Bytte topper på 2,1 wasserboxer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
contEinar

Bytte topper på 2,1 wasserboxer

Post by contEinar »

Min T3 kjøpte jeg ny i '89, bestilt med katalysator, derfor fikk jeg en motor med kode MV, noe som gjør at ingen verksteder kjenner den igjen.
Bilen har bare gått litt over 100tusen, men har byttet topper hos Møller en gang allerede. Jeg ble lovet at de nye toppene ikke hadde samme problem som de gamle. Nå vil ikke Møller ha noe mer med bilen å gjøre, de sier den er for gammel.
Jeg har hatt mange difuse problemer med lekkasje(må fylle kjøleveske ofte), og plutselig kutter motoren brått. Mange forsøk med dyre reparasjoner; ingenting hjalp.
Sist jeg startet kom det masse hvit røyk, og jeg ble fortalt at det var kjølevæskelekkasje på toppene.
1.Finnes det noen som kan hjelpe meg å bytte topper?
2.Fungerer motoren bedre i denne tilstand hvis jeg kjører uten trykk på kjølesystemet, og er dette tilrådelig?
3.Finnes det noe "lurium" å blande i kjølevæsken som kan tette lekkasjen, og fungerer det, og er det tilrådelig?
Jeg er så fornøyd med min T3, den er i så god stand, jeg har ikke funnet noen annen bil som er bedre til mitt bruk; så jeg er villig til å betale hva det måtte koste å få den pålitelig kjørbar igjen.
skaravelle
-
-

Re: Bytte topper på 2,1 wasserboxer

Post by skaravelle »

contEinar wrote:Nå vil ikke Møller ha noe mer med bilen å gjøre, de sier den er for gammel.
Greit å ha et merkeverksted i ryggen :roll:

Er vel noen som kan hjelpe deg her inne tipper jeg, men greit å vite hvor du holder til.
Image

bugbuddies.no
contEinar

Post by contEinar »

Sorry,prøvde å gjøre innlegget kort...
Jeg bor midt i Oslo, bilen står på tomta mi på Nesodden på andre året, og jeg savner den!
Hadde en lang ringerunde til alle mulige VW- kontakter og kompiser, men ingen hjelp å få.
Jeg er mekaniker selv, men du skifter ikke topplokk ute i skauen....
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Dette høres trasig ut...

Men har du sjekket med verksted litt utenfor Oslo? Erfaringsmesig e mekaniske verksteder på "landet" litt meir behjelpelige. Kva med å få dne på henger og svippe den over til Sverige kanskje?

For å svare ¨på andre spørsmål.
Lurium fungerer nok ikkje, og er vel heller ikkje heldig for resten av kjølesystemet. Kan slik eg forstår det tette feks eit varmeapparatregister. Fungerer i alle tilfelle ikkje på gåen toppakning.

Ellers er det jo mange frå Oslo området her som kanskje tar på seg jobben for deg for ein slant.
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

Jeg har 2 slike motorer.Den ene sitter i bil og kan startes. Har blitt overhalt og har ikke gått så langt ifølge forrige eier.Den andre er tatt ut og har gått 152000km.Disse er til salgs.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
contEinar

Post by contEinar »

Jeg trenger: 1. Et verksted eller en person som kan denne jobben, og er villig til å gjøre den.
eller 2. Hvor jeg får tak i komplett delesett og/eller nye/overhalte topplokk, og i såfall: 3. et sted å stå innendørs lenge nok til at jeg får gjort jobben selv uten å bli kastet ut midtveis eller fryse ihjel mens jeg jobber.

Jeg vil få liv i min egen motor, når det bare er en slik fjollete detalj som har tatt knekken på'n.

