Er det mulig? - pris på glødeplugg til Eber

Caravelle/Multivan/Transporter 1991-2003
Post Reply
huge

Er det mulig? - pris på glødeplugg til Eber

Post by huge »

Tok en telefonrunde for å sjekke pris på glødeplugg til min kjære Eber D3W som ga seg nå da jeg trenger den mest.

Lokalt merkeverksted forlanger 755,- for en glødeplugg! For meg virker dette som en urimelig pris (og i tillegg nektet de å gi meg delenummeret da jeg spurte om det... jeg måtte gjerne sjekke pris andre steder, men da måtte jeg finne nummeret selv).

Mekonomen kunne skaffe til ca 520,- Det er jo noe rimeligere...

Etter noe jobbing i ettermiddag ligger nå Eberen på benken i garasjen og den defekte glødepuggen på kjøkkenbenken :-)

Det er en BERU plugg med et tilhørende BERU nummer: 0 100 226 228 og på kragen står det GOB E133.

Noen som kjenner til priser på disse pluggene?

Finnes det Beru (erstatnings) plugger til "normale" priser?

-mvh Huge
vivjohan

.

Post by vivjohan »

skiftet nettopp selv for første gang siden 1997,tar jeg med at pluggen varte i 10 år,så syns jeg selv at pluggen ikke er så dyr :oops:
huge

Post by huge »

-nei kanskje ikke, men kan det være SÅ stor forskjell på en glødeplugg til motor (231,- hos Mekonomen) og Eber?

Begge typer glødeplugger er av merket Beru, og av informasjonen som man kan finne på Beru sine websider virker det som glødeplugg til motor er en mer "avansert" type (ettergløding).

Men det kan vel skyldes at glødeplugger til Eber selges i lavere volum og/eller at de kun selges gjennom Ebers forhandlernett?

Har forresten funnet ut at 3 av 5 glødere på motor er def. :lol:

Så det blir full runde på meg nå.

Det ligger mye info om dette her: http://www.t4-lexikon.de/mediawiki/inde ... Wechsel%29
for de som er halvveis stødig i tysk.
Indian
-
-
Car: Multivan 2002 2,5 TDI
Phone: 46426546

Post by Indian »

Hva er en Eber???
Harald Hansen
-
-
Car: 1986 T3 Syncro

Post by Harald Hansen »

Indian wrote:Hva er en Eber???
En forkortelse for de som ikke kan stave Eberspächer... :D (Altså en diesel- eller bensinvarmer for tilleggsvarme)
Harald Hansen
2003 Multivan Syncro m/ hevetak
1988 T3 Syncro C, to sperrer, 225/75R16, 1,9 TD (AAZ)
t21500
-
-
Phone: 9081tjueen99

Post by t21500 »

Tror ikke prisen er så utrolig høy. Skulle kjøpe glødeplugg til bensinvarmeren i bobla, den kostet i overkant av 500,-. (4 år siden). Den er vel litt enklere enn den du skal bruke, tenker jeg.
Peter
-
-
Car: T4 TDI ACV CC
Phone: 90877396

Post by Peter »

Hei
Har en slik Glødeplugg liggende.
Hilsen Peter
Bussfeber skal ikke helbredes ,bare vedlikholdes .
T4 California Coach 98 Modell ACV 102 HK TDI
Passat 3B Sedan 99 Modell 1.6 101 HK B
huge

Post by huge »

Takk for tilbudet!

Men jeg måtte bare bite i gresset og kjøpe til blodpris...

Kan forøvrig nevne at jeg skiftet alle 5 glødepluggene (original Bosch fra Hellanor) på motor, de kostet mindre tilsammen enn den ene til Eber.

Vel vel, bare å glede seg til det blir skikkelig kaldt :lol:

-Huge
Torle
-
-
Car: T4 2002
Phone: 90994928

Post by Torle »

Plukker frem denne tråden igjen....
Skulle ha ny glødeplugg og ringte Møller, hadde for og være sikker plukket frem delenummer 7D0 963 319A kr 604,- Synest dette var i mest laget så telefon gikk til min lokale rekvisita sjappe Beru nr 0100 226 228 8v, nei den fantes ikke i listene. Men med litt egenforsking så kom jeg frem til at Beru har kommet med nytt nummer 0100 226 340 så med alle rabbater så kom det på litt over 200,- og en times arbeide/test kjøring. Røyken er vekk og eberen brenner friskt!
Tor-Ole Olsnes
Eks Multivan 2002 TDI 102
Rudeboy
-
-
Car: T4b California Coach syncro
Phone: 666

Post by Rudeboy »

-Jeg antar det er med Eber'n som med Webastoen at du bør kjøre den minst en gang i måneden uansett årstid, for at den ikke skal skjites ned eller sote igjen ?

Ville neppe tatt sjansen, på at den ville vært klar for vinteren uten at jeg harre "testet" den en gang i mnd året igjennom, siden man i Kongeriket ikke koster gater og veinett for øvrig.

Og hva koster det å kjøre varmesystemet en gang pr mnd, kontra å måtte bytte deler i ett sett ? Ittno...

Webasto/Eber er definitivt på ønskelista for en "neste bil", så jeg får vel se hva jeg ender opp med, da. Ringer Hamar kjøper jeg ny eber eller Webasto 8)

mvh,
Yngve S
jvelle

Vanskelig å bytte glødeplugg

Post by jvelle »

Hei, min ryker noe voldsomt når jeg starter og det blir ikke varmt heller.
Det er vel glødepluggen da?
Vanskelig å bytte selv?

