disse slik at høyttalerne peker litt oppover,tre en tynnstrømpebukse over det hele og gå igang med glassfibermasse,sparkle og lakkere.Dette funker veldig bra og tar bare noen timer.
T4 Caravelle 1995 Syncro, 2.4D