Joker, Coach og GL.... tre ønsker på en gang

T3-Prosjekter (Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92)
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

OddN wrote:Hehe, ja du har vel rett i at GL er mer skjeldent... Jeg burde vel egentlig vite det så lenge som jeg har leita etter en med rette setene :D Og det med vippevinduene gleder jeg meg til å prøve, det dugger friskt med 5 våte unger i bilen :D
Ang. vinduene: Lykke til!
De har i alle fall imponert meg med hvor effektive de er til å dra ut fukt under kjøring. :wink:
Våte klær lager jo fort generelt duggtrøbbel, og med 5 unger i bilen har du litt av et testpanel. :lol:
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
sklepp
-
-

Post by sklepp »

jævlig fin kjærra di har blitt nå ja :) Blir imponert jeg!
1987 Westy Hightop
OddN
-
-

Post by OddN »

Det går sakte men sikkert mot komplett GL ombygging. Dashbordet er på plass, brunt med polstring og hanskeromslys :D . Det betyr at den svarte GL polstringen jeg nettopp kjøpte blir til salgs igjen.

Vinduer og taktrekk er demontert fra donorbilen og nye kromlister er innkjøpt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Har nå montert inn orginalskinnene til midtraden og skjøvet inn treseteren. Tenkte å lage en litt mer fleksibel løsning. Liker ikke at passasjen til bakerste raden er stengt, så jeg ser for meg de to enkeltsetene på sånne klosser:

Image

Disse monteres på de samme skinnene som treseteren og da kan jeg enkelt velge hvilken løsning jeg skal kjøre med, og hvis jeg trenger plassen til last, er det bare et håndgrep å skyve ut setene. har en ekstra treseter som kan ofres, og litt sveising så er snurreunderstellene til to forseter montert på dette.
OddN
-
-

Post by OddN »

Da den gode gamle Blaupunkten min tok kveld her om dagen, var det bare å se seg om etter en arvtager. En Blaupunkt Woodstock ble i all hast innkjøpt med god VAG- rabatt. Fant etterpå ut at det er dårlig med DAB signaler nord for Trondheim :D Vel vel radioen har masse andre finesser, blant annet GALA inngang. Dette hadde jo delebilen min også, med orginal frekvensdobler. Nå er det montert og justert. Dette er sikkert en selvfølge for dere med nye biler å ha sånnt, men jeg syns det er litt artig å ha det i en gammel T3, det går i kategorien skjeldne utstyrskoder :D og så er det jo litt godt å slippe å skru opp volumet når farten øker og dekkstøyen tar overhånd...
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå har jeg begynt på operasjon ABS. Delebilen er ribbet for alt som kan minne om ABS-bremser, måtte ta hele spindelen foran og hjullagerholdere(eller hva de heter som er skrudd fast i broarmen) bak. Ledningsnett, bremserør, braketter og selvsagt enheten under setet. Brakettene til denne var godt sveiset fast.
Ser for meg en tre trinns jobb for å få dette montert på min bil, sånn at ikke bilen blir stående i ro for lenge.
1. Montere hjuloppheng foran og bak - ferdig :D
2. Montere ABS unit under setet og strekke alle kablene
3. Bytte ut bremserørene

Så kan jeg se frem til en piggfri vinter :D
VWegard
-
-
Car: T4 1995
Phone: 95035197

Post by VWegard »

OddN wrote: hjullagerholdere(eller hva de heter som er skrudd fast i broarmen) bak.
Del nr. 26 er navet, og del nr. 7 kan vel kalles for f.eks. lagerhus. :roll:
I engelsk ETKA-versjon heter denne "housing for rear wheel drive".
Image
Mvh
Vegard Sørensen
VWegards prosjekttråd T4 95-mod. 2,4 (T)D Caroline
Medlem av: T4TLG, DEG,
OddN
-
-

Post by OddN »

Der har du den.... Lagerhus altså, takk, takk.
Den er det i allefall ABS sensoren sitter skrudd fast i, og nr 12 på tegningen (avstandshylsa mellom lagerne) har tenner som trigger sensoren. I tillegg er det noen braketter som skrus på bruarmen, men disse har VW vært snill nok til å lage hull til på alle bruamene :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå har jeg mange baller i lufta, men har i allefall fått ned en: GL taktrekket er montert :D Det tok noen dager, måtte ta det litt i etapper da vinduene måtte ut, og jeg ikke stoler helt på at godværet skal vare... Samtidig byttet jeg og alle vinduspakningene, sånn at jeg nå har GL kromlister rundt alle vinduene. Har også satt i 50/50 skyvevinduene ifra delebilen. Har tilogmed hengt opp de orginale bakhøytalerne (mest fordi det var hull til de i taktrekket... Har ingen planer om å koble de til :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Må vel snart kunne søke om fullverdig medlemskap i GMGL nu.....
OddN
-
-

