Ekstralys - ledninger gjennom taket ?

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
vwooosh...!!!
-
-
Car: 1990 Diesel Syncro doka.

Ekstralys - ledninger gjennom taket ?

Post by vwooosh...!!! »

Slengt opp et par ekstralys fram på takgrida idag...(nå begynner fjåset å ta overhånd...hehe :).... men skal ned og innom til dæsjbård'n med ledningene. Noen som har en formening om hva som er en lur eller fornuftig måte å kom inni kupe'n....?
Har ikke rele' på med dessa ennå.....skulle je hadde det ?....Hvis je har forstått d riktig tåler den original fjernlysbryteren ekstralys dårlig uten rele' ?..... Hvis je skulle virkelig slår ut håret og sleng opp 2 til.....er det bare å seriekopple dem..med det samme rele'....?
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 Syncro Doka 1,9 m-Tdi
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
2000 Land Rover Discovery II Td5.
Ford 4000
TLF 91785288.
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

alle ekstralys bør styres av rele. tenk også dimmensjon på kablene. Du bør kjøre litt tykkelse på ledningene for å unngå spenningstap og varmgang. Hvis du seriekobler disse får du et heller dårlig lys. Prøv heller å paralell koble disse du...
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

ok...takk f tipset, strøm er ikke min greie...ndg rele..er en rele en rele...eller er d forskjelige typer..isåfall hva slags trenger je å kjøpe til ekstralys..? Hvis je moterer 2 til etterhvert (4) må je kjøpe en rele til...eller kan je bruker den første..? :roll:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
solrikioo
-
-
Car: Skoda Octavia 2014

Post by solrikioo »

Image
:D

Jeg ville ikke hatt mer enn 2 på et rele. Da begynner det jo å gå endel strømm gjennom der. Og er jo bare å buke samme styrestrøm på begge relene.

Også ville jeg helst brukt et rele med to "87" poler på. Så du får en til hver ledning. Så slipper du å ta 2 ledninger inn i en kabelsko. Men jeg pleier som regel ikke å ha sånt liggende så da bruker jeg det jeg har og da er det som oftest bare 1 "87"pol.
Last edited by solrikioo on 08 Oct 2008, 16:26, edited 1 time in total.
vidar eiane
-
-

Post by vidar eiane »

du har jo disse billige: http://www.biltema.no/products/productp ... emId=75841 eller disse http://www.biltema.no/products/productp ... emId=75843

Vet at hella og eller bosch har tilsvarende ekstralys kit med greie how to beskrivelser...
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

husk bare å koble releet til batteriet,og ikke til sikringsboksen.Det gjorde jeg,og problemet er at da drar du all strøm gjenom en ledning som går gjennom tenningslåsen.Du MÅ bruke rele og ekstra sikring for at du ikke skal sette fyr på bilen.Er mange som har kobla seg på det orginale ledningsnettet med ekstralys og tåkelys,å sett fyr på bilen.Er ikke mye arbeid med tanke på en oppbrent bil!!!!
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

ledningene kan du trekke gjennom baklykten, la den gå opp og inni sprekken mellom bakluke og karrosseri, langs vannrenna, opp langs takbøylene og vips... du er framme;) har gjort dette selv en gang. er litt omvei, men da slipper du å lage hull
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

oyvinla wrote:ledningene kan du trekke gjennom baklykten, la den gå opp og inni sprekken mellom bakluke og karrosseri, langs vannrenna, opp langs takbøylene og vips... du er framme;) har gjort dette selv en gang. er litt omvei, men da slipper du å lage hull
nei nei nei... legg ledningen langs takrenna også inn luftgitteret bak bakvinduet...
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
Tom Bringsvor
-
-
Car: T5, 2007, TDI, Lang

Post by Tom Bringsvor »

Erfaringen min tilsier at man ikke skal kåle med ting man ikke har greie på og spesielt strøm, 12V strøm, kabeldimmensjoner og ikke minst jord. bør man ha kunnskap om før man monterer.

Det er greit det av mange av oss er selvlærte og andre blir det underveis.

Konsekvensen av underdimmensjonering av kabler, innkobling av belastningen til jord og strøm til pærer er for dårlig eller blir hentet på feil sted kan medføre varmegang i det nye man legger opp eller svekkelse av eksisterende anlegg som tilslutt bryter sammen og brann i bil kan oppstå når jordingen er dårlig (sikringen går ikke).

Kjøp et ferdig sett som nevnt over hvis du må koble selv, og følg skjemaer.
Det blir fort varmt når 2 tusenmetere á 55 Watt bruker 9.16 amp. til sammen.

