GLØDERELE

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
toot62

GLØDERELE

Post by toot62 »

Noen som vet nr. på glødereleet, har hatt litt startproblemer innimellom og tror det kan være det.
Må kinne noen ganger før han kommer og da ryker det bra bak der (blått)
Terje 2.5 TDI
Even
-
-
Phone: 95011694

Post by Even »

Hadde samme problem på min-tidvis rykkete tomgang,og startproblemer...Som du sier,får i allefall diesel,for det ryker volsomt.Det var stillverket i dieselpumpa.Kosta en masse..... :( Sjekk om det kommer strøm på sikringen på glødinga når du har startproblemer.Den ligger i venstre framskjerm.
Norsk natur er best sett gjennom frontruta på en lastebil.

For tiden uten VW buss, men....
toot62

Post by toot62 »

Hei og takk for svar, høres ikke oppløftende ut mht den rykkingen, hvor mye koster det og reparere den da, og hvor lønner det seg og gjøre det :D
Terje 2.5 TDI
Even
-
-

Post by Even »

Jeg fikk det gjort på sandnes elektrodiesel.Di overhalte dieselpumpa.Måtte skifte noen ventiler og som ikke var helt som di skulle.Ny pumpe koster ca 30.000Overhalt byttepumpe koster ca 16.000 pluss arbeid.Overhaling koster fra 15.000 og oppover,allt etter hva som må gjøres utenom pumpa.Kosta 19.000 det di gjorde på min...Prisene er sånn ca.
Min begynte med at den nappet litt rett over tomgang når jeg kjørte.Så begynte den å jage litt på tomgang.Så kom startproblemene.Kjinna,men den starta ikke.Masse røyk,virka som den tennte,men ville ikke helt starte.Bare nesten.På di kaldeste dagene virka det som det hjalp å sette en ledning fra pluss på batteriet og bort til sikringen til glødinga-OBS!!ledningen blir VARM.Visst du kjører innom en plass der di kan lese ut feilkoder,kan di nok lettere si hva som er galt.

toot62

Post by toot62 »

øi, det var ingen rimelig sak nei, oppdaget i stad at sikringen til hovedstrømmen var av + at en kamerat synes det virket som om den ikke gikk ordentlig på alle dysene, mente at en dyse gikk noe ujevnt.
Kanskje det kan være en årsak?
Terje 2.5 TDI
Even
-
-

Post by Even »

Fullt mulig det er dysene.Men nå styres vel dysene av dieseltrykket,som igjen styres av pumpa?Kan være dysene som ikke åpner på rett trykk??Har lite peil på sånnt egentlig

toot62

Post by toot62 »

Helt grønn på dette selv, skal bytte den sikringen og prøve med en dyserens, tviler vel på et det hjelper, men får vel prøve det rimeligste og enkleste først. men det er som du beskriver det lenger opp her. Får ta en test også for og se hva slags feilkode som dukker opp :)
Terje 2.5 TDI
toot62

Post by toot62 »

Har nå fått sjekket mht feilkode, de fant ingen feil på den, måtte regne med at den småjukset litt fordi den har gått 248 000km, den lager en slags boblelyd på tomgang også, høres ut som en bensinbil som ikke går på alle pluggene, dette er ikke hele tiden, men innimellom, kan ikke fatte at den skal være sånn fordi om den har gått langt, og den var ikke sånn for 2 mnd siden, HJELP
Terje 2.5 TDI
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Vedrørende dyser så er det en slitasjedel. Ser en i forskjellige fora og på feks Bosch sine sider så anbefales dyse skift ved 160k-200k. Har en ikke optimale dyser så vil bilen gå stygt på tomgang(dysene forstøver dårlig). En dyserens kan hjelpe men nye dyser er en oplevelse før og etter. Så klart kan en jo i samme rennet montere litt større dyer, som sammen med en moderat opjustering av åpningstrykket gir motoren litt ekstra "krefter".
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei
Fant den her på ebay i Tyskland .de sender over hele verden ,syntes prisen var litt høyt her.
Hilsen Peter
http://cgi.ebay.de/Einspritzpumpe-Diese ... dZViewItem
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
toot62

Dyser

Post by toot62 »

Torle wrote:Vedrørende dyser så er det en slitasjedel. Ser en i forskjellige fora og på feks Bosch sine sider så anbefales dyse skift ved 160k-200k. Har en ikke optimale dyser så vil bilen gå stygt på tomgang(dysene forstøver dårlig). En dyserens kan hjelpe men nye dyser er en oplevelse før og etter. Så klart kan en jo i samme rennet montere litt større dyer, som sammen med en moderat opjustering av åpningstrykket gir motoren litt ekstra "krefter".
Hei, takk for svaret, tror jeg begynner med dysebytte, tar den billigste biten først, har kjørt dyserens 2 ganger nå, og synes egentlig det har blitt værre, om det er årsaken vet jeg ikke, aner du noe om hvor de har bra dyser til en overkommelig pris:)
Terje 2.5 TDI
Even
-
-

Post by Even »

Bilen min er runda 400.000 og går etter pumpeoverhaling som en klokke.Starter med en gang uansett(har ikke hatt en spes kald vinter her da...)ingen hosting eller fusking.Dysene ble visstnok bytta på denne og før jeg fikk den.

toot62

Post by toot62 »

Etter at jeg bytta, begge hovedstrømssikringene (brist i begge, av) har jeg ikke hatt problemer med å starte, men jeg har fortsatt denne småjukkingen rett over tomgangsturtallet, men bare når jeg kjører og slipper den på f.eks 3-4 gir, og denne buldringen som kommer innimellom når den står og går på tomgang, men det er heller ikke hele tiden, mest når bilen er varm:)
Terje 2.5 TDI
Post Reply