Hvor mye kan man beslaste D+

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
ulven
Car: T4 1994 CL

Hvor mye kan man beslaste D+

Post by ulven »

Hei, jeg spekulerer på hvor mye man kan belaste D+ terminalen på dynamoen :?:
Det er terminalen man kobler til ladelampe / formagnetisering.
Tanken er å koble et rele til denne terminalen, slik at releet trekker til når dynamo lader (motor går) og ellers utkoblet.
Vet at tillegsvarmeren på T4 tdi bruker denne tilkoblingen.. :?
94 Caravelle 2,4 Lang 8 Seter
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Det er jo så lite styrestøm du behøver, så jeg ser ingen betenkeligheter med dette.
Hva skal releet kobles opp til?
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
ulven

Post by ulven »

Jeg ser for meg at dette releet styrer strøm til en inverter i første omgang.
På sikt vil jeg montere et eksta batteri i bilen, og da kan et kraftig rele brukes til ladestrøm til dette "forbruksbatteriet"
Det er jo så mye rart som er kjekt å putte inn i bilen etter hvert, og det som bruker mest strøm, skal jo bare brukes når motoren går, eller på et eget batteri.
:wink:
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Har kobla et rele til denne polen som jeg for ekstra batteri.Ingen problemer det.Ikke store batteriet,men det har ingen betydning.Bare husk å legge opp stort nok tversnitt på kabelen mellom batteriene,og stort nok rele.Jeg har 60 amp batteri og 120 amp rele.Skal iallefall ikke brenne opp releet.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
Pyro_smurf

Post by Pyro_smurf »

Når dere sankker om baterier releer og strøm, så husk et par ting... Batteriets kapasitet oppgis i Ah Amperetimer... Et rele sin belastning oppgis i Ampere. Det er en vesentlig Forskjell på dette. Amperetimer fortelle hvor stor lagringskapasitet et batteri har ikke hvor mye strøm det kan levere. Et startbatteri på 60 Ah kan levere mange ganger så mye strøm i kortere perioder.

Jeg måtte sakse litt data fra sønnak her.

Et "Superline " vtandard batteri på 60Ah leverer en startstrøm på 440 Ampere helt ned til -18 grader. Ved høyere temperatur levere det MERE strøm. Dette tilsier at batteriet på 120A ville stått i fare for å bli grillet. Et Sønnak Maxxima batteri på 60 AH leverer 800Ampere ved - 18 grader.....

Som en liten sluttkommentar så kan jeg si at starteren på min bil 2,5B trekker ca 1,1kW ved 12 V
Dette gir et strømforbruk på 91A. Min erfaring tillsier at startmotor er litt kraftigere og derved trekker mere strøm.

Espen
Espen
'97 Caravelle
Even
-
-

Post by Even »

Ja,er noe der.Kan lett svi av det releet viss det ene batteriet er helt tomt.Jeg har sikring i tillegg på 50 amp som tar støyten visst belastningen blir for stor.Er nok en fordel det.

ulven

Post by ulven »

Jeg tenkte meg også en sikring dimmensjonert etter kabelen til ekstrabatteriet.
Denne kabelen bør ha:

1- Stort tverrsnitt for å oppnå høy ladestrøm for å lade batteriet fort. Men:
2- Passe tverrsnitt, slik at: Ladestrømmen holdes i sjakk.
Om dekstrabatteriet er utladet (tomgangsspenning på 11V), og startbatteri så og si fulladet, kan ladestrømmen bli for høy, og 50A sikring ryker?

Defor kan jeg tenke meg en kabel på 16mm2 og total lengde 4 Meter.
Dette bør hole ladestrømmen på et anstendig nivå?
Andre som har tanker rundt om dette :?:

50 A sikring høres greit ut, men hvilken type sikring bruker du? type bilstero, eller noe mer type radiatorviftesikring?
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg liker ikke tanken din om å begrense ladestrømmen med ledningstverrsnittet. Det blir fort varmgang og tull. Noe av poenget med en sikring er jo at den skal ryke før du overbelaster kabelen. Jeg ville brukt en sikring som tåler litt mindre enn skillereleet og en kabel som er beregnet på noe mer.
Jeg for min del ville heller satt en bryter på ledningen fra D+ til skillereleet, slik at jeg kunne koble ut ladinga hvis jeg var redd for at sikringen skulle ryke. Og heller ladet ekstrabatteriet med 220V-lader før jeg hadde koblet det inn igjen.
Men jeg tror det skal mye til for at du kommer opp i så høy ladestrøm.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Even
-
-

Post by Even »

Jeg prøvde å sette all forbruk på ekstrabatteriet.Begge batteriene godt lada.Når jeg starta,gikk sikringen på 50 amp...Er endel amp ute og går,så sikring err et must

Post Reply