Oljelekkasje

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Doogie

Oljelekkasje

Post by Doogie »

Har hatt en stygg lekkasje som jeg oppdaget rett før jeg dro fra Norge for 3 mnd. siden. Kom tilbake og fant feilen ganske raskt i dagslys. Et fint hull i oljefilteret gjorde at olja rant rett ut. Byttet filter, emn det ser ut til å være flere lekkasjer..

Det kan se ut som det er en eller annen lekkasje i "enden" av blokka, mot reimene, mellom oljefilteret og skruen i bunnpanne. Kan det ligge noe oljetrykksmålere eller annet mikkmakk som kan ha sprekt her? Må jeg av med reimer og hjul for å komme til?

Hvis vi ser bort i fra at jeg mangler 20 cm med eksosrør så går bilen greit og det ville være synd å hugge den ettersom det har blitt lagt ned en del tid i dekor og lakk.. Skal snart reise fra vestlandet og sørover, hadde håpet på å kunne ta med meg bilen min.

Ps. er ikke noen supermann på bilmekk :)
[/img]
skaravelle
-
-

Re: Oljelekkasje

Post by skaravelle »

Doogie wrote: Det kan se ut som det er en eller annen lekkasje i "enden" av blokka, mot reimene, mellom oljefilteret og skruen i bunnpanne. Kan det ligge noe oljetrykksmålere eller annet mikkmakk som kan ha sprekt her? Må jeg av med reimer og hjul for å komme til?
Sitter en oljetrykk-giver rett under reimhjulet bak, kan bli lekkasje der. Den er litt knotete å skifte uten å ta av reimhjulet, men det går. Kan også være at det lekker olje i simringen bak reimhjulet.

-Christian-
Image

bugbuddies.no
Doogie

Post by Doogie »

skaravelle wrote:
Doogie wrote: Det kan se ut som det er en eller annen lekkasje i "enden" av blokka, mot reimene, mellom oljefilteret og skruen i bunnpanne. Kan det ligge noe oljetrykksmålere eller annet mikkmakk som kan ha sprekt her? Må jeg av med reimer og hjul for å komme til?
Sitter en oljetrykk-giver rett under reimhjulet bak, kan bli lekkasje der. Den er litt knotete å skifte uten å ta av reimhjulet, men det går. Kan også være at det lekker olje i simringen bak reimhjulet.

-Christian-
Flott, sjekker i morgen. :D
Doogie

Post by Doogie »

Doogie wrote:
skaravelle wrote:

-Christian-
Flott, sjekker i morgen. :D
Heisann, meg igjen. Har kikket litt nå men innser at jeg mangler litt innsikt i VW-bussens verden. Hva er det jeg egentlig ser etter? Bortsett fra olje selvfølgelig- som er veldig lett å finne :)
Doogie

Post by Doogie »

Okei. Nå har jeg vært ute med en kompis og sett litt.
Det kan være at lekkasjen er mellom oljefilteret (som nevnt tidligere) og bunnpanna (der hvor skruen sitter) og ganske langt ned mot bunnen på motoren. Jeg ser ikke akkurat hvor det kommer ut :(

Legger ved et bilde og kan godt laste opp en video hvis det er uklart. Håper på raske svar.. trenger å få fikset dette ganske kjapt. Reiser om 10 dager..

Image
Doogie

Post by Doogie »

patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

dette var en seriøs lekkasje!

må være simring til reimhjul eller oljetrykksbryter.

tviler på at det er blokka.
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Hügel
-
-
Phone: 91115773

Post by Hügel »

Tipper det er pakningen til dekselet over oljepumpa.
Denne sitter litt trangt til, såvidt jeg husker.

