Nå er ikke jeg noen ekspert på automatkasser men etter det jeg har fått forklart er dette en videreutvikling av den gamle slurekassen.
Når en moderne automat skifter gear så låser en clutsh i converteren
den i gearet slik at den ikke slurer bla. for å spare drivstoff.
Vil du ha detaljer om lockup så les her
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque_converter
Før jeg fikk skiftet converter og lå i 4 gear og gav gass så sluret den og
det kom kraftige vibrasjoner ved turtall rundt 2000 omdr.
(lockup clutsh var utslitt og maktet ikke å låse den skikkelig i gearet=kraftige vibrasjoner) Lockupventil måtte også skiftes, aner ikke hva denne gjør,men det har visst noe med oljetrykket i converter å gjøre
Når kassen fungerer som den skal, så kjenner du at den drar jevnt og ikke slurer ved gasspådrag. Nesten som ved manuell gear.(spesielt i 3-4 gear)
Dvs. Lockup funksjonen merkes ikke så mye før du når 3 og 4 gear, litt vanskelig å forklare men du merker det er en clutsh som slurer og låser gear automatisk og jobber nesten "sømløst"
Svakheten på disse kassene iflg Transtec på Bryne/Rogaland er at de går
med for høy oljetemp. Den kjøler seg orginalt på motor (ja motor!! på nesten 100 grader)
Dermed er oljekjøler et must. Dette ble montert obligatorisk på alle ambulansene iflg. Transtec, + oljeskift ved 60.000, uansett hva Hr møller måtte si. Når dette ble gjort ble det heller ingen problem i etterkant.
Min kasse ble iallefall som ny, og jeg kommer garantert å ta en hotflush på hver 60.000 (minst
Min ble kjørt nesten 200.000 km på samme oljen, og alle servicer overholdt hos merkeforhandler.Automatkasse omfattes ikke !!
Nesten ufattelig at kassen holdt så lenge!!
Iflg. fagfolket så vil INGEN automatkasser overleve uten regelmessig oljeskift.
Blir vel nesten som å bare kutte alle servicer på en 2,5 TDI , og så kalle den for en svak drittmotor når den skjærer seg etter 120.000km
99 T4 minibuss 2,5 Tdi