Bytte bærekuler på 93 syncro
Bytte bærekuler på 93 syncro
Finnes det noe gjør det selv verktøy? Noen som har gjort dette med egne løsninger/verktøy? Tips og erfaringer ønskes!
-
Stein
- -

- Car: T5 2,5TDi 2008
- Phone: 99497790
Gjør et søk, dette er diskutert flere ganger på Forumet.
Setter bort denne jobben, samt registerreima, selv!
Stein
Setter bort denne jobben, samt registerreima, selv!
Stein
Stein Larsen
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Fattig, gammel og sliten. Lever med hjernesvulst.
Caravelle 1993 T4, 2.4 D, 10 seter SOLGT
Caravelle 1999 T4, 2.5TDI AUT 10 seter SOLGT
Caravelle 2008 T5 4Motion, 130HK manuell, 8 seter SOLGT
TIguan 2013 Bluemotion TDi
Gjorde noen søk igår, men fikk ingen treff. Gjorde nye søk nå, og fikk mange treff. Noe feil på søkefunksjonen i går kanskje... Fant det jeg trengte av opplysninger nå.Stein wrote:Gjør et søk, dette er diskutert flere ganger på Forumet.
Setter bort denne jobben, samt registerreima, selv!![]()
Stein
Henning Hov
-
Karamell GL 2.5
- -

hoi
kommer vel ann på hvilke du mener.. nedre kuler er jo en lett sak å skifte. øvre har jeg ennå ikke gjort no med. børsja har gått 200' nå.
du får vel tak i en gaffel så du får slått løs kula. søk på "brytegaffel" på biltema så ser du hva jeg mener.. bare husk å spenn ned torsjonsfjæringa FØR du begynner....
du får vel tak i en gaffel så du får slått løs kula. søk på "brytegaffel" på biltema så ser du hva jeg mener.. bare husk å spenn ned torsjonsfjæringa FØR du begynner....
deilig lyd av rekke 5'ern 
Tenkte dette måtte være en helvetes jobb, sålenge det bare er merkeverkstedet i distriktet som var villig til å gjøre det. Alle andre verksteder jeg har vært i kontakt med har sagt nei til jobben.
Kulene koster bare 129kr pr stk på Biltema, kvalitet ukjent vel å merke, men må da tåle noen kilometer.. Mener det er verdt å tukle en helg da, istedefor å punge ut 7000 på merkeverksted.
Takker for tips!
Kulene koster bare 129kr pr stk på Biltema, kvalitet ukjent vel å merke, men må da tåle noen kilometer.. Mener det er verdt å tukle en helg da, istedefor å punge ut 7000 på merkeverksted.
Takker for tips!
Henning Hov
Biltemas bærekuler holder ikke særlig lenge, det er min erfaring. Jeg prøvde det på en Saab 900. Der holdt de et halvt år før de var så slarkne at de måtte byttes på nytt. På en T4, som er blytung i fronten tipper jeg at de holder et par måneder, maks, avhengig av hvordan du bruker bilen selvsagt. Med forbehold om at kvaliteten er blitt bedre...dette var for 10 år siden.H-mek wrote: Kulene koster bare 129kr pr stk på Biltema, kvalitet ukjent vel å merke, men må da tåle noen kilometer..
Originale kuler er mye mer for pengene.
For å løsne nedre kuler skal det gå an å slå samtidig på hver side av kontappen hvis den sitter hardt.
For den øvre synes jeg det er til hjelp å stappe inn noe kompakt mellom bærearmen og karrosseriet slik at armen er fiksert. Jeg synes det er bedre enn å spenne ned fjærene. VW har et eget verktøy, men jeg brukte en vedkile av stål + noe annet stålrask sist jeg skiftet. Noen kontante rapp på toppen av kula kombinert med at den settes i spenn med avdrager kan gjøre susen. Men den kan være vrien. Og ikke glem å ta ut festeklipset først...
Vær obs på boltene til nedre kule, de to som fester kula i navhuset. De skal skiftes, og sjekk at gjengene i navhuset er ok. Ellers kan kula løsne i fart - etter min erfaring. Det er ikke morsomt selv om det er dyrt...
Ståle Bekkelien
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Eks: 2000 mod. Caravelle TDI Syncro, Buss nr 5, 1995 mod. Caravelle 2.4 Syncro, Buss nr 1.
Dette klarer du selv, hvis du vil...
Jeg byttet disse selv:
Du trenger:
-brytegaffel, nedre kuler
-avdrager, øvre kuler (ikke de som er leddet armer på, de suger. Biltema har noen som funker ok)
-Skikkelig klubbe, gjerne noen kilo
-En meisel er kjekk også (for å slå langs kanten)
Det kreves litt jobb å løsne de! Så ikke gi opp
Husk: låsering på øvre kuler, bytt skruer og riktig moment på nye nedre kuler.
Jeg brukte avdrageren for å skru inn de nye øvre kulene, ved hjelp av en rørbit som mothold (da virker avdrageren motsatt vei).
Enjoy
-Vidar
Du trenger:
-brytegaffel, nedre kuler
-avdrager, øvre kuler (ikke de som er leddet armer på, de suger. Biltema har noen som funker ok)
-Skikkelig klubbe, gjerne noen kilo
-En meisel er kjekk også (for å slå langs kanten)
Det kreves litt jobb å løsne de! Så ikke gi opp
Husk: låsering på øvre kuler, bytt skruer og riktig moment på nye nedre kuler.
Jeg brukte avdrageren for å skru inn de nye øvre kulene, ved hjelp av en rørbit som mothold (da virker avdrageren motsatt vei).
Enjoy
-Vidar
Vidar Øverås
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
Nyjord-vegen 48
2012 Caravelle 2.0 TDI 114HK
-
Indian
- -

- Car: Multivan 2002 2,5 TDI
- Phone: 46426546
Lemförder leveres som originalt til nesten alt som er tysk. Heller kjøp bærekule i Lemförder esken enn VAG sin eske.huge wrote:Jeg bytta selv de nedre bærekulene i fjor sommer. Hadde ikke gaffel som passet, men de løsnet med litt oppvarming av bærearmen.
Forøvrig valgte jeg originaldeler her, kostet ikke allverden
-Huge
Innmaten er produsert i India.
Fine lykter du har. Har du noen info om dem?