Noen som kan gi meg tips om hvordan man bytter bakhjulslager på T4 med skivbremser?
Har prøvd å finne beskrivelse/bilder men det er ikke mye å finne. Er dette greit å gjøre selv? Noe spesielt å være obs på? Spesialverktøy?
Takker for alle tips!
mvh Huge
Bytte bakre hjullager
Bytte bakre hjullager
Huge Mehus
1997 Caravelle TDI 2,5

1997 Caravelle TDI 2,5

PS Jeg antar at bremsekaliperen og skiva må av, er det noen heksekunst eller er det stort sett rett fram? F.eks løsne kaliperen og "henge" den opp og passe på at ingen trakker på bremsepedalen?
Og er det noen som har snøring på momenter når ting skal skrus sammen?
-Huge
Og er det noen som har snøring på momenter når ting skal skrus sammen?
-Huge
Huge Mehus
1997 Caravelle TDI 2,5

1997 Caravelle TDI 2,5

-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090
Dette er ett fast lager og ikke byggesett. Her må du ha kraftig verktøy for å få dratt dette ut. Anbefaler heller ikke her noen å begynne hjemme i garasjen. Vi kan til tider slite for å få de bytta, og vi har tilgang til rett verktøy! Vanlige folk finner ikke slikt verktøy liggende å slenge i verktøykassa si! 
Spar penger og helse; Sett dette bort til fagfolk.
Som tilleggsopplysning: Har du ikke gjort jobben eller peiling på hva det går ut på, så ikke svar. Vil helst unngå at folk får feil opplysninger og ender med å skade både seg selv og bilen!
Som tilleggsopplysning: Har du ikke gjort jobben eller peiling på hva det går ut på, så ikke svar. Vil helst unngå at folk får feil opplysninger og ender med å skade både seg selv og bilen!
Rune Andersen
-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter
Er det samme type lager på T4 med trommelbremser bak?.... eller er det "lettere" på disse?Der Postmeister wrote:Dette er ett fast lager og ikke byggesett. Her må du ha kraftig verktøy for å få dratt dette ut. Anbefaler heller ikke her noen å begynne hjemme i garasjen. Vi kan til tider slite for å få de bytta, og vi har tilgang til rett verktøy! Vanlige folk finner ikke slikt verktøy liggende å slenge i verktøykassa si!
Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Takk for svar Postmeister!
Var vel ikke det svaret jeg hadde håpet på, men det er jo greit å få vite hva som ikke er hensiktsmessig å starte med på egen hånd.
Jeg får undersøke nærmere om lager virkelig er defekt eller ikke før jeg koster på ca 5k. Det er litt during/ulyd under kjøring, men jeg kan ikke kjenne noe slakk eller høre noe mistenkelig lyd når jeg snurrer på hjulet når den er jekket opp.
Litt merkelig at during/ulyd øker på hvis jeg drar litt i håndbrekk slik at bremsene tar. Muligens noe bremserelatert...? Trege glidebolter...?
mvh Huge
Var vel ikke det svaret jeg hadde håpet på, men det er jo greit å få vite hva som ikke er hensiktsmessig å starte med på egen hånd.
Jeg får undersøke nærmere om lager virkelig er defekt eller ikke før jeg koster på ca 5k. Det er litt during/ulyd under kjøring, men jeg kan ikke kjenne noe slakk eller høre noe mistenkelig lyd når jeg snurrer på hjulet når den er jekket opp.
Litt merkelig at during/ulyd øker på hvis jeg drar litt i håndbrekk slik at bremsene tar. Muligens noe bremserelatert...? Trege glidebolter...?
mvh Huge
Huge Mehus
1997 Caravelle TDI 2,5

1997 Caravelle TDI 2,5

-
Der Postmeister
- -

- Phone: 99454090