Jarle
Torle
-
-

Post by Torle »

Ikke noe hekskunst... men det er litt som står i veien!

Vekk med all plast rundt batteri,
Koble av kabel inn på varmer(svart kontakt), løfte vekk luft tilførsel.
Skru opp fire skruer i lokket torx på ny type (nr 21....)
umbrako og stjerne på gammel type (nr 1854)
I lokket sitter hjernen og det går ledninger ned i brenneren
Dette kan fjernes men det går fint og legges til side.
Løsne 7mm mutter på toppen av glødeplugg, ta vekk mutter og skive.
13mm langpipe (1/4") skru ut glødeplugg.

Monter i motsatt rekkefølge....

Kobl på tester og fjern feilkode lager. Har en ikke tester start opp og brenneren har fått et nytt liv. Er det over 5+ kan en teste at brenneren strater ved og sette på en jumpe kobling over temp føler i høyre side av fanger.

Tar intet ansvar for feil i beskrivelsen, alt gjøres på eget ansvar
Tor-Ole Olsnes
Stein
-
-
Car: T5 2,5TDi 2008
Phone: 99497790

Post by Stein »

Kan få feil på disse brennerne om eksosrøret er tett av sand og skitt. Plasseringen ved siden av venstre fordekk er vel ikke helt optimalt. Prøv å rens opp åpningen med en skrutrekker.
Du kan også få feil på disse om det er luft i kjøleanlegget.
Husk at småkjøring tar "knekken" på disse eberne. Det kan lønne seg å ordne med en bryter som kan deaktivere brenneren slik at den ikke starter når du bare skal kjøre småkjøring.
Skal se om jeg finner siden der det ble diskutert, tror det var Postmesteren eller VWegard som nevnte hvilken farge som skulle kuttes.

Stein
Stein Larsen

Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT

TIguan 2013 Bluemotion TDi
Smyg
Car: T4 2001 Syncro

Post by Smyg »

Torle wrote:Ikke noe hekskunst... men det er litt som står i veien!

Vekk med all plast rundt batteri,
Koble av kabel inn på varmer(svart kontakt), løfte vekk luft tilførsel.
Skru opp fire skruer i lokket torx på ny type (nr 21....)
umbrako og stjerne på gammel type (nr 1854)
I lokket sitter hjernen og det går ledninger ned i brenneren
Dette kan fjernes men det går fint og legges til side.
Løsne 7mm mutter på toppen av glødeplugg, ta vekk mutter og skive.
13mm langpipe (1/4") skru ut glødeplugg.

Monter i motsatt rekkefølge....

Kobl på tester og fjern feilkode lager. Har en ikke tester start opp og brenneren har fått et nytt liv. Er det over 5+ kan en teste at brenneren strater ved og sette på en jumpe kobling over temp føler i høyre side av fanger.

Tar intet ansvar for feil i beskrivelsen, alt gjøres på eget ansvar
Har fått diagnose på brenneren min. I følge den er glødeplugg og vifte defekt. Kan vifta også demonteres/byttes uten å ta ut brenneren av bilen? Hva med pakninger? Bør ikke de byttes ved demontering?
Stig Pedersen
Torle
-
-

Post by Torle »

Pakninger bør skiftes når brenneren demonteres, men for og skifte glødeplugg og vifte så er en ikke inne i den delen....
For og skifte vifte ville jeg nok tatt ut eberen, det går nok mindre tid og ta den ut. To tenger 19-190 fra biltema er gunstige med tanke på og slippe og ha på ny frostveske http://www.biltema.no/Archive/Product_i ... -190_l.jpg
Tor-Ole Olsnes
krissh
-
-
Car: T4 1999 TDI Syncro

Post by krissh »

Min starter og ryker i 30 sekunder før den stopper, så tenker det kanskje er glødeplugg her også?
Forrige eier hadde den hos Møller for overhaling m/ skifte av glødplugg for to år siden, men den er kanskje gått allerede da. Er også montert bryter så tror ikke den er nedsotet og er heller ikke tett eksos.
Møller ville ha 1500 bare for å se på den, 3500 for å reparere, så får vel ta den ut selv :lol:
Der Postmeister
-
-
Phone: 99454090

Post by Der Postmeister »

Sånn for å ha sagt det: Det tar kortere tid å ta varmeren utav bilen enn å træle gjennom batteriplasten! :wink:

Og har du ikke ur, Yngve, kan du slite litt med å få startet den om sommeren, hvis du ikke ofrer isen til de små børnen!

Og til de som vil prøve seg som akrobat i motorrommet: Noen av skruene som fester toppen på varmeren kan være noe så innih... å få løsna, slik at du kanskje hadde spart deg mye bryderi hvis du tok den ut først som sist.

Jeg reparerte varmeren på fruens i kveld, og duverden så stor forskjell den gjør i 14 blå!

Ellers har den gode gamle 2.4D ett vannvittig mye bedre varmeannlegg en TDi! Så ikke hver flau over den gamle sliteren! Den har sine fordeler! :wink:
Rune Andersen

-1988 112i Transporter
-2003 Vr6 Transporter
-2017 TDi Transporter

Image
Adax
-
-

Post by Adax »

Ellers har den gode gamle 2.4D ett vannvittig mye bedre varmeannlegg en TDi! Så ikke hver flau over den gamle sliteren! Den har sine fordeler!

AMEN! ;)
http://www.sportsbillosjen.com/

" Go out for a pointless drive!"
"Propello aeris tepesco plebis plaustrum"
"Dare to be different"
Post Reply