Startproblemer 2,4D

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
vw&saab
-
-

Startproblemer 2,4D

Post by vw&saab »

Har søkt litt på forumet og nå har jeg gått tom får ideer. En stund nå har vellen hatt startproblemer. Når bilen har stått litt så blir den vanskelig å få start på. Jeg trodde det bare skjedde når motoren var kald, men oppdaget en dag etter at jeg hadde fått driftstemperatur på motoren at 10min etterpå var den like vanskelig å få start på.

Det jeg har gjort hittil:

Byttet alle glødepluggene
Bytte alle returslangene
Fant ut at en sikring til glødinga hadde brudd og byttet denne
Prøvd med et annet gløderele
Prøvd dyserens

Nå aner jeg ikke hva mer jeg kan gjøre. Noen mener kompressjon og stempelringer. Bilen har gått snart 380 000km. Er det noen enkel måte å kontrollere hva som kan være galt? Fikk målt 8V til glødepluggene, om det kan være et hint.

Tips ønskes! Begynner å bli litt lei av å slite starteren så mye... :?
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Har du sjekket evt. kontaktfeil i tenningslåsbunn?
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Det har jeg ikke, det får jeg gjøre. Takk for tips. Er det noe som må byttes ut?
MusicMan
-
-
Car: T4 2.5 TDI 2000

Post by MusicMan »

Hadde store startproblemer på min 2.4D. Skiftet glødeplugger og relè, men problemet var der fortsatt. Demonterte deksel rundt rattstamme og prøvde å "rikle" i tenningslåsbunn, og da startet den tvert. Ettersom jeg har kjøpt ny bil, og ikke har denne i bruk lenger, har jeg ikke prøvd å skifte tenningslåsbunnen. Brukte bare "rikletrikset" på den når den skulle startes. God tyverisikring! :lol:
Trond E. Gärtner
2000 Caravelle 2.5 TDI Lang
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Tenningslås bunnen koster ca 350,-
Egentlig skal/må rattstammen demonteres men har byttet ved og bruke en kort +bits og spiss-nebb-tang til og skru ut låse skruen. 15-20 min opphold under rattstammen.....
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Jompa
Car: Multivan 03

Post by Jompa »

Har du sjekka om ikke du har en liten diesellekkasje? Da kommer det inn luft i systemet, og du får definitivt startvansker! Har det problemet med min hvis tanken er under kvart og bilen står i oppoverbakkemed helling til venstre... Høres morsomt ut, men er det ikke når jeg glemmer meg bort...... Iflg min hobbymekaniker skjer dette stort sett i forbindelse med filter eller pumpe....

Noen som kjenner til dette, forresten?
Jon Bård - også kalt Jompa
-95 Multivan Allstar - med telt og greier...
- og bilen heter naturlig nok Wolfgang
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jompa wrote:Har du sjekka om ikke du har en liten diesellekkasje? Da kommer det inn luft i systemet, og du får definitivt startvansker! Har det problemet med min hvis tanken er under kvart og bilen står i oppoverbakkemed helling til venstre... Høres morsomt ut, men er det ikke når jeg glemmer meg bort...... Iflg min hobbymekaniker skjer dette stort sett i forbindelse med filter eller pumpe....

Noen som kjenner til dette, forresten?
Den hvite forvarmingsvantilen på toppen av dieselfilteret er en kjent kilde til slike feil. Når du skal skifte filter må du demontere denne, da tar du som regel tak i slangene og trekker den opp. Når denne blir litt sprø i plasten er det lett at du får sprekker i overgangen mellom slangestussene og selve ventilhuset.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Nå har jeg fått sjekket litt og med bunndekslet av så har jeg oppdaget lekkasje fra dieselpumpa :? Slik det ser ut så er det lekkasje rundt akselen som gassvaieren går til. Dette må vel kanskje ha noe med startproblemene å gjøre? Må pumpa byttes ut? Er det simmerring/o-ring eller slikt som kan byttes? Noen som har sprengskisse av dieselpumpa? Hva koster i så fall dette?
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

Lekkasjen fra dieselpumpa stammer fra akselen fra gassvaieren. Bestilte foring og pakningssett i dag. Den originale foringa var visst av kobber og den nye av stål.

Noen som har byttet denne delen? Hvis jeg får bytta den så er vel forhåpentligvis startproblemene borte.
ferguson

Post by ferguson »

vw&saab wrote:Lekkasjen fra dieselpumpa stammer fra akselen fra gassvaieren. Bestilte foring og pakningssett i dag. Den originale foringa var visst av kobber og den nye av stål.

Noen som har byttet denne delen? Hvis jeg får bytta den så er vel forhåpentligvis startproblemene borte.
Har akkurat hatt samme poblem selv, og ifølge folk jeg har snakka med var dette problemet slett ikke uvanlig. Satte bort arbeidet til et dieselverksted pga. dårlig tid, og det kom på 300 i deler og 1100 i arbeid.
cato a.
vw&saab
-
-

Post by vw&saab »

I går ble jobben startet på å bytte foring og pakningssett til dieselpumpa. Etter man hadde fått lokket av på dieselpumpa hvor foringa ligger så oppdaget jeg at foringa satt ekstremt. Fikk bytta foringa på et mekanisk linje på en skole og alt ble montert sammen.

Det hele gikk ganske greit, men er litt pirk og man bør være to til denne jobben. Paknings og foringssett betalte jeg rundt 130kr for på vw som bestilte fra nor diesel i Tromsø. Jobb ble 0kr og det hele endte med ingen lekkasje fra pumpa.

Kommer visst luftbobler fra røret fra dieselfilteret så skal prøve å bytte forvarmingsventilen som du foreslo rikskringkastningen :)
Post Reply