Post by OddN »

Det går stadig fremover... Nå er alle kablene til ABSen strekt og forsvarlig festet. Har brukt orginale fester og klips overalt. De fleste festehullene var der allerede, og der jeg har måttet bore nye er disse kontrollmålt etter delebilen. Hydraulikkuniten er festet under setet og det eneste som gjenstår er alle bremserørene, men det får vente til etter ferien. Er det noen som har gode tips til jeg skal begynne å lufte bremsesystemet :D Regner med at det kan bli et lite mareritt å få all lufta ut når alt har vært i fra hverandre...
OddN
-
-

Post by OddN »

Nå er alle bremserørene byttet ut, systemet er luftet, og det gikk overraskende greit. strømmen er koblet til og prøveturen er over :D
Fant en avsides grusvei og prøvde bremsene. De virker :D Operasjon ABS er ferdig, piggfrie dekk ligger klar og venter på vintern. Tror nesten jeg gleder meg like mye som Syncronautene...
OddN
-
-

Post by OddN »

Etter lang tid uten arbeidslyst har jeg nå endelig byttet automatkassa i bilen. Har en stund kjørt med to gir forover og sporadisk revers :D
Takk Narle for god girkasse, den fungerte perfekt.
OddN
-
-

Post by OddN »

Et lite skår i gleden:
Oppdaget en kraftig oljelekkasje ifra pakningene til oljekjøleren :( og de var selvsagt ikke lagervare hos VAG. Vel, vel får i det minste spylt igjennom girkassa med ren olje og så lenge jeg har en liter liggende i bilen til etterfylling så går det egentlig bare ut over miljøet... Prøver å kjøre minst mulig da til pakningene kommer... Kassa fungerer dog perfekt :D
narle
-
-
Car: 16"highroof syncro
Phone: 4-8-2-7-2-2-3-2

Post by narle »

OddN wrote:Etter lang tid uten arbeidslyst har jeg nå endelig byttet automatkassa i bilen. Har en stund kjørt med to gir forover og sporadisk revers :D
Takk Narle for god girkasse, den fungerte perfekt.
Så bra!
91 Halvpanel Syncro 1,9tdi
90 Westfalia syncro 16"
88 Sika Syncro 1,9 tdk
87 Syncro Caravelle GL 1.9 tdi
87 Westfalia Club Joker 2,1 inj
84 Caravelle Carat 1,9 inj.wbx
79 Sika 2.0 luftkjølt
OddN
-
-

Post by OddN »

Da var pakningene byttet, måtte av med girkassefestet for å komme til, men nå fungerer alt som det skal :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Investerte i nye piggfridekk i dag :D Nokian RSi på Ronalfelgene, samtidig skiftet jeg bremseklosser foran, har visst helt siden jeg la om i høst at det var på tide... Så gjenstår det å få sendt AMG felgene til pulverlakkering før det blir tid for sommerdekk.
Sunshine
-
-
Car: SOLGT
Phone: 47886669

Post by Sunshine »

Nja... Skeptisk til piggfritt... Hvertfall her i Rana/Hemnesområdet. Har kjørt piggfritt 2 sesonger nå, men det blir nok piggdekk neste sesong. Festet er så som så, men syns liksom ikke det tar spesielt tak når det er tid for nedbremsing.
MEN: Har ikke prøvd Doka`n/Caravelle`n med SKIKKELIGE piggfrie dekk. Kjørte en sesong med piggfrie 35" dekk en vinter. Hadde i grunn samme opplevelse der.
Lurer på å pigge opp BF Good AT, eller General`s dekk med ca samme mønster...

Hvordan føre er det i Bodø da? Her varierer det STERKT fra nydelig vinterføre og 10-20 kuldegrader når man kjører på jobb, og 0 grader og speilis når man skal hjem 8 timer senere...

