"Satt meg fast" her i går på plena... Ble stående med fronten mot en skråning og venstre bakhjul opp fra bakken. Den eneste muligheten jeg hadde for å flytte meg var fremover, men det virket som om det kun var venstre bakhjul som gikk rundt...
Jeg ble i alle fall stående bom fast en plass jeg trodde det ikke skulle være mulig å kjøre seg fast med 4WD. Kan det være noe galt med drivverk?
Spørsmål om Syncro.
-
TheScirocco
Spørsmål om Syncro.
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
siden du har forhjulstrekk, så er vel det at bakhjulet går rundt bevis på at kassa de virker.
men det har seg vel slik at det trekker på det hjulet med minst motstand, derfor de fleste med 4wd ønsker seg diff-spærre, da låser du klokka og den trekker på begge hjule, uavhengav motstand eller ei.
sto fast med min her jeg også, ene siden sto på grusveien mens andre sto på plenen, hadde sunket ned i plenen og der sto jeg og spant, på den ene siden......
men det har seg vel slik at det trekker på det hjulet med minst motstand, derfor de fleste med 4wd ønsker seg diff-spærre, da låser du klokka og den trekker på begge hjule, uavhengav motstand eller ei.
sto fast med min her jeg også, ene siden sto på grusveien mens andre sto på plenen, hadde sunket ned i plenen og der sto jeg og spant, på den ene siden......
t-3 1,6td buss 82mod
Member of: Rundlyktgeriljaen
-
TheScirocco
-
Syncronaut
- -

Re: Spørsmål om Syncro.
Neste gang(?) du blir ut for noe slikt kan du prøve "håndbrekkdiffsperretrikset", som kort sagt går ut på å trekke på håndbrekket slik at du bremser bakhjulene fra å spinne. Da vil du ihvertfall også få overført noe moment til det bakhjulet som fortsatt står på bakken...TheScirocco wrote:"Satt meg fast" her i går på plena... Ble stående med fronten mot en skråning og venstre bakhjul opp fra bakken. Den eneste muligheten jeg hadde for å flytte meg var fremover, men det virket som om det kun var venstre bakhjul som gikk rundt...
Jeg ble i alle fall stående bom fast en plass jeg trodde det ikke skulle være mulig å kjøre seg fast med 4WD. Kan det være noe galt med drivverk?
Gorm
-
Syncronaut
- -

Det er mulig å gjøre dette, men ikke nødvendigvis så lett å finne de nødvendige delene... Kanskje ikke så ille for deg, forresten - ser at du har en tidlig T4 og da ble nokså mange levert med diffsperre, har jeg en følelse av.TheScirocco wrote:Er det mulig å ettermontere differernsialsperre?
Føler vel at 4WD systemet her er rimelig ubrukelig dersom det ikke funker hvis ett hjul mister bakkekontakt :O
Gorm
-
TheScirocco
Mulig det er meg det er noe galt med, men i min teori ville det mest naturlige være å overføre mer kraft til de hjulene som har mest motstand... I mitt tilfelle med 3 hjul på bakken skulle jeg tro at jeg lett ville ha kommet løs dersom jeg hadde kraft på de hjulene som hadde bakkekontakt!
Jeg ser ikke helt poenget med å overføre kraften til et hjul som ikke har motstand da dette mest sansynlig ikke har bakkekontakt... :O
Jeg ser ikke helt poenget med å overføre kraften til et hjul som ikke har motstand da dette mest sansynlig ikke har bakkekontakt... :O
Sindre
-
Syncronaut
- -

Jeg regner med du kjenner funksjonen til en "åpen" differensial som du selv opplevde da du sto med ett hjul i luften, nemlig at differensialen ikke overfører noe moment til det andre hjulet på samme aksel (som forhåpentligvis kunne bidratt med noe dersom det hadde hatt noe moment tilgjengelig, jfr en diffsperre). Håndbrekket fungerer i et slikt tilfelle som en slags billig og enkel diffbrems ved at det bremser det vilt spinnende hjulet som henger i løse lufta og tvinger differensialen til å overføre moment til hjulet som står på bakken. Du bremser selvfølgelig begge hjulene på denne måten, men det er en metode for å overføre moment mellom hjulene når en står fast. Når du bremser bakhjulene vil det dessuten være lettere å få (større) hastighetsforskjell mellom for- og bakaksel, og dermed vil viskokoplingen være mer aktiv/slå inn raskere.
Ble det mer eller mindre forståelig nå?
Ble det mer eller mindre forståelig nå?
Gorm
-
TheScirocco
Hehe... Forståelig var det fra begynnelsen, men jeg skjønner bare ikke vitsen med 4WD dersom det hjulet som ikke har bakkekontakt skal få mer kraft en de som har kontakt...
Så vidt jeg kunne se gikk ikke venstre fremhjul rundt i det hele tatt der jeg sto. Høyresiden kan jeg ikke si noe om ettersom jeg naturlig nok ikke så hjulene på den siden. Det var riktig nok spor som tilsa at noen hjul hadde gravd seg litt ned på den siden, men det kan like godt ha vært etter at jeg fikk rygget til sånn at alle hjulene hadde bakkekontakt; for jeg spant en del da også
Dersom dette er representativt for hvor "bra" syncro er tror jeg at jeg neste gang velger en vanlig 2WD
Så vidt jeg kunne se gikk ikke venstre fremhjul rundt i det hele tatt der jeg sto. Høyresiden kan jeg ikke si noe om ettersom jeg naturlig nok ikke så hjulene på den siden. Det var riktig nok spor som tilsa at noen hjul hadde gravd seg litt ned på den siden, men det kan like godt ha vært etter at jeg fikk rygget til sånn at alle hjulene hadde bakkekontakt; for jeg spant en del da også
Dersom dette er representativt for hvor "bra" syncro er tror jeg at jeg neste gang velger en vanlig 2WD
Sindre
Har hatt vanlig 2wd,og den hadde vi saktens kjettinger på for å komme opp bakken hjemme.Dette året har jeg dratt opp en sprinter,en renault(liten) å kommt sidelengs forbi helt nye biler med alskens hjelpemidler,som ikke kom opp denne bakken...Har ikke sperre på denne bilen.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.
For tiden uten VW buss, men....
For tiden uten VW buss, men....
slik erfaringen min med syncro er så¨er den utrolig bra omkdu har litt fart fra før, stillestående er den mye bedre enn 2wd, men står du først lit fast så står du der. det skal sant sies mye mre til før du står fast enn med en 2wd under alle forhold da men..
t-3 1,6td buss 82mod