Kilt skyvedør og oljelampe som lyser svakt

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
huldra66

Kilt skyvedør og oljelampe som lyser svakt

Post by huldra66 »

Hei
Skyvedør og oljelampe.

Har problemer med skyvedør etter en tur i fjellet da alt frøs fast.
Saken er nå att skyvedør ikke løsner og sitter komplett fast.
Lås virker går opp og ned Handtak går helt inn ved låst dør men når dør er opplåst da går det ikke ann og trykke inn Handak.
Det virker som om noe er totalt kilt inne i døra.
Noen tips før jeg prøver og løsne dørtrekk? hvordan tar en av dørtrekk uten og ende opp med knekte deler :-).

Neste "problem" vet ikke om det egentlig gjør noe men Oljelampe lyser svakt når motor går. Det er nok olje og lampa slukker fra fullt lys når en starter og trykk kommer opp.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
Caravelle GL tdi 97 grønn
Caravelle GL tdi 97 blå med (Ekte) klima
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sette den inn til opptining først iallefall.
Sjekk opp oljetrykket ditt du. Det har forøvrig skjedd at oljetrykkbryteren er defekt også.
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

Enig med Rune hva tining angår - du må vel det for å få åpna den.

Men værre ville det vært å stått oppå fjellet i 40 blå og fått opp døra for å oppdage at dørlåsen hadde fryst, før du fikk lukka den :D
Opplevde det i dritskumle 3 minus før jul :D

Min løsning da var å fyre opp 2kW el.ovn i bilen og la den stå der en liten time. Funka fint, men det er ei tvil i mitt sinn om at dørlås trenger smørning nå og da.

mvh,
Yngve S
TheScirocco

Post by TheScirocco »

Opplevde noe lignende på nyttårsaften... Kanskje litt min egen skyld siden jeg vasket bilen litt tidligere på dagen og her på Gjøvik var det vel minus 5.

Pakket inn i bilen for å kjøre til Oslo på ettermiddagen og hadde litt problemer med døra, men fikk den igjen til slutt...

Så mens jeg lå i 80kmt på RV4 slo plutselig taklyset seg på. Skjønte først ingen ting, men plutselig gled skyvedøra opp av seg selv. Fikk litt pnikk siden bikkja pleier å sitte bak der å glo ut av vinduet mens jeg kjører...

Gikk heldig vis bra denne gangen, men følte meg ikke høy i hatten der jeg satt og ikke kunne se bikkja. Ikke turte jeg å bråbremse heller i tilfelle han satt på stigtrinnet og nøt den friske luften ;)
Sindre
1993 T4, 2,5l Bensin, 9-seter Syncro
huldra66

Post by huldra66 »

Tining var nok ikke nok, måtte av med dørtrekk og ut med lås.
Det var en skjeiv arm i låsemekanikken som var problemet, denne skal løfte en hendel med krok som sansynligvis er montert som tyverisikring? iallefall hindrer denne en i å dra staget som går bak til låsen viss ikke hendelen blir frigjort først.
Har nok vært litt hardhent når døra var frosset ;-)

Olje lampen ser foreløpig ut til å ha fixet seg selv? fungerer iallefall OK nå.

Hilsen
Terje
Caravelle coach 87 112i
huldra66

Post by huldra66 »

Hmm. olje lyset kom tilbake må nok sjekke sensor ( lyser bare meget svakt ) . Noen som vet hvor den er plassert?
Caravelle coach 87 112i
Post Reply