Startproblem 2,5bensin T4

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
televerket

Startproblem 2,5bensin T4

Post by televerket »

Min 92 caravelle nekter å starte!
Samme hendte for 4 mnd siden, da starta den ikke i regnvær.
Fikk den til å gå i tørt vær en periode. Ble lei problemet og satt den på et verksted.
Verkstedet bytta 2 releer under dashbordet samt fordelerlokk, rotor og bytta med anna coil og alt ble bare velstand.. i 2 uker. Etter en regnværsnatt så var det samme problem igjen. Verkstedet antydet styreenheten, ca 10.000.
Jeg fikk tak i en brukt styrenhet digifant fra bilskrot og da den ble byttet så funka bilen fint.. helt til nå..! Den holdt i 4 mnd.

Hva gjør jeg nu? Kjøpe en til brukt styreenhet?
Kan det være noe annet?
Caravelle -92 2,5b aut
televerket

Starter og går nu..

Post by televerket »

Har hatt bilen stående i en varmgarasje på jobb og laddet batteriet. Det hjalp ikke så mye, motoren var ca. som tidligere, startet halvveis/nesten. m.a.o. tenning trolig ok.?!
Så idag, etter 1-2 dagers "lagring" i garasjen, startet den endelig og nu går den som ei klokke.!! Uten at jeg gjorde annet enn ladding.
- Kanskje fikk den ikke nok bensin kunne det virke som. (pumpa? kondens?)

Fikk tips om å bytte hallgiver, kommer til å gjøre det nu! Flere som har hatt lignende prob. og byttet den. Håper det vil eliminere lignende feil i framtiden.

jh
Caravelle -92 2,5b aut
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Løsningen ligger vel i å bytte til TDi....

Men det kan høres ut som problemer med å få frem drivstoff. Har du sjekket tank, slanger og rør? Hva med drivstoffilteret?

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
televerket

Post by televerket »

Takk for tipset. God ide! Tdi blir neste..
Skal se om jeg får sjekket slanger og filter i helgen.
(Dritten ville ikke starte i morgest, selvfølgelig...!)

jh
Caravelle -92 2,5b aut
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Har du lest ut feilene? er det mulig på bilen din ? har bilen en LMM? på min AAF 94 mdell var det den luftmengdemåler ,bytta den og bilen gjikk som en kule.
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

forresten er det nok lurt og bytter til Dieseldyr ,jeg har opplevd flere ganger at Storebror ikke fant feilen som var egendlig enkelt og finner ,Diesel kan de skruer men Beziner er det ganske tynnt med viten hos dem :evil:
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
Pickupman
-
-

Post by Pickupman »

Punkt 1.:Ta utskrift av eventuelle feilkoder. Spør den eldste mekanikeren på merkeverkstedet.

Punkt 2:Dersom du etter det fortsatt lurer på hva som er feil. Feilsøk på bensin forsyningen, ligg unna tenninga, det er ingen grunn til å tro at det er feil der sånn som du forklarer det.
Last edited by Pickupman on 28 Jan 2008, 11:23, edited 1 time in total.
Mvh Pickupman
televerket

Post by televerket »

Takk for respons! Fikk ikke sjekka bilen selv, satt den på VAG verksted og de sier de "mangler noen signaler" fra styrboksen, men har konkludert med hallgiveren, slik jeg ble tipset her i forumet og de skal bytte den nu. Så får vi se.. Kan jo ev. være tilførsel. Kommer tilbake med info her..!
jh
Caravelle -92 2,5b aut
televerket

Post by televerket »

Bilen går som en drøm, VAG byttet hallgiver og plugger. Giveren selges kun integrert i fordeleren, kunne ikke byttes separat.. (=>dyrt.. )

jh
Caravelle -92 2,5b aut
SYNCRO
-
-

Post by SYNCRO »

Hadde selv et startproblem på min 2,5 bensin syncro.
Fikk tips fra VW om at det kunne koke over i ekspansjonstanken noen ganger for så å renne ned på fordeler. Om man da ikke har det grå dekselet som sitter utenpå fordelerlokket så kan det visst nok komme fuktighet inn i fordeler. På min ER det et slikt deksel men det var fuktig der allikevel.
Tok av fordelerlokk og konstaterte at det var rust mellom aksel og rotor.
Pusset vekk dette samt smørte med CRC 6-66, og VIPPS, så var motoren ikke til å kjenne igjen. Nå starter den nesten bare ved å "se på nøkkelen".

Eskild.
Eskild Serigstad
Maskiningeniør

2000 Ford Excursion Arctic Truck 315, 7,3 TDI, dailydriveren
Post Reply