Hadde problemer med denne på en DG-motor for noen år siden.
Da var hele bakenden på bilen helt prikkete av olje etter noen mils Autobahn-kjøring..... :wink:
Arild Aase

`94 VW California Coach 2,4D (solgt)
`96 VW Golf Cabriolet "Classic Edition"
`05 BMW 525dAT M-Sport
`07 Dethleffs Globebus Integral
Doogie

Post by Doogie »

Hügel wrote:Tipper det er pakningen til dekselet over oljepumpa.
Denne sitter litt trangt til, såvidt jeg husker.

Hadde problemer med denne på en DG-motor for noen år siden.
Da var hele bakenden på bilen helt prikkete av olje etter noen mils Autobahn-kjøring..... :wink:
Dette kan høres ut som mitt problem ja. Bakenden er prikkete og seig, herlig! Har du noen veiledning på hvordan jeg kan bytte den og hva som må ut? Vil jeg kunne få tak i deler fra bilekstra? Hvordan ser denne pakningen ut, hva ser jeg etter?

Takker for alle svar.
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

Doogie wrote: Dette kan høres ut som mitt problem ja. Bakenden er prikkete og seig, herlig! Har du noen veiledning på hvordan jeg kan bytte den og hva som må ut? Vil jeg kunne få tak i deler fra bilekstra? Hvordan ser denne pakningen ut, hva ser jeg etter?

Takker for alle svar.
Hügel mener nok pakning nr. 5 og evt. 2 på tegningen.
Og dette må du sannsynligvis på Møller for å få tak i. Pakninger koster normalt ikke mange kronene uansett.

Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
Doogie

Post by Doogie »

VWegard wrote:
Doogie wrote: Dette kan høres ut som mitt problem ja. Bakenden er prikkete og seig, herlig! Har du noen veiledning på hvordan jeg kan bytte den og hva som må ut? Vil jeg kunne få tak i deler fra bilekstra? Hvordan ser denne pakningen ut, hva ser jeg etter?

Takker for alle svar.
Hügel mener nok pakning nr. 5 og evt. 2 på tegningen.
Og dette må du sannsynligvis på Møller for å få tak i. Pakninger koster normalt ikke mange kronene uansett.

Image
Dette er jo helt fantastisk! Tusen takk for svar. Jeg regner nesten med at jeg må av med alt av reimer og slikt baki der. Er det noen forhåndsregler jeg må ta, eller er det bare å pelle av?

beklager dumme spm. men jeg har ikke skrudd så fryktelig mye på motoren på denne bilen. Forrige bil var en Lada og der kunne man nesten ikke ta feil :)
Hügel
-
-

Post by Hügel »

Det er denne pakningen jeg mener, ja.
Takk til VWegard for bildet.

Det er en del år siden jeg skiftet denne pakningen, men husker det var en del jobb før du kom inn til oljepumpelokket.

Jeg skiftet samtidig eksosrøret på venstre siden, men om det var nødvendig å demontere dette for å skifte pakningen, er jeg usikker på.
Arild Aase

`05 BMW 525dAT M-Sport
Doogie

Post by Doogie »

Var innomm bilxtra i dag og jeg mistenker at vi snakket litt forbi hverandre, fordi dama mente på at dette kunne fikses ved å pusse litt og tette med sillikon.

Funker det? Har sillikon som tåler 250grader så det burde jo gå, men er ikke trykket for høyt?
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Doogie wrote:Var innomm bilxtra i dag og jeg mistenker at vi snakket litt forbi hverandre, fordi dama mente på at dette kunne fikses ved å pusse litt og tette med sillikon.

Funker det? Har sillikon som tåler 250grader så det burde jo gå, men er ikke trykket for høyt?
Jeg forstår bare ikke hvorfor i alle dager du skal tøyse med silikon når de originale pakningene koster noen få kronestykker? De er priset til rundt en euro på nettet, og koster neppe så enormt mye mer hos Møller.

Bruk hva du vil, dama på Bilextra har sikkert god peiling på VW sine wasserboxer-motorer. 8)
Mvh
Vegard Sørensen
Doogie

Post by Doogie »

VWegard wrote:
Doogie wrote:Var innomm bilxtra i dag og jeg mistenker at vi snakket litt forbi hverandre, fordi dama mente på at dette kunne fikses ved å pusse litt og tette med sillikon.

