MusicMan's T4 2.5 TDI

T4-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1991-2003)
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

MusicMan's T4 2.5 TDI

Post by MusicMan »

Tenkte å lage en prosjekttråd på denne, litt for å sparke meg selv i gang.
Bilen er en 2000 mod 2.5TDI Lang, ble kjøpt i Juni 2007. Har etter den tid ikke gjort så mye med den.
Ble omregistrert fra minibuss til 9-seters personbil uka etter at jeg hentet den.
Skiftet registerreim og tok service på bilen direkte etter kjøp. Var inne på PKK for et par måneder siden, og skiftet bærekuler etc etter det. Har montert emblemløs grill, samt chromeringer rundt instrumentene. Videre er det kjøpt inn øyelokk, ikke montert enda, skal gjøres når bilen skal inn på lakkering i løpet av våren.
Denne bilen brukes av meg som privatbil, samt "bandbuss" i helgene.
Kjøpte lang utgave nettopp av denne grunn, får akkurat plass til folk og instrumenter. Min gamle 2.4D kort ble litt for liten.
Planer fremover:
-Nye hovedlykter (AngleEyes)
-Nye blinklys forran
-Nye baklykter (ikke helt bestemt meg for type enda)
-Tectylbehandling (null rust under, men bedre føre var, de er desverre begynt å salte vegene her)
-Soting av ruter (krav fra forsikringselskap gr. frakt av "verdigjenstander", mao instrumenter)
-Rep og lakk av front (etter ublidt møte med skogens konge :evil: )
-Stereo (tiden vil vise hvor omfattende dette blir, har vel en tendens til å ta litt av)
-Nye sommerhjul (forslag mottas med takk)
-Senkesett
Så vil tiden og lommeboka vise hvordan dette drar seg til etterhvert.
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Skal prøve å legge inn bilde:

Image

Dette var mens den enda sto hos forhandleren i Tromsø.
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

På høy tid med en oppdatering her:
Image
Image
Dette var da før og etter montering av chromeringer rundt instrumenter.
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Så fikk jeg en pakke fra Martin her om dagen.
Ettersom jeg ikke lenger har noen BMW, måtte jeg selvsagt ha AngelEyes på bussen. Samtidig fikk jeg klarglassblinkers, nødvendig etter elgskade i vinter.
Image
Dette var da før montering, men emblemløs grill var kommet på fra før.
Image
Etter montering.
Ikke særlig gode bilder, regna kaniner i går kveld, og jeg var stressa! :D
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Selvsagt masse planer fremover, bare tiden strekker til. Skal inn til tectylering neste uke. Skal bestille time til lakkering etter dette, blir mest sannsynlig lakk av hele fronten. En elgskade på skjerm og panser, samt gnisseskader på frontfanger.
Har ellers kjøpt inn noen kilo asfaltmatter, men fant ikke 2mm matter her i distriktet. Noen tips hvor jeg kan få tak i dette?
Stereo blir det mer av etter hvert, har ikke helt bestemt meg for hva jeg skal ha.
Ellers så står nye sommerhjul høyt på ønskelisten. Tror jeg har lyst på noe alla Porsche Turbo Cup felger. Hvor finner jeg dette til T4? 17" eller 18".
Trond E. Gärtner
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Misunner deg siden du har lang front. De lyktene dine er utrolig råe! Har bilen gått i Tromsø? Merket at de saltet utrolig mye da jeg bodde der 2006-2007. Hvordan er det med rust?
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Ja, ble veldig fornøyd med lyktene. Grei montering også, bortsett fra "motorene" til høydereguleringen. Litt plunder med det å flytte dette over på de nye lyktene. Men ingenting avskrekkende.
Bilen gikk fra den var ny på Bardufoss. Litt morsomt å tenke på egentlig, da jeg var i forsvaret på Setermoen (3 mil unna) da bilen ble kjøpt ny. Jeg kjøpte bilen i Tromsø av et firma (IVEX) som selger for bank og inkasso. Ble rimelig for#¤nna på dette firmaet da bilen etterhvert viste seg ikke å ha ABS, og de oppgav at den hadde det. Surt, men gidder ikke tenke mer på det.
Bilen har klart seg bra mtp rust, men begynner å bli litt brunt på et par plasser, så den skal få en behandling nå.
Trond E. Gärtner
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