Jeg har et utstrakt nettverk innen bilbransjen, men når jeg nevner topplokk på wasserboxer så er det ingen som vet eller kan noenting. En av mine tidligere ansatte har jobbet i årevis på Møller der jeg kjøpte bilen ny, han bare ler av meg, og ber meg kaste den gamle kassa på hogger'n.
skaravelle
-
-

Post by skaravelle »

Like greit å bytte motor, det kan du fint gjøre ute i kulda. Kostnadsmessig er det lite å spare på å bytte/overhale topper hvis du ikke har tilgang til maskinerings-verktøy selv. Er motorer til slags overalt, bl.a. på Finn:

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... T.svl=Link

http://www.finn.no/finn/bap/object?finn ... .svl=Bilde
Image

bugbuddies.no
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Topper til vannboxer

Post by Bugman »

Joda!!
Akilleshælen til vannboxeren ligger i toppene, eller rettere sagt mellom toppene og vannkappen...
contEinar wrote:Jeg trenger: 1. Et verksted eller en person som kan denne jobben, og er villig til å gjøre den.
eller 2. Hvor jeg får tak i komplett delesett og/eller nye/overhalte topplokk, og i såfall: 3. et sted å stå innendørs lenge nok til at jeg får gjort jobben selv uten å bli kastet ut midtveis eller fryse ihjel mens jeg jobber.

Jeg vil få liv i min egen motor, når det bare er en slik fjollete detalj som har tatt knekken på'n.

Jeg har et utstrakt nettverk innen bilbransjen, men når jeg nevner topplokk på wasserboxer så er det ingen som vet eller kan noenting. En av mine tidligere ansatte har jobbet i årevis på Møller der jeg kjøpte bilen ny, han bare ler av meg, og ber meg kaste den gamle kassa på hogger'n.
At Möller "ikke har" deler til disse bilene lengre...betyr nok dessverre bare at nå prioriteres ikke T3 (T25) lengre....

MEN be dem sjekke før de sier: "Det har vi ikke..lengre."

Angående topper annetsteds fra....

Du kan jo titte på denne siten:

http://www.kaefer-co.de/index.php?view= ... 91.257.258.

Kompisen din med erfaring fra Möller var jo riktig morsom. :)

Samme sak sa en kar til meg da jeg kjøpte en Syncro delebil i fra nabokommunen.
"Ka du skal med den??? Så gamle biler er jo BARE å hive på dungen!!"

Så før eller senere bør man kanskje heller se på dette som en morsom hobby....Og ikke satse på dette som "Daily-Driver"!!!

(Opplevde samme sak ang. Fård Granndad...Deler som ikke lar seg oppdrive gjennom forhandler lengre.)

Det er jo den veien det går etterhvert...dessverre!! :(

Men kanskje VW/Audi kan "lære" av Porsche?? :D :wink:

Der lar ting seg skaffe...i bytte for en viss mengde moneter!! :)
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Re: Topper til vannboxer

Post by VWegard »

Bugman wrote:Joda!!
At Möller "ikke har" deler til disse bilene lengre...betyr nok dessverre bare at nå prioriteres ikke T3 (T25) lengre....

MEN be dem sjekke før de sier: "Det har vi ikke..lengre."
oppdrive gjennom forhandler lengre.)
Be forhandlerne søke på "Norgeslageret". :wink:
Samtlige forhandlere kan søke seg rundt på andre forhandleres lagre dersom det er nødvendig. Er det tomt på Møllers sentrallager, kan det gå raskere å få en del fra f.eks Arendal til Vadsø enn å vente på at Møller skal hente delen fra Tyskland.

Jeg fikk f.eks beskjed om at gummimatter bak til T4 var umulig å oppdrive, men min gamle kollega fakset meg ei oversikt over hvilke forhandlere som ennå hadde disse liggende nedstøvet på lageret.
Dele-gubben ble litt paff når jeg ba ham ringe forhandler NN og sjekke om ikke mattene lå i hylleplass "34B" ennå. Og jeg tipset ham samtidig om å forlange intern maxrabatt siden jeg også hadde svart på hvitt at mattene hadde ligget på lager over ei viss tid. Jeg fikk god rabatt, siden de også fikk mattene på billigsalg. :lol:

Møllers forhandlere har en intern prispolitikk (anbefalt, men ikke pålagt) på å selge deler seg i mellom til en viss rabatt dersom de har ligget urørt på lager i over ett år.
Systemet er rundt 20 år gammelt, men problemet er at dagens delepersonell ofte glemmer dette i dagens stress og mas.
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Post Reply