Bytte gearkasse i t3 syncro, trenger hjelp/svar

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Gilbert
-
-

Bytte gearkasse i t3 syncro, trenger hjelp/svar

Post by Gilbert »

Har en t3 på hånd som jeg vurderer å kjøpe. men gearkassa er deffekt! Er det noe mer/mindre jobb å bytte den selv om det er en syncro? (mulig dumt spm, men har aldri hatt syncro) bilen er en 2,1 l. Kan jeg f.eks bruke ei kasse fra en t3 uten syncro? og har dere noe mer å tilføye, så spy ut!
2012 touran
2008 touran
1965 panel
1958 boble

Eivind Korsmo Herseth
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Re: Bytte gearkasse i t3 syncro, trenger hjelp/svar

Post by narle »

Gilbert wrote:Har en t3 på hånd som jeg vurderer å kjøpe. men gearkassa er deffekt! Er det noe mer/mindre jobb å bytte den selv om det er en syncro? (mulig dumt spm, men har aldri hatt syncro) bilen er en 2,1 l. Kan jeg f.eks bruke ei kasse fra en t3 uten syncro? og har dere noe mer å tilføye, så spy ut!
Mer jobb er det på grunn av beskyttelsen under motor/gir.Mellomakselen må tas av på girkassa.Lufting oppe på girkassa må tas av når kassa har blitt senket ned litt.Ellers går det på det samme som 2wd.Litt trangere noen plasser, kanskje.Kasse må være fra syncro og den må ha samme kode på kassa.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
oyvinla
-
-

Post by oyvinla »

trenger forsåvidt ikke å være samme kode, bare det er samme sluttutveksling (final drive). liste over koder og utveksling finner du her: http://www.brick-yard.co.uk/VehicleSpec ... fo/gbx.htm
Øyvin Lanner med orange multivan syncro 1,9tdk intercooler decoupler og 74 T2b
avdem
-
-
Car: T3 1990 syncro mTDI
Phone: 48232026

Post by avdem »

Så da kan man slik jeg ser det også bruke bensinkasser på dieselmotorer, eller er det andre forskjeller enn utvekslingen? Innfesting og slikt?
Halvard Avdem
-90 Syncro Trufa 1.9 Mtdi, decoupler, sperre bak, 235/75-15 BFG AT....
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

girkasse er girkasse. forskjell på syncro og 2wd men ikke på diesel og bensin, da er det bare clutchhus som er forskjellig.
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
Spinn-Vill

Post by Spinn-Vill »

mente det var snakk om forskjellig utveksling på bensin og dieselkasser?? eller er det akslene som det er forskjellig utveksling i???
Ratt? Hjul? Motor og Fart? En dose Galskap SÅ er jeg Med!!!
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

patrick wrote:girkasse er girkasse. forskjell på syncro og 2wd men ikke på diesel og bensin, da er det bare clutchhus som er forskjellig.
Forskjellige utvekslinger er det på de og man kan jo prøve å sette inn ei kasse med feil utveksling på en syncro.Da går det ikke så lenge før det skjærer seg.Framdiff og girkasse MÅ ha samme utveksling.
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
patrick
-
-
Car: T2-74, T3-Syncro Halvpanel, T3 Atlantic

Post by patrick »

jeg er enig i det du sier. på syncro må du ha samme utveksling, men ikke i 2wd vel?
-74 panel bay Til salgs
-86 syncro halvpanel 112i
-90 Atlantic automat calypso green.

Medlem av Rundlyktgeriljaen, Syncronautene, Westfalia Campers, Veterangjengen, Kristiansand og Årvoll Bus-Depot, Agder VW-Klubb

Patrick W.
sindrehauglum
-
-

Post by sindrehauglum »

Gilbert wrote:Er det noe mer/mindre jobb å bytte den selv om det er en syncro?
patrick wrote:jeg er enig i det du sier. på syncro må du ha samme utveksling, men ikke i 2wd vel?
Han spør om en Syncro, da er det nok nyttig for han at du svarer i forhold til det. Jeg har nå lest tråden og det er grunn til å bli forvirret.

Som tidligere nevnt, er du nødt til å bruke en Syncro-kasse og den må ha samme utveksling som differensialen fremme.

Koden finner du som regel under sikringsboksen ved rattet. Trolig AAN med utveksling 34:7.
sindrehauglum[a]gmail.com
Syncronaut som skrur mye (ufrivillig)
- ønsker å kjøpe girkasse og diff m/sperr T3
Post Reply