skulle gjerne kunnet styre kupelyset bak fra dashbordet. Er det noen som har en løsning på dette. Om jeg bare må koble meg innpå kursen så er det jo så, men finnes det noe koblingskjema på dette lett tilgjengelig?
og en annen ting (kanskje dette er under en annen topic men) det dugger veldig på rutene. jeg har dobbeltklima anlegg, men savner en "opptørke" knapp som jeg hadde i Mercsedesen jeg hadde. Må jeg bare skru opp vifta eller er det ett triks på dette?
PS: jeg er ny som caravelle eier...
Tomas Torgersbråten
- 95 Volvo 945 "sluk'ern"
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
- 86 Subaru L1800, som bare står det....
Den enkle måten er å trekke en liten kabel fra kontakten i dørstolpen ved førerdøra og montere en microbryter på rattstammen.
Dugger det foran på frontruta eller bak? Dugg på frontruta som du ikke klarer å bli kvitt er tegn på utett radiator eller annet problem med kjøleanlegget. Vaar plaget med dette selv på den gamle caravellen min.
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
Stein wrote:
Dugger det foran på frontruta eller bak? Dugg på frontruta som du ikke klarer å bli kvitt er tegn på utett radiator eller annet problem med kjøleanlegget. Vaar plaget med dette selv på den gamle caravellen min.
Stein
Det dugger både forran og bak, men bare jeg kjører opp jeg opp vifte hastigheten forsvinner det etterhvert.
Skal ikke dette være ett problem om alt er i orden?
Tomas Torgersbråten
- 02 VW Caravelle 2,5 tdi. Stjålet og har sikkert blitt en flottfamiliebil i Polen.
Da er det jo forholdsvis enkelt da, men om jeg bare vil tenne bak så må jeg ta det i fra bakdøra med andre ord?! Liker litt finesser...
Hvordan er det å trekke kabler i Caravellen er det greit eller ett realt hel...te?
Tomas Torgersbråten
Akkurat, er vel det enkleste også Har 2 små som sitter baki der og i blandt hadde det vært greit å sett litt hva dem driver med...hehe:)
Tomas Torgersbråten
Torle wrote:Tips ved dugging, kupefilteret skal ikke være serlig skittent før en sliter med dugg! Enkelt steder står det anbefalt bytte intervall på 15000 km.
Kupefilter - Er det det som sitter i motor rommet i den runde "kassa"?
Tomas Torgersbråten
Det sitter ett kupefilter øverst til høyre på torpedoveggen, inntaket til dette går mot et hull innvendig i panseret. På mange Caraveller sitter det ett filer helt bakerst også. Hvis du har et luftinntak bak det bakre høyre sidevinduet, så bør du nappe av luka i sidebekledninga innvendig. Da kommer du til viftehuset. I forkant av dette sitter det et buet deksel festet med ei klemme eller to. Der inne sitter det et friskluftfilter. Selve filterinnsatsen er lik som den foran.
Henrik Engen
'91 Transporter Syncro halvpanel 1,6td, ex NRK
'86 Transporter Syncro pickup 1,9wbx
'88 Caravelle C Syncro 2,1
'88 Transporter 2WD pickup 2,1
'87 Caravelle C Syncro 2,5tdi
'83 Transporter D Eurec Cassandra
Tomator wrote:skulle gjerne kunnet styre kupelyset bak fra dashbordet. Er det noen som har en løsning på dette. Om jeg bare må koble meg innpå kursen så er det jo så, men finnes det noe koblingskjema på dette lett tilgjengelig?
Huge og Stein beskriver vel den enkleste og greieste løsningen, men jeg vil gjerne tipse deg om at det finnes originalbryter for styring av kupelyset å få kjøpt, så kan du erstatte ett av blinddekslene på dashbordet med en en fin bryter istedet for å bruke noe uoriginalt.
Rikskringkastingen wrote:Det sitter ett kupefilter øverst til høyre på torpedoveggen, inntaket til dette går mot et hull innvendig i panseret. På mange Caraveller sitter det ett filer helt bakerst også. Hvis du har et luftinntak bak det bakre høyre sidevinduet, så bør du nappe av luka i sidebekledninga innvendig. Da kommer du til viftehuset. I forkant av dette sitter det et buet deksel festet med ei klemme eller to. Der inne sitter det et friskluftfilter. Selve filterinnsatsen er lik som den foran.
OK, takk for nyttig info. Jeg var på Møller Haugesund og shoppet kupefilter til min Multivan, og da fikk jeg 2 stykker... Jeg satte det første inn der fremme ved torpedoveggen - men det andre filteret fant jeg ikke ut hvor skulle installeres Min bil har ikke luftinntak ved bakre høyre sidevindu....så da må jeg ha fått feil antall filtere
Menne...hva med det varmeapparatet som vi har nede på gulvet, det bak høyre fremsete..? Er det noe luftfilter til det også?