Ser bra ut! Håper å sjå denne på treff i juni :D
Tage Vedal

T3-fan
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Dette går ikke fort, men noe skjer da.
Har sandblåst det som var av brune flekker under, samt på kanaler. Bilen ble så tectylert på verkstedet der jeg jobba før, med godt resultat. Ble en del bedre lydisolering også.
Skal inn på lakk neste uke, får samtidig sprøyta lyktespoilerne som jeg har hatt liggende et år nå. Blir kjekt å få dem på.
Har bestilt noen kilo vibroplast, så jeg får isolert ekstra i gulv og i sidene.
Har også på tur alt av kabler til stereo, samt Macrom 6.5" til dør og 4" til dashbord. Så får vi tro at jeg får tid til litt montering i ferien.
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Mottok pakke fra Eltek i går:

Image
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Og fra installbay i dag:

Image
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Bilen er for tiden inne på lakk, håper å få den igjen i morgen.
Så blir det demontering av interiør, og få lagt opp alt av kabler samt vibroplast.
Trond E. Gärtner
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Kommer du til Telemark i månedsskiftet Sept/okt ??

Ba' lurer.

mvh,
Yngve S
drar Tyskerbrakka oppom Fauske først, så den får noen ekstra km på baken i tide for Landstreffet.
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Rudeboy wrote:Kommer du til Telemark i månedsskiftet Sept/okt ??

Ba' lurer.

mvh,
Yngve S
drar Tyskerbrakka oppom Fauske først, så den får noen ekstra km på baken i tide for Landstreffet.
Får se, må en tur sørover i den perioden, så slett ikke umulig. Hadde vært morsomt å treffe en del av dere som har denne samme "småsære" bilinteressen som meg! :lol:
Men har da denne musikerjobben som legger beslag på mange helger.
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Har nå vært i Mosjøen og henta bilen etter lakkering, ble veldig bra. Har bare fått fiksa noen småskader, ikke noe større prosjekt.

Anbefaller folk i distriktet her om å kontakte Odd Magnar på Autoservice i Mosjøen dersom der trenger å få utført større eller mindre lakkjobber. Veldig flink fyr som gjør meget bra arbeid til en god pris.

Har samtidig skaffet siste ledninga jeg trenger til stereobygginga, så nå skal jeg koke en kanne kaffe og gå ut i garasjen!
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Jaja. Så langt kom vi ikveld:

Image

Image

Image

Alt gikk greit, helt til jeg i et ubetenktsomt øyeblikk hoppet litt for fort inn bak i bilen, og skalla i denne:

Image

Dette resulterte i 2 håndtørkler fulle av blod, og kvelden ble avsluttet med en tur på legevakta for sying.

Vi får starte på ny frisk i morra!
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Ble travelt før ferien, så det har vært dårlig med oppdateringer her.

Lagt inn masse vibroplast:

Image

Image

Image
Trond E. Gärtner
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

MusicMan wrote:Har nå vært i Mosjøen og henta bilen etter lakkering, ble veldig bra. Har bare fått fiksa noen småskader, ikke noe større prosjekt.

Anbefaller folk i distriktet her om å kontakte Odd Magnar på Autoservice i Mosjøen dersom der trenger å få utført større eller mindre lakkjobber. Veldig flink fyr som gjør meget bra arbeid til en god pris.
Er han en av de som driver med sånne NSU'er?
Tage Vedal

T3-fan
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Og lagt inn masse kabel:

Image

Etter en del måling fant jeg da en plass for å få god jording til forsterkeren. Trangt bak panelene gitt.

