intercooler i fronten.

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Turbo Coach

intercooler i fronten.

Post by Turbo Coach »

Lurer på om det er noen som har erfaringer med cooler i fronten.
Tenker på slanger/rør , motstand/trykktap og plass.
90 coach 1.6td. Under fullstendig renovering.
Rikskringkastingen
-
-
Car: T3 Syncro

Post by Rikskringkastingen »

Jeg har ingen erfaringer, har bare grublet litt på det. Jeg har egentlig ikke vurdert seriøst å prøve engang. Hvis du skal sende ladelufta fra turboen, fram i grillen og så tilbake til innsuget, så får du sikkert 8-10 meter med rør. Da gjetter jeg på at du vil ende opp med en ganske hårete turboforsinkelse.

Du må sannsynligvis ha ganske grovt dimensjonerte rør for at det ikke skal bli for mye motstand/trykktap. Da blir det mange liter luft inni der, og da vil det nok gå litt tid fra turboen begynner å snurre til du får komprimert lufta og ladetrykket er klart. Du kan sikkert få bra med krefter på jevn belastning, men det vil muligens ikke bli veldig kjørbart.

På T3 er nok de beste alternativene enten en vanlig luftkjølt intercooler montert bak i motorrommet, eller en vannavkjølt intercooler.

Hvis du skal bruke en vanlig intercooler er nok den beste plassen der hvor innsugskanalen ligger originalt i venstre hjørne bak, eventuellt med ei vifte til å trekke kjøleluft gjennom intercooleren. Da bør innsuget flyttes til høyre side. Bernd Jaeger har laget en løsning på dette: http://www.syncro-bernd-jaeger.de/ENGLI ... er-td.html
Jeg tenker på å lage til noe som ligner på dette etterhvert, men jeg kommer nok ikke til å betale 1950 euro for det..

En vannavkjølt intercooler blir et mer komplisert system med et eget vannkretsløp. Da må du ha en vannkjøler framme i fronten, og en vann/luft-varmeveksler bak ved motoren. Jeg tror Oettinger leverte noe slikt en gang.
Henrik Engen

'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
steinn
-
-

Post by steinn »

Vannkjølt ladeluft- og oljekjøler i fronten er det noen av medlemmene her på forumet som har bygd inn. Mener å huske at narle og oivinla er noen av disse. Søk så kanskje du finner noe.

Luftkjøling over disse avstandene tror jeg du bare kan glemme.
Lær av andres feil, dine egne kan koste deg livet!

88 T3 syncro, 1,9 TDK
89 T3 syncro 1,9 TDI
90 T3 syncro doka 2,1 112 hk
90 T3 syncro halvpanel, dobbeltdører 1,6 TD
07 Ford Ranger

Member of Team Syncronaut, kaffe- og kartbordgjengen.
Diabloto
-
-

Post by Diabloto »

Som tidligere sagt så er det flere som har bygget med våt/våt intercooler. Flere fordeler, blant annet at intercooleren kan plasserers svært nær motoren(oyvinla har den rett over motoren, der man har batteriet stående på TD). Desverre så har det vist seg å være litt problematisk også. Man må jo ha et kjøleregister til i front, og hvis man allerede har oljekjøler så blir det fullt i fronten. Har vært snakk om noe varmgang osv.

Har en lik intercooler som Oyvinla liggende, har selv lyst til å få den montert en gang. Men får se hva som skjer. Kretsløpet kan lett bygges av deler fra t3(vannpumpe, varmeapparat register, osv osv)

Det hele er vel ganske detaljert i prosjekt tråden til oyvinla.
Gulsviking med All-dilla!
Post Reply