Carl Otto
67 T1 vare
90 T3 syncro 2,1 dj Doka
91 T3 syncro TD kombi
03 T4 Multivan 2,5TDI syncro
90 Golf I cab!
X 58Boble
X 72T2 doka
X 73T2 vare
X 79T2 Westfalia
X 86T3 varebil
X 87T3 syncro 1,6TDsika
X 90T3 syncro2,1i
X 91T3 syncro2,1i
X 97T4 Multivan2,5TDI
Jeg har dobbel klima i min, og der og er det ikke noe plass for filter slik jeg ser det. Ser jo vifte huset, men så er det en stor boks utapå dette igjen... ?
Er ikke bare bare å komme til der å bytte filter sp det ut som.
Tomas Torgersbråten
Jepp, stemmer det. Jeg har en original "innenlichtschalter" for kupelys og en original "Rote Kreutz Schalter" (opprinnelig for sykebil med blålys tror jeg) for å koble ut Eberen ved korte kjøreturer. Den har et lite indikatorlys slik at man lett kan se at Eberen er utkoblet.
-mvh Huge
Syncronaut wrote:
Tomator wrote:skulle gjerne kunnet styre kupelyset bak fra dashbordet. Er det noen som har en løsning på dette. Om jeg bare må koble meg innpå kursen så er det jo så, men finnes det noe koblingskjema på dette lett tilgjengelig?
Huge og Stein beskriver vel den enkleste og greieste løsningen, men jeg vil gjerne tipse deg om at det finnes originalbryter for styring av kupelyset å få kjøpt, så kan du erstatte ett av blinddekslene på dashbordet med en en fin bryter istedet for å bruke noe uoriginalt.
Må vist stive opp tysken min etter å ha kjøpt meg denne bilen skjønner jeg...hehe
Blir nok ett lite prosjekt dette her, men først står den andre bilen for tur. Har en stygg skrape lyd forran når jeg bremser...hmm bremse klosser sider du?
Edit: sider = sier sjekke stavinger før jeg legger ut kanskje
Last edited by Tomator on 04 Feb 2008, 22:30, edited 2 times in total.
Tomas Torgersbråten
Jeg har en sånn løsning på bilen min. Det var en del knapper her som ikke var til noe etter at forrige eier tok med seg utstyret sitt.
Det er knapp nr.2 fra venstre som er til lyset i taket, og den helt til høyre er til varmevifta i lasterommet.
Født fri, skattet ihjel!!!
Nøye planlegging kan aldri erstatte ren og skjær flaks.
Så litt på muligheten i stad og fant ut at uret til "eberen" er satt idt i mellom de to blind dekkslene som sitter der. hmm smart og gjenomtenk av de som monterte. Er bare å flytte litt så går det vel greit...
Men, åssen får jeg trekt kabler inni dash'n uten å pelle fra hverandre alt? Dumt spørsmål sikkert men...
Tomas Torgersbråten
charlie 21 wrote:Jeg har en sånn løsning på bilen min. Det var en del knapper her som ikke var til noe etter at forrige eier tok med seg utstyret sitt.
Det er knapp nr.2 fra venstre som er til lyset i taket, og den helt til høyre er til varmevifta i lasterommet.
Heite til knapper. :p
Trekke kabler er bare å dytte de inn å håpe at man finner de igjen, Evt fest kablene til en pinne og dytt de ned mot pedalene. :p
Rikskringkastingen wrote:Det sitter ett kupefilter øverst til høyre på torpedoveggen, inntaket til dette går mot et hull innvendig i panseret. På mange Caraveller sitter det ett filer helt bakerst også. Hvis du har et luftinntak bak det bakre høyre sidevinduet, så bør du nappe av luka i sidebekledninga innvendig. Da kommer du til viftehuset. I forkant av dette sitter det et buet deksel festet med ei klemme eller to. Der inne sitter det et friskluftfilter. Selve filterinnsatsen er lik som den foran.
OK, takk for nyttig info. Jeg var på Møller Haugesund og shoppet kupefilter til min Multivan, og da fikk jeg 2 stykker... Jeg satte det første inn der fremme ved torpedoveggen - men det andre filteret fant jeg ikke ut hvor skulle installeres Min bil har ikke luftinntak ved bakre høyre sidevindu....så da må jeg ha fått feil antall filtere
Menne...hva med det varmeapparatet som vi har nede på gulvet, det bak høyre fremsete..? Er det noe luftfilter til det også?
Carl Otto
Det med to pollenfilter gjelder vel også biler med klima, eller hva? Dersom du kikker innenfor dekselet på bakerste høyre stolpe, ser du et halvrundt deksel med klips (som på luftfilteret) dersom du har et pollenfilter der bak. Jeg vil tro alle som har en "kasse" på bakre høyre stolpe (altså på innsiden...) har tak med luftdyser og dermed også pollenfilter der bak (i tillegg til det i motorrommet).