Image

Har også montert øyelokk på bilen.
Gjenstår en del lydisolering, bakre del av gulv samt tak blir tatt senere.
Skal også montere ny sub og forsterker i løpet av høsten.

For de som lurer på om vibroplasten funker; JA!
Var også en drøm å jobbe med sammenlignet med tradisjonelle asfaltmatter.

Image
Trond E. Gärtner
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

TaigAGreEn wrote:
MusicMan wrote:Har nå vært i Mosjøen og henta bilen etter lakkering, ble veldig bra. Har bare fått fiksa noen småskader, ikke noe større prosjekt.

Er han en av de som driver med sånne NSU'er?
Stemmer det. Han driver dette lakkfirmaet sammen med faren. De har hver sin blodstrøkne NSU RO80, samt at han har restaurert flere for salg. Faren hans bygde en RO80 coupè, etter tegninger på en bil som aldri ble bygd fra fabrikk... Flinke folk!
Trond E. Gärtner
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

MusicMan wrote:Ble travelt før ferien, så det har vært dårlig med oppdateringer her.

Lagt inn masse vibroplast:

Image

Image

Image
Hvor mye kostet herligheten(asfaltmattene)? Ble det brukt mange kvadrat?
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Jeg kjøpte 1 bulk med Vibroplast M1. Denne koster 2890,- +frakt. Det er 7.1 kvadrat i den pakken. De selger også mindre pakker.
Dette blir dyrere enn vanlige asfaltmatter. Men problemet her er at det er såpass trangt mange steder, at de vil bli for tykke. Og 2mm asfaltmatter var både dyre og vanskelige å få tak i her jeg bor.
Synes også vibroplasten var utrolig mye greiere å jobbe med enn vanlige asfaltmatter. Du trenger ikke varme så sant det er normal utetemperatur, og mattene var enkle å klippe med en vanlig saks.
Jeg kjøpte som sagt en pakke med 7.1 kvadrat, og det holdt til følgende:
Torpedovegg, gulv i "førerkabin", alle dører, bak alle sidepaneler, hjulkasser, innstegsbrønner samt litt av gulvet bak. La også dobbelt enkelte steder der det var plass.
Ble en stor forbedring med dette, men føler meg ikke helt i mål før jeg har tatt hele gulvet bak og under taktrekk. Så jeg blir å kjøpe en pakke til.
Trond E. Gärtner
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Vart meget bra :D .lurer på om eg må ta VR6`en i vinter.Brukte du lang tid på demontering av innredninga?
Arild
T4 02mod 151hk tdi
MusicMan
-
-

Post by MusicMan »

Arild wrote:Vart meget bra :D .lurer på om eg må ta VR6`en i vinter.Brukte du lang tid på demontering av innredninga?
Både ja og nei. Pga overnevnte "arbeidsuhell" med etterfølgende smerter i hue tok det mer tid enn planlagt ja.
Vil tro at det tok ca 8-10 timer med demontering. Da skal det nevnes at jeg ikke har gjort dette før på en Caravelle, og er lite vant med å skru VW. Av den enkle grunn at jeg har kjørt BMW i 10år, og er utdannet MC-reperatør. Så det er 2-hjulinger jeg KAN.
Jeg var også veldig forsiktig for å unngå å ødelegge sidepaneler etc.
2 tips dersom du skal gjøre dette:
-Kjøp et assortert utvalg med clips til paneler. (Evt. ha en VW-Forhandler rett rundt hjørnet 8) ).
-Ta av paneler rundt vinduer før du tar av paneler under. Sparer deg for en del plunder med det.
Trond E. Gärtner
Arild
-
-
Car: 02 151hk tdi
Phone: 90936497

Post by Arild »

Takker for tipsene.får vente til vinteren å håpe arbeidslysta dukker opp :D
Arild
T4 02mod 151hk tdi
Post Reply