Bensindrevet luftvarmer - to små problemer

Caravelle/Transporter 1980-1991/Syncro -92
Post Reply
Muffe

Bensindrevet luftvarmer - to små problemer

Post by Muffe »

Jeg har en -89 modell Caravelle C, som jeg har en bensindrevet luftvarmer i. Jeg er ikke sikker på hvilken type/modell det er. I tilfelle det hjelper med å identifisere varmeren, så har jeg en skruknott rett under de vanlige kontrollerne til varmeapparatet som jeg slår apparatet av og på med, og som lyser grønt når apparatet (tilsynelatende) er på. Rett til høyre for denne, i knehøyde, har en en boks med en rød tapp på (automatsikring??), og helt til høyre i bilen, bak hanskerommet, er det en boks som (sannsynligvis) også har noe med bensinvarmeren å gjøre. Jeg har dessverre ikke krabbet under bilen og sett på selve apparatet enda.

Nå er varmeren koblet slik at tenningen må være på for å få strøm. Dette er ganske upraktisk, siden hele poenget med en bensindrevet varmer er at man skal få varme når motoren ikke går. Hvordan kobler jeg denne om slik at den kan slåes av/på selv om tenningen er av?

Det andre problemet er at den ikke alltid tenner, og dersom den tenner, så slokner den igjen etter en stund. Hvis den tenner, og slokner igjen, så går det gjerne en god stund før man får den til å tenne igjen. Hva kan dette skyldes? Varmeren har nok ikke vært i bruk på nokså lang tid...

På forhånd takk.
tilstad
-
-

Post by tilstad »

Nå er det vanskelig å uttale seg om en gjenstand man ikke vet fabrikat og merke på, men de eneste bensinvarmerne jeg noen gang har hørt om er Eberspecher og webasto. I samtlige tilfeller jeg har kommet borti en i VW sammenheng, har det vært Eberspecher. Google eberspecher og se om du finner noe bilder og info. (sjekk om jeg har stavet det riktig, kan være feil.)

Nå er dette litt gamle og utgåtte greier, jeg fikk selv en gammel eberspecher av en kamerat engang som måtte fikses litt på. Men da jeg ikke hadde noe info om hvordan den skulle virke, eller noen å spørre, tok jeg ikke sjansen på å montere denne da det tross alt er eksos inne i bildet som fort kan lekke ut i ventilasjonssystemet. HVilket det også gjorde på veldig mange eldre VW utstyrt med disse.

Den lille infoen jeg kan gi deg er at de fleste bensinvarmere er tidsstyrte. Dvs, det er meningen at de skal slå seg av etter en gitt tid. Den modellen jeg fikk haddde en bryter som slo seg av av seg selv etter ca 5 minutter eller noe slikt. Så denbiten tror jeg ikke det er noe galt med.

Hvorfor du har problemer med å få startet den igjen etter den har slått seg av kan være fordi det er en varmesikring inne i systemet som skrur av ting etter det har nådd enviss temperatur for ikke å overopphete greiene. Men det er altså ikke sikkert det er grunnen. Men slik jeg ihvertfall har forstått det, var det meningen at disse kun skulle brukes rundt 5 minutt ved oppstart av kjøretøy, ikke for kontinuerlig oppvarming. Mulig noen andre kan si noe mer om akkurat den biten.

HVis du vil at systemet skal kunne brukes uten å ha tenningen på, må du legge opp en strømførende + ledning ifra batteriet som er konstant på. Koble den opp til varmeren så kan du bruke den når du vil. Men spørs om ikke dette også er et sikkerhetstiltak i en form. Selv er jeg litt skeptisk til i det hele tatt å bruke slike gamle bensindrevne varmere, og ville nok ikke plukket for mye på det av sikkerhetsmessige grunner.
Post Reply