Aldri tenk på å bytte pærer til 100 Watt med mindre man gjør omfattende endringer.
VW Transporter, T5,TDI, 4MO, 2007,
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Mange takk...Biltema se opp...!
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Tæff
-
-

Post by Tæff »

berre eit lite apropo...;3)

Har blitt stoppa av "the gestapo" sjølv langs vegkanten i ein Ford courrier med lys på taket av kassa...desse måtte av PRONTE og bilen måtte på visning etterpå.

Regelen er vel slik at ekstralys skal vere kobla via eigen bryter og viktigare stå i "bilens fremre begrensing" altså i grillen eller under støtfagaren.

Men skal du ha lykt alikavel så kan det vere ein ide å lage ei hurtigkopling med lyktene og ellers gjere ledningane lette å kjøre i retur når du må på vising..om du etterpå vil koble dei oppigjen har eg full forståing...lys er viktig!
Biler: høg byttefrekvens på bil eg?
Siste år:
95 modell Vw transporter...
90 modell Subarusyncro "Krøvel Velle" Frå Velle i ValleVoll solgt
94 modell Vw Caravelle 2,4 D "Monar"
90 modell Caravelle C "Gunnar"
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Tæff wrote: Regelen er vel slik at ekstralys skal vere kobla via eigen bryter og viktigare stå i "bilens fremre begrensing" altså i grillen eller under støtfagaren.
Det er forskjellige regler avhengig av hva slags ekstralys det gjelder. Kurve/tåkelys har strenge begrensinger på plassering i forhold til bilens hovedlys, minimum avstand mellom lyktene osv. Det eneste kravet for plassering av hjelpefjernlys er at de skal være plassert foran på bilen. Taket på en Courier er ikke foran på bilen, men siden T3 ikke har noe panser så blir det vanligvis godtatt med lykter i forkant på taket på disse. Det er så vidt jeg vet ikke lenger noe krav om at hjelpefjernlys skal være koblet over egen bryter, men de skal bare kunne lyse når fjernlyset er tent. Kurve/tåkelys må være koblet over egen bryter, og det er mulig det er krav om kontrollampe. De må lyse sammen med park/baklys, og de kan lyse sammen med Nær/fjernlys.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Enkelte biler leveres i dag med ekstralys på taket. (Nissan x-trail, Jeep Liberty, Landrover G4-utgavene...). Regelen er vel snarere at ly på taket skal være slik at det ikke skaper generende refleksjoner i panseret. For biler under 12t er det kun tillatt med to ekstralys. Alle ekstralys skal være symetrisk plassert, og det skal være et partall (altså to eller fire, aldri en eller tre).

mvh
HC
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Tæff
-
-

Post by Tæff »

Ok...den der partallregelen skulle eg gjerne visst kvifor....anna enn at ein tre og fem lykter ser litt banan ut så...

Og ja... monteringa på taket av courrieren er vel bak midten...bilen blei kalla "mikke mus"...hehe
Siste år:
HC
-
-
Car: VW T2b Westfalia

Post by HC »

Det ble Suzuki SJ'n min kalt også. Skjønner ikke det. (Bitte liten bil med to Hella Rally 3000 på taket)
Tidligere eier av 1991 VW T3 Syncro "Sturmwagen"
-hans christian-

Member of Team Syncronaut.
Bugman
-
-
Car: DJ, JX 2wd og Syncro
Phone: 911 to-seks 8-ni-5

Post by Bugman »

Med forbehold om at det ikke har skjedd store endringer i regelverket....

Biler med snute kan ikke ha ekstralys til bruk på offenlig vei montert på taket.

MEN det kan jo være at biltilsynet godtar det allikevel HVIS lysene kun er til bruk f.eks på fjellveier e.l.

På s.k "Bulldog-biler", biler som er rette i fronten (slik som majoriteten av storbiler ) kan man ha ekstralys på taket.

Store biler har også ofte bryter for å sjalte mellom forskjellige lyssett.
Dette for at ikke alle lysene trenges samtidig....
Roar Nyrud
Mail: @gmail.com
'59 Transporter
'79 Transporter 2,0 vare
'89 Transporter Halvpanel 112i Syncro
'89 Caravelle 112i GL Syncro
'90 Transp. 1,6 TD Syncro 16"
'91 Caravelle C 1,6 TD Syncro
'91 (sen!) 112i Doka 4wd.
++
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Je har også en 'arbeids/offroadlampe' montert bakerste på takgrinda og vendt liksom nedover ved en c,a 45 graders vinkel. Lurer på om je kan får problemer med denne ift regelverket osv.... :?: :roll:
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
PerL

Post by PerL »

Jeg ble en gang fortalt på Biltilsynet at ekstralys på taket skal stå innenfor 1/3 av bilens totale lengde, målt fra fronten selvfølgelig, så på en T3 er ikke det noe problem, det samme med lastebiler uten snute. På pickuper av japse-typen, så er det dermed ikke lovlig å ha dem på veltebøylen, for de kommer lengre bak enn 1/3 av bilens lengde.
Tidligere Syncronaut. Noen som har sett mine gamle Syncroer? Savner dem...