Bob-bob akkurat det da. Men hadde føret vært mere stabilt, så hadde jeg nok kjørt uten pigg. Hadde piggfritt på gGolfen, men det funket ikke AT ALL ;)
Tommy Solheim
Tlf 478 tommy (86669)

Vw Touran 2,0 TDI
Member of team Syncronaut No 8
Kaffebord installert.

HUSK BILBELTET!
OddN
-
-

Post by OddN »

Har nok ikke noe mer stabilt føre her. Blir sjelden kaldere enn -5 men denne vinteren har jo vært ekstra mild. Har kjørt noen sesonger med gammel Landcruiser HJ60 og piggfri Mud Terrain og All Terrain og det var sånn som du beskriver... Skikkelige piggfri dekk som er laget fra bunn av for å kjøres på vinterføre er jo noe helt annet. Dette sitter som støpt :D Og så hjelper det jo på at jeg monterte ABS sist høst. Akkurat nå har vi et par kuldegrader og nysnø, Perfekt for piggfritt :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Da har blafringen i oljelampa gått over til taktfast blinking, akkompagnert av kraftig summing over 2000 rpm. Har også tendenser til lagerlyd fra motoren, så det er bare å bite i det sure eple og bytte den :(
Jeg visste at jeg skulle ha gjort det samtidig med girkasseskifte... har hatt lavt oljetrykk lenge, og før noen spør, ja det har vært nok olje på motoren :)

Vel vel, har en 112i liggende og og det betyr at jeg ikke blir arbeidsledig i påska.

Som inspirasjon har jeg fått låne en T4 Transporter vare, lang, høyttak, Syncro, uten vinduer, og med astmadiesel... Tror dette motorbytte går fort...
OddN
-
-

Post by OddN »

Ting blir ikke alltid som man har tenkt... Jeg startet på motorbytte i påska, men plutselig så dukket det opp en viss Syncrobil som forstyrret alle planene mine...

Men nå er omsider motoren på plass, prøvekjørt, og funnet i orden :D
Har et par små lekkasjer å reparere, og en noe forsinket EU kontroll på programmet. Men det var greit å kjøre automatgear igjen :D
OddN
-
-

Post by OddN »

Får vel skrive noen ord her og, Etter flyttinga i fjor vår ble denne bilen henvist til en usikker utendørslagring uten skilt. Men i går fikk jeg endelig garasjeplass til den, så nå må jeg prøve å prioritere denne og litt. Bremsene må ses over, kloss-skifte foran var nok bare nødløsning, her må skivene og byttes, og calippere må renoveres. Det ble varmt i høyre forhjul da vi flytta bilen i går...

Og mye elektrisk har sluttet å virke under lagringen, elspeil, elvinduer og bakre varmeapparat må sjekkes. Men nå står i allefall bilen i tempererte lokaler, så da frister det mer å jobbe :D
OddN
-
-

Re: Joker, Coach og GL.... tre ønsker på en gang

Post by OddN »

Kom plutselig på at jeg har denne bilen og stående... Har stått temperert og tørt i to vintre nå... Kanskje på tide å prøve å få den i drift igjen... Har satt og planlagt bedre bremser nå en stund, med tanke på mer motor... Må innrømme at lysten på Subarusekser bare blir større og større :D

Men en B32-replika hadde heller ikke vært å forakte... men prisene på Porschemotorer er en smule avskrekkende.

Time will show...
TaigAGreEn
-
-
Car: T3 SYNCRO
Phone: 40492641

Post by TaigAGreEn »

OddN wrote:Kom plutselig på at jeg har denne bilen og stående... Har stått temperert og tørt i to vintre nå... Kanskje på tide å prøve å få den i drift igjen... Har satt og planlagt bedre bremser nå en stund, med tanke på mer motor... Må innrømme at lysten på Subarusekser bare blir større og større :D

Men en B32-replika hadde heller ikke vært å forakte... men prisene på Porschemotorer er en smule avskrekkende.

Time will show...
Sekser 8)
Tage Vedal

T3-fan
OddN
-
-

Post by OddN »

Har vært ute og luftet denne i dag. :D

Det er noe eget med automatgirede Caraveller... behagelig kjørestil. :D

Og så så nært bakken man sitter. Trenger jo ikke å hoppe ned sånn som i Syncroen.

Men bremsene må definitivt ordnes. Det ble varmt i høyre forhjul etter et par mil... ikke akkurat overraskende med tanke på at det var sånn det var da den ble parkert også.

Har fått litt motivasjon til å gå løs på denne nå, får se hva som skjer :D
Post Reply