Jeg forstår bare ikke hvorfor i alle dager du skal tøyse med silikon når de originale pakningene koster noen få kronestykker? De er priset til rundt en euro på nettet, og koster neppe så enormt mye mer hos Møller.

Bruk hva du vil, dama på Bilextra har sikkert god peiling på VW sine wasserboxer-motorer. 8)
Grunnen er svæært enkel. Jeg er ikke sikker på om pakningene rekker å komme frem før jeg må reise sørover.
Rapidspeed
-
-
Car: -87 GL Syncro,-88 2wd aut GL
Phone: 95095170

Post by Rapidspeed »

Doogie wrote:
VWegard wrote:

Grunnen er svæært enkel. Jeg er ikke sikker på om pakningene rekker å komme frem før jeg må reise sørover.
den sjanse på silikon hadde jeg ikke turt å ta.. :cry:
-19 Tesla model 3 LR
-91 Caravelle westfalia TDI Syncro

Jan..
Member of GangsterCapCrushers...
Member of Vw Militaria Norway, syncrodust nr1
VWegard
-
-

Post by VWegard »

rapidspeed wrote: den sjanse på silikon hadde jeg ikke turt å ta.. :cry:
Da er vi to! :wink:
Mvh
Vegard Sørensen
Doogie

Post by Doogie »

VWegard wrote:
Okei, da er vi 3 :) Fant møller i området og bestilte deler. Kryss fingrene for at dette funker og at amatøren greier å bytte greiene uten for mye køl :)
Hügel
-
-

Post by Hügel »

Doogie wrote:
VWegard wrote:
Okei, da er vi 3 :) Fant møller i området og bestilte deler. Kryss fingrene for at dette funker og at amatøren greier å bytte greiene uten for mye køl :)
......og plutselig var vi 4.... ;-)
Arild Aase

`05 BMW 525dAT M-Sport
VWegard
-
-

Post by VWegard »

Doogie wrote:
VWegard wrote:
Kjøp deg gjerne samtidig en liten boks med pakningsement og stryk et tyyynt lag på begge sider av pakningen ved bytte. Det beste er VW sin originale som jeg ikke husker betegnelsen på, men stoffet er gulbrunt og lukter litt spesielt. Mulig det var D3 eller noe slikt?
Har du rengjort godt og det er helt rent for fett og olje, vil du da ha 100% sikkerhet for at det er tett og at det ikke lekker igjen senere.

Men; har du forresten sjekket den ene oljegiveren som sitter bak reimhjulet?
Jeg har sett slike sprute ut olje dersom det sprekker mellom plast og metalldelen. :roll:
Mvh
Vegard Sørensen
Caravelle 89

Post by Caravelle 89 »

Husk å skifte mutterne også de er pakninger på disse også.
Holder på å skifte pakninger selv nå en time å skru ned en time å skru opp.
Harald Sælen
Doogie

Post by Doogie »

VWegard wrote:
Doogie wrote:
VWegard wrote: Da er vi to! :wink:
Kjøp deg gjerne samtidig en liten boks med pakningsement og stryk et tyyynt lag på begge sider av pakningen ved bytte. Det beste er VW sin originale som jeg ikke husker betegnelsen på, men stoffet er gulbrunt og lukter litt spesielt. Mulig det var D3 eller noe slikt?
Har du rengjort godt og det er helt rent for fett og olje, vil du da ha 100% sikkerhet for at det er tett og at det ikke lekker igjen senere.

Men; har du forresten sjekket den ene oljegiveren som sitter bak reimhjulet?
Jeg har sett slike sprute ut olje dersom det sprekker mellom plast og metalldelen. :roll:
Okei. Skal få tak i pakningsegment og putter på litt, men hva mener du med oljegiveren som sitter bak remhjulet? Hvordan ser denne ut?
Post Reply