1: PC 66140, 1988-modell 112i - Gull Trufa camper uten hevetak
2: PN 76946, 1987-modell 112i - Tofarget blå 8-seter
Rikskringkastingen
-
-

vwooosh...!!! wrote:Je har også en 'arbeids/offroadlampe' montert bakerste på takgrinda og vendt liksom nedover ved en c,a 45 graders vinkel. Lurer på om je kan får problemer med denne ift regelverket osv.... :?: :roll:
Kjøretøyforskriften sier:

---
ARBEIDSLYS
8. Bil kan ha en eller flere lykter som gir hvitt eller gult arbeidslys.
8.1 Lyktene skal gi stor spredning og må kunne reguleres i forskjellige stillinger.
8.2 Lykten(e) skal være koplet slik at de ikke kan lyse uten at parkeringslys, baklys og lys for kjennemerke samtidig er tent.
8.3 Arbeidslyset skal være koplet over egen bryter og være sammenkoplet med kontrollampe som er godt synlig fra førerens plass og som viser når arbeidslyset er tent.
---

Jeg vil tro plasseringen av lyktene dine er helt grei i forhold til forskriften. Jeg vet ikke hvordan det stiller seg i forhold til kravet om at de skal kunne reguleres i forskjellige stillinger. Det står ikke noe om at de må kunne reguleres uten bruk av verktøy..
Henrik Engen

Tæff
-
-

Post by Tæff »

korleis er reglane for ekstra ryggelys?

ikkje for å kuppe tråden, men når viu fyrst snakkar om lys liksom..

eg har ein ekstra lampe på min som ikkje er kobla via brytar...er dette lov?
Siste år:
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Jeg vet ikke hvordan det stiller seg i forhold til kravet om at de skal kunne reguleres i forskjellige stillinger. Det står ikke noe om at de må kunne reguleres uten bruk av verktøy..[/quote]

Ok...den er regulerbar...med en slik håndtakform øverst på lampen....
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Rikskringkastingen
-
-

Tæff wrote:korleis er reglane for ekstra ryggelys?
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... .html#28-5
----
RYGGELYS
9. Bil kan ha en eller to lykter som gir hvitt eller gult ryggelys.
9.1 Lyktene skal gi stor spredning og må ikke virke blendende.
9.2 Hver lykt skal være slik konstruert og innstilt at belysningen 25 m foran lykten er mindre enn 1 lux i ethvert punkt som ligger over horisontalplanet gjennom lyktens sentrum.
9.3 Lykten(e) skal være plassert slik at høyden fra vegbanen til nederste kant av den lysende flaten er 25 cm eller mer, men høyden fra vegbanen til øverste kant av den lysende flaten må være mindre enn 120 cm. Målene skal tas når bilen er ubelastet.
9.4 Lykten(e) skal være koplet slik at den (de) bare kan tennes når tennings strømmen er slått på og når enten giret settes i revers, eller bilen beveger seg bakover.
9.5 Lykter for ryggelys som tilfredsstiller direktiv 77/539/EØF anses å oppfylle bestemmelsene foran.
Henrik Engen

Tæff
-
-

Post by Tæff »

ok...taker...då sliter eg....hehe...får montere opp bryter og kalle det arbeidslys.. dersom det blir trøbbel på EU....men herremin så fint det er med bøglespegl og skikkeleg ryggelys!!
Siste år:
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Fascinnerende å se forskriften mener at "foran" lykten skal det på 25m være 1 lux lysmengde å måle :shock:

Foran på en bil vil alltid være foran, og om man har noe foran ei baklampe er det foran kjøretøyet, vel !?? Bak baklampa = bak bilen, som jeg er oppdratt å "se" en bil. Unøyansert fjas fra byråkratene, må jeg si.

Uansett skal det være løvli med taklys om man finner forskrifta og har den printa ut i bilen, hvordan det er med arbeidsmalper på sia av bilen aner jeg ikke men det må da være greit å ha ifm arbeide.

Stå på og post linker her, jeg er en av dem som biter meg merke i dette og forhåpentligvis kan jeg en dag i framtia benytte meg av slike regler, jeg også.

mvh,
Yngve S
vwooosh...!!!
-
-

Post by vwooosh...!!! »

Ryggelyset er selvfølgelig vendt/rettet bakover...så det blir føran lampen som gir fra seg strålingen/lyset vil je tror :).....lyset/strålingen som er utgangspunktet...ikke bilen...
Nick.
VW Mjøsa.
NT2K.
1990 1,9 Tdi Trufa Coach
Ford 4000
TLF 91785288.
Post Reply