Parkerte min AAB 2,4D 94 modell i går som vanlig. I dag da jeg skulle starte den trykket jeg clutchen inn som vanlig. Det var ingen motstand i pedalen, og tydeligvis koblet den ikke ut i det hele tatt.
Hva kan være årsaken til dette?
Clutch pedalen tar ikke.
-
AlexanderT4
Clutch pedalen tar ikke.
94 2,4D Kombi Krokanis-farget
-
Rikskringkastingen
- -

- Car: T3 Syncro
Det er høyst sannsynlig noe feil i overføringen fra pedalen til utløserlageret i clutchen. Du bør sjekke at dette er i orden før du begynner å ta ut girkassa.. Først må du finne ut om du har mekanisk eller hydraulisk overføring, T4 er levert med begge deler.
Hvis du har mekanisk overføring så kan det være at wiren har røket, eller kanskje bare hoppet av. Det sitter også en slags vinkeloverføring nede på girkassa, mellom wiren og utløsergaffelen. Det kan være at denne er defekt.
Hvis du har hydraulisk overføring så kan det være luft i systemet, dette skyldes som regel en lekkasje. Sjekk nivået i bremsevæskebeholderen. De bilene som har hydraulisk clutch har en slange inn på sida av beholderen, hvis væskenivået ligger akkurat i underkant av slangestussen så har du fått en lekkasje, og systemet har rent tomt i løpet av natta.
Hvis du har mekanisk overføring så kan det være at wiren har røket, eller kanskje bare hoppet av. Det sitter også en slags vinkeloverføring nede på girkassa, mellom wiren og utløsergaffelen. Det kan være at denne er defekt.
Hvis du har hydraulisk overføring så kan det være luft i systemet, dette skyldes som regel en lekkasje. Sjekk nivået i bremsevæskebeholderen. De bilene som har hydraulisk clutch har en slange inn på sida av beholderen, hvis væskenivået ligger akkurat i underkant av slangestussen så har du fått en lekkasje, og systemet har rent tomt i løpet av natta.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
-
AlexanderT4
Overføring tror nok jeg og
Etter en kaffekopp, og en sjokoladebit + litt bannskap, så skulle jeg ut for å se litt nærmere på saken. Men da virket den plutselig!
Det er hydraulisk overføring på denne, og jeg har hatt problemer med lekasje av bremsevæske på den i lengre tid. Med ett par måneders mellomrom har jeg måttet fylle på en skvett. Verksted har leitet etter lekasje i bremsesystemet uten å finne noe, men det er kanskje sannsynlig at det er i clucthdelen at lekasjen er....
Etter en kaffekopp, og en sjokoladebit + litt bannskap, så skulle jeg ut for å se litt nærmere på saken. Men da virket den plutselig!
Det er hydraulisk overføring på denne, og jeg har hatt problemer med lekasje av bremsevæske på den i lengre tid. Med ett par måneders mellomrom har jeg måttet fylle på en skvett. Verksted har leitet etter lekasje i bremsesystemet uten å finne noe, men det er kanskje sannsynlig at det er i clucthdelen at lekasjen er....
94 2,4D Kombi Krokanis-farget
-
Rikskringkastingen
- -

Spørs om ikke du er inne på noe der. Det kan være at du har en lekkasje i den ene clutchsylinderen. Slike lekkasjer kan komme og gå når du beveger sylinderen. Hvis det har lekket ut væske og kommet inn luft mens bilen har stått, så kan det forklare at det ikke var motstand i pedalen. Når du prøvde å fri ut clutchen så har det kanskje vært nok til at lekkasjen tettet seg midlertidig. Når bilen har stått etterpå så kan kanskje lufta ha beveget seg opp gjennom systemet og ut gjennom utligningshullet i hovedsylinderen?
Henrik Engen
-
Rikskringkastingen
- -

Og der er AlexanderT4 heldigere enn deg, for på '94 2,4D sitter slavesylinderen på utsida av girkassa.Even wrote:Jeg har også en liten lekasje på clutchen,på girkassen,men det gjør jeg ikke noe med før den ikke virker lengre,for det koster såpass mye å ta ut kassen aj jeg ikke vil...
Henrik Engen
-
chr18
- -

- Car: lang T4 93mod.
- Phone: 90142311
og ikek erd en spesielt vanskelig å komme til heller, er det den pakninga på selve stempelet i sylinderen som er gåen(noe den sikkert snart blir på min, hadde den fra hverandre for litt siden, og da var den rimelig morken, men byttet ikke da den ikke lakk), så er det gjort på maks 2 timer å bytte akkurat den delen, mest sansynlig mye mindre også.Rikskringkastingen wrote:Og der er AlexanderT4 heldigere enn deg, for på '94 2,4D sitter slavesylinderen på utsida av girkassa.Even wrote:Jeg har også en liten lekasje på clutchen,på girkassen,men det gjør jeg ikke noe med før den ikke virker lengre,for det koster såpass mye å ta ut kassen aj jeg ikke vil...
christian
-
AlexanderT4
-